انتخابات کنگره آمریکا و احتمالات پیش‌رو

دکتر سیف‌الرضا شهابی *

در سه‌شنبه (هشتم ماه نوامبر ۲۰۲۲) مصادف با ۱۷ آبان ۱۴۰۱ انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا برای انتخاب تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۰ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا و ۳۶ فرماندار ایالتی در سراسر این کشور برگزار شد؛ انتخاباتی که برای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه جنبه حیاتی دارد.

تاکنون حزب دموکرات از ۲۲۰ کرسی و حزب جمهوریخواه از ۲۱۲ کرسی در مجلس نمایندگان برخوردار بوده‌اند و اکثریت شکننده‌ای برای دموکرات‌ها قلمداد می‌شد. در سنا با تعداد ۵۰ – ۵۰ کرسی مساوی بودند و با احتساب رای معاون رئیس‌جمهوری که از حزب دموکرات است، اکثریت با این حزب بود.

نظرسنجی‌ها حکایت از موفقیت حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان دارد و احتمالا در مجلس سنا، اکثریت دموکرات‌ها حفظ خواهد شد؛ اگرچه تا اعلام نتیجه نهایی انتخابات نمی‌توان نظر قاطع داد.

صاحب‌نظران عقیده‌ دارند؛ در این انتخابات موضوع اقتصادی و معیشتی و تورم که در چهل سال اخیر در ایالات‌متحده بی‌سابقه بوده مورد توجه رای‌دهندگان است؛ موضوعی که جمهوریخواهان در تبلیغات انتخاباتی برای جلب آرای بخش خاکستری جامعه روی آن انگشت گذاشته‌اند و مانور می‌دهند. در این حال دموکرات‌ها که در مظان اتهام در کم‌کاری برای بهبود اقتصادی قرار دارند برای جلب آرای شهروندان آمریکایی، امکان آسیب دیدن دموکراسی آمریکایی را بزرگ کرده‌اند و تبلیغات می‌کنند؛ موضوعی که در این مقطع ضرورت پرداختن به آن چندان احساس نمی‌شود و به نظر می‌رسد برای آمریکایی‌ها در اولویت قرار ندارد. اکنون اقتصاد و بهبود وضعیت معیشتی اولویت رای‌دهندگان آمریکایی است.

اگر دموکرات‌ها که در حال حاضر کاخ‌سفید و قوه مجریه را در اختیار دارند، در این انتخابات دچار شکست شوند موضوع بی‌سابقه‌ای نیست. در دوره اول ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» در سال ۲۰۱۰ دموکرات‌ها تعداد ۶۳ کرسی را در مجلس نمایندگان از دست دادند با این حال اوباما برای بار دوم انتخاب شد. در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ هم در سال ۲۰۱۸ جمهوریخواهان ۴۱ کرسی مجلس نمایندگان را به دموکرات‌ها واگذار کردند.

اهمیت این انتخابات به این خاطر است که اگر دموکرات‌ها دچار شکست بشوند:

۱- دونالد ترامپ نامزد شکست‌خورده انتخابات ریاست‌جمهوری بر ادعایش در مورد تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب جو بایدن در سال ۲۰۲۰ بیشتر پافشاری خواهد کرد.

۲- احتمالا ترامپ بلافاصله نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام می‌کند و از اکنون تبلیغاتش را شروع خواهد کرد.

۳- تبلیغات گسترده ترامپ علیه رئیس‌جمهور سالخورده که در آستانه ۸۰‌سالگی است و اکنون هم به خاطر کهولت سن دچار اشتباهات فاحش می‌شود، سبب به‌هم‌خوردن تعادل بایدن می‌شود و به سلامت روحی و جسمی وی آسیب می‌رساند. ممکن است او در دو سال باقیمانده دچار اشتباهات غیر‌قابل جبران شود.

۴- دولت بایدن در دو سال باقیمانده در تصویب بسیاری از لوایح دچار مشکل خواهد شد و عملا ترمزش کشیده می‌شود و به دولتی بی‌خاصیت تبدیل خواهد شد.

۵- برجام که در دو سال اخیر احیا نشد با اکثریت یافتن جمهوریخواهان در کنگره احتمال موفقیت مذاکرات کاهش پیدا می‌کند.

۶- امکان دارد حمایت مالی و نظامی بایدن از اوکراین با موانعی روبه‌رو شود، جمهوریخواهان به مخالفت برخیزند و بایدن را در بن‌بست قرار دهند.

۷- با افزایش کرسی‌های جمهوریخواهان در کنگره احتمالا قدرت مانور نتانیاهو در منطقه بیشتر شود.

۷ -کشورهای عرب خلیج‌فارس که از انتخاب بایدن نگران بودند با پیروزی جمهوریخواهان در کنگره از محاق خارج خواهند شد و به ورود جمهوریخواهان به کاخ‌سفید در سال ۲۰۲۴ امیدوار می‌شوند.

* کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 302865
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا