داخلی‌سازی نبض توسعه صنعت پتروشیمی کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مرتضی شاهمیرزایی صبح امروز در رأس هیاتی به عسلویه سفر کرد، تا با برگزاری نشست‌های تخصصی با نمایندگان هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی، وضع طرح‌های در حال ساخت در مناطق کنگان، دیر و سیراف بررسی شود.

وی در جریان این نشست‌های تخصصی، با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های ایرانی برای ساخت طرح‌های پتروشیمی گفت: امروز صنعت پتروشیمی ایران با تکیه بر توان و دانش شرکت‌های توانمند ایرانی از جمله سازندگان کالاها و تجهیزات و شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر توسعه قرار گرفته است و برنامه‌های کلان صنعت پتروشیمی به تحول در سطح منطقه منجر خواهد شد.

معاون وزیر نفت وجود نیروهای انسانی کارآمد و متخصص در صنعت پتروشیمی را یکی از عوامل اصلی توسعه برشمرد و اظهار داشت: فعالیت‌ها و دستاوردهای کسب‌شده در صنعت پتروشیمی ایران، به همت و تلاش نیروهای متخصص کشور تحقق یافته است و همین موضوع سبب شده است که شاهد تقاضا برای همکاری‌های تخصصی پتروشیمیایی از سوی برخی کشورها و تقاضای خرید کالاها، تجهیزات و کاتالیست از شرکت‌های ایرانی باشیم.

شاهمیرزایی ادامه داد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و دیگر شرکت‌های تولیدکننده کاتالیست می‌توانند نیازهای طرح‌های منطقه کنگان، دیر و سیراف را تأمین کنند و در این راستا هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تسهیل‌گری مشکلات طرح‌ها از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با جدیت پیگیری خواهد شد، تصریح کرد: رفع برخی چالش‌ها و مشکلات طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی با سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی و حمایت از توسعه صنعت پتروشیمی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش با هدف توسعه اقتصاد و صنعت کشور تداوم خواهد یافت.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سرعت ساخت واحدهای میان‌دستی و پایین‌دستی در مناطق عسلویه، کنگان، دیر و سیراف باید با هدف کاهش خام‌فروشی و تولید محصولات نهایی شتاب گیرد.

شاهمیرزایی با تاکید بر اینکه صدور مجوز و موافقت‌های اصولی در صورت دریافت مجوز از سوی سازمان محیط زیست و دیگر مجوزهای لازم مورد نیاز، با در نظر گرفتن قوانین و دستورعمل‌های موجود تسهیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه همکاری بسیار خوبی با بخش‌های مختلف دولت در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: باید در بخش‌های مختلف صنعت نفت به‌ویژه در صنعت ارزش‌آفرین پتروشیمی با استفاده از همه توان موجود در کشور به‌سوی خودکفایی و بومی‌سازی حرکت و از سرمایه‌های موجود در کشور صیانت کنیم.

معاون وزیر نفت، با بیان اینکه با همکاری صندوق توسعه ملی و دیگر نهادهای بانکی و مالی روند تأمین سرمایه طرح‌های پتروشیمی تسهیل خواهد شد، ابراز داشت: مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این زمینه برنامه‌های مطلوبی دارد و مذاکرات بسیار خوبی انجام شده است که به‌زودی اجرایی خواهد شد.

شاهمیرزایی اضافه کرد: ساخت طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای افزایش ظرفیت تولید و تکمیل زنجیره ارزش با توجه به مذاکرات انجام‌شده با نظام بانکی تحقق خواهد یافت که پیامد آن توسعه اقتصادی و صنعتی کشور خواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 302805
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا