ردیابی پول هوشمند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به بیان دیگر باید دید حرکت این روزهای بازار همراه با ورود پول هوشمند به بازار خواهد بود یا همچنان به برکت بالا رفتن نرخ دلار و حمایت‌های دولتی روند مثبت خواهد داشت.

هنوز مشخص نیست میزان پول تزریق‌شده به بازار سهام از هفته گذشته تاکنون چقدر بوده که منجر به رشد ۳/۸ درصدی شاخص بورس شده است اما آن‌طور که از سخنان مسوولان بازار سرمایه برمی‌آید احتمالا بخش مهمی از این منابع از سوی صندوق توسعه ملی به بورس تزریق شده است.

قرار بود این منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود و این صندوق به‌طور غیرمستقیم این منابع را صرف حمایت از بازار سهام کند اما آن‌طورکه هفته قبل مجید عشقی رییس سازمان بورس خبر داد این صندوق از شنبه هفته قبل برای نخستین‌بار با کد معاملاتی خود در بورس اقدام به خرید سهام کرده است.

با این همه اما آن‌طور که دیروز مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه اعلام کرد روند تزریق نقدینگی به بورس تا رسیدن بازار سهام به ثبات ادامه خواهد یافت.

ورای همه اتفاقات بازار سرمایه، یکی از اصلی‌ترین عوامل محرک قیمت سهام و ارزش معاملات در شرایط فعلی، صعود قدرتمند دلار در بازار آزاد است که بنا به همبستگی شدید آن با ارزش بازار سرمایه، محرک مورد نیاز برای رشد این بازار را فراهم کرده است.

حال سوال اینجاست که می‌توان امیدوار بود این ثبات سبب شود تا پول هوشمند وارد بازار سرمایه شود؟

اما نکته قابل توجه که تحلیلگران هم بر آن تاکید دارند این است که بازار سرمایه همچنان از ابهام در چشم‌انداز اقتصادی سیاسی و بلاتکلیفی احیای برجام هراسان است و در آینده نزدیک انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز می‌تواند بهانه‌هایی برای افت و خیز بازار فراهم کند.

شرکت‌های بورس منابع خود را در بانک پارک کرده‌اند

در همین زمینه عباسعلی حقانی‌نسب کارشناس بازارهای مالی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: «واقعیت این است که دولتمردان قبل از بالا رفتن قیمت دلار با همه اعتراض‌هایی که وجود داشت هیچ برنامه‌ای برای بازار سرمایه نداشتند. این موضوع باعث خروج منابع از بازار سرمایه شد و خروج منابع از این بازار، با توجه به اعتراضاتی که وجود داشت به سمت بازار ارز حرکت کرد.»

وی عوامل بالا رفتن نرخ ارز را برشمرده و می‌افزاید: افزایش رشد نقدینگی، نبود مالیات بر سوداگری در بازار طلا و دلار‌، نبود تعامل سیاسی و به محاق رفتن برجام و چندنرخی بودن ارز که سبب ایجاد رانت می‌شود از جمله عوامل تاثیر‌گذار در بالا رفتن قیمت دلار بود.

حقانی‌نسب تصریح می‌کند: بعد از آنکه قیمت دلار روند صعودی به خود گرفت دولتمردان به این نتیجه رسیدند که از بازار سرمایه حمایت کنند تا جلو خروج بیشتر منابع از بازار سرمایه و حرکت به سمت بازار ارز را بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: بسیاری از شرکت‌های بورسی به منابع خود نیاز ندارند و در سپرده بانکی پارک کرده‌اند در حالی که می‌توانستند با توجه به ارزنده بودن بازار ورود کنند؛ اما چنین نکردند. شواهد نشان می‌دهد که صندوق توسعه و برخی از شرکت‌ها و سهامداران عمده اجازه حمایت از بازار سرمایه را پیدا کرده‌اند که این می‌تواند به صورت ابلاغی باشد.

نشانه‌ای از ورود پول هوشمند نیست

حقانی‌نسب با بیان اینکه هنوز پول هوشمندی وارد بازار نشده است، می‌افزاید: آنچه که تا به امروز وارد بازار شده پول حمایتی از سمت شرکت‌ها، دولت و نهادهای وابسته بازار سرمایه است. با این تفاوت که این حمایت نه از نوع تدافعی که از نوع تهاجمی است. به این معنی که صرفا نیامده‌اند تا صف‌های فروش را جمع کنند بلکه حمایت فعالانه در بازار دارند.

وی تاکید می‌کند: واقعیت آن است که هنوز پول هوشمند وارد بازار نشده است. قسمت شناوری بازار سرمایه ما کوچک است. ارزش مارکت بازار حدود ۵ تا ۶ هزار همت است که ارزش شناوری حدود ۱۰۰۰تا ۱۲۰۰ همت است. زمانی می‌توانیم بگوییم پول هوشمند وارد بازار سرمایه شده است که شاخص‌های اصلی که می‌تواند بازار را حرکت دهد تغییر کرده باشد. در حال حاضر شواهدی از تغییر شاخص‌ها نمی‌بینیم.

نرخ بهره اجازه آزاد شدن منابع را نمی‌دهد

حقانی‌نسب همچنین درباره تاثیر نرخ بهره بر بازار سرمایه نیز می‌گوید: در خصوص نرخ بهره افزایش نرخ اوراق بازار بدهی و نرخ سود سپرده اثر مستقیم بر بازار سرمایه دارد.

وی می‌افزاید: همچنین در حال حاضر یکسری منابع آزاد داریم که اگر بخشی از این منابع وارد بازار شود به دلیل شناوری پایین روند بازار رو به رشد خواهد شد. در حال حاضر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع آزاد شرکت‌های بورسی و فرابورسی هستند که در بانک‌ها سپرده شده‌اند. در حالی که این منابع متعلق به سهامداران است و سهامداران اگر می‌خواستند خودشان در بانک سرمایه‌گذاری می‌کردند.

حقانی‌نسب تصریح می‌کند: بنابراین این منابع که باید به صورت ریسکی در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری می‌شده، تبدیل به سپرده بدون ریسک شده که هم نرخ بهره را بالا نگه می‌دارد و هم خلق نقدینگی می‌کند. در واقع شرکت‌های بورسی با پول سهامداران به خود سهامداران در بازار بورس ضربه می‌زنند چرا که این کار عملا به ضرر بازار سرمایه تمام‌ شده است. این موضوع سبب فساد هم شده که تبدیل به زدو‌بند با بانک‌ها برای وام‌های رانتی هم شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 302413
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا