گلایه‌های فعالان صنعت قیر از قیمت‌های پایین/مفت می‌فروشیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  صنعت یکی از پرچالش‌ترین صنایع کشور در چندسال اخیر بوده است. پس از آنکه مجلس تصمیم گرفت مصوبه‌ای به نام قیر تهاتری را به وزارت نفت تکلیف کند، این موضوع نارضایتی‌های زیادی را به دنبال داشته است. محسن ورزشکار رییس سابق هیات‌مدیره انجمن قیر ایران گفته است: دولت مکلف شده ۱۹ هزار میلیارد تومان وکیوم‌باتوم را از طریق پالایشگاه‌ها به دستگاه‌های اجرایی شامل بنیاد مسکن، وزارت راه و سازمان شهرداری‌ها تخصیص دهد.

به همین دلیل این موضوع کل صنعت قیر را تحت‌تاثیر قرار داده است، البته بخشی از موضوع به کیفیت اجرایی شدن این قانون برمی‌گردد، اکنون ۸ ماه از سال می‌گذرد و به تازگی آیین‌نامه اجرایی مصوب شده ولی باز هم بازار را تحت‌تاثیر قرار داده است، بنابراین مهم‌ترین چالش امروز شرکت‌های تولیدکننده قیر دسترسی به خوراک و مواد اولیه است به نحوی که بتوانند هم نیاز داخل را تامین و هم صادر کنند.

ورزشکار اضافه کرد: از طرفی، اختلاف قیمت قیر داخلی با قیمت در بازارهای جهانی در هر تن بین ‌۲۰۵ تا ۲۱۰ دلار است. این اختلاف قیمت به خاطر محدودیت تحریم و فاصله و حمل‌و‌نقل تا ۱۰۰ دلار توجیه دارد، اما مابقی توجیه‌پذیر نیست، بنابراین این موضوع یک چالش جدی است، در حالی که ما می‌توانیم قیر را با قیمت و شرایط بهتری بفروشیم و ارزآوری و سود بیشتری عاید کشور شود، اما متاسفانه در تله ارزان‌فروشی افتادیم که بخشی به رقابت زیاد بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان برمی‌گردد و بخشی هم از عوارض اجرای نادرست قانون قیر تهاتری است.

ورزشکار تاکید کرد: با توجه به اینکه همه صادرات توسط بخش خصوصی انجام می‌شود بنابراین تمام ریسک‌های این بخش را صادرکنندگان بخش خصوصی متقبل شده‌اند، در شرایط تحریم امکان استفاده از مجاری قانونی بانکی برای نقل و انتقال پول وجود ندارد و کل عملیات پولی و بانکی از مسیر صرافی‌ها است. صرافی‌ها نقش مهمی را در بخش صادرات قیر ایفا می‌کنند، بنابراین تمام ریسک به صادرکنندگان محول شده و شرکت‌ها با قبول این ریسک کار را انجام می‌دهند.

از همان ابتدا که تحریم‌های پولی و بانکی مرتبط با نقل و انتقال پول اجرایی شد این موضوع وجود داشته و ما با پذیرش ریسک‌ها کار را انجام می‌دهیم.

گزارش‌ها نشان می‌دهد؛ از ظرفیت ۵/۵ تا ۶ میلیون تن قیری که سالانه در کشور تولید می‌شود، کمتر از ۲ میلیون تن به مصرف داخل و ۴ میلیون تن صادر می‌شود.

مشکل دیگر تولیدکنندگان قیر که در ماه‌های گذشته بارها نسبت به آن اعتراض کرده‌اند، کمبود وکیوم‌باتوم (ماده اولیه تولید قیر) است. آن‌طور که ورزشکار گفته عرضه وکیوم‌باتوم پالایشگاه‌ها به بورس کالا نسبت به سال گذشته در همین مقطع ۲۴ درصد کاهش داشته است و این موضوع می‌تواند بازار صادراتی تولیدکنندگان قیر را به خطر بیندازد.

او می‌گوید: اگر امسال ۲ میلیون و ۶۸۶ هزار تن وکیوم‌باتوم عرضه شده، سال گذشته این میزان ۳ میلیون و ۵۵۶ هزار تن بوده است، معنای آن این نیست که تولید وکیوم‌باتوم پالایشگاه‌ها کاهش پیدا کرده ولی از آنجایی که ملزم شدند بخشی از آن را به قیر تهاتری تخصیص دهند، بنابراین از این میزان وکیوم‌باتومی که قابل عرضه در بورس کالا و غالبا صادراتی است کاسته شده است، بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم به همان میزان هم صادرات نسبت به مدت مشابه با کاهش مواجه شود.

این فعال صنعت قیر همچنین درباره کیفیت قیر گفته است: قیری که در ایران توسط تولیدکنندگان شناخته‌شده و معتبر تولید می‌شود برمبنای وکیوم‌باتوم استانداردی است که از پالایشگاه‌های کشور دریافت می‌کنند، عمده واحدهای تولیدکننده قیر کشور تحت ضوابط استاندارد کار می‌کنند و به طور کلی قیر ایران با کیفیت است، ولی در کنار آن تولیدکنندگانی داریم که به برند قیر ایران لطمه می‌زنند و به خاطر سودجویی و فرصت‌طلبی از وکیوم‌باتوم پالایشگاهی استفاده نمی‌کنند و بعضا ممکن است از مواد اولیه متفرقه و یا از مواد اولیه‌ای که از خارج از کشور وارد می‌شود و ویژگی‌های استاندارد را به طور کامل ندارند، استفاده می‌کنند، اگرچه قیری که با همان ویژگی‌های غیراستاندارد تولید می‌شود، بازهم مشتریان خاص خود را در بازارهای خارجی دارد و موضوعات کیفی برایشان اهمیت ندارد. در هر حال همین موضوع می‌تواند به برند قیر استاندارد ایران آسیب بزند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 302138
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا