اختلافات باقی‌مانده میان ایران و آژانس، لاینحل بود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پس از مدتی آژانس اعتراضاتی را مطرح کرد که برخی از دوربین‌ها را خاموش کرده و اطلاعاتی نیز ضبط نشده است؛ قبل از غیرفعال کردن دوربین‌ها، گروسی ادعایی را مبنی براینکه به دو تا از سایت‌های ایران اجازه داده نشده و هیچ اطلاعاتی ندارند و همچنین آثاری از فعالیت‌های اتمی دیده شده مطرح کرده بود. در نهایت با کش و قوس‌هایی که صورت گرفت، اجازه داده شد که گروسی در سفرش به تهران، از یکی از سایت‌های اطراف کرج بازدید کند؛ در ظاهر، قضیه حل شد ولی ادعای آنها نسبت به مکان دوم به قوت خود باقی ماند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه بیان کرد: بخش دوم اختلافات میان ایران و آژانس مربوط به نوع سانتریفیوژ‌هایی بود که ایران استفاده می‌کند. آنها معتقد بودند که طبق قطعنامه ۲۲۳۱، ایران می‌خواهد در سطح سانتریفیوژ‌های ir4 استفاده کند در حالی که بحث این بود که ایران ir6، ir9  و حتی ir12 استفاده کرده است. بخشی از اختلاف این بود که باید اینها را جمع‌آوری می‌کردند؛ آژانس معتقد بود که پس از جمع‌آوری باید به خارج از ایران انتقال داده شود ولی ایران معتقد بود که باید اینها را در یک انباری نگهداری و پلمب کند تا درصورت نیاز به مراجعه، در دسترس خودش باشد.

ساداتیان درباره مورد اختلاف بعدی تشریح کرد: اختلاف دیگر ایران و آژانس بر سر میزان آب سنگین تولیدشده و اورانیوم غنی‌شده بود. اینها مجموعه‌ای از اختلافات بر سر مسائل پادمانی بود که لاینحل بود.

وی با اشاره به سفر هیات ایرانی به وین برای مذاکره با آژانس تصریح کرد: اکنون که با چنین مشکلاتی مواجه هستیم، آقای کمالوندی با هیاتی از کارشناسان برای حل و فصل این مسائل به وین رفته‌اند. منتهی امروز با توجه به رای آوردن نتانیاهو و از طرف دیگر باختن دموکرات‌ها در انتخابات کنگره هم در مجلس نمایندگان و هم در مجلس سنا، نمی‌دانیم آینده این داستان چه خواهد شد؛ آیا طرف آمریکایی می‌تواند با جدیت راجع به برجام صحبت کند؟ تازه در صورتی که این مذاکرات انجام شود، موضوعی که مطرح می‌شود این است که ما در دو سال باقی‌مانده تا کجای قضیه می‌توانیم جلو برویم؟ اگر ترامپ دوباره انتخاب شود که احتمال آن هم زیاد است، چه خواهد شد؟

ساداتیان افزود: ممکن است برخی این ایراد را بگیرند که ما اگر مقاومت کنیم، آنها نیز نمی‌توانند کاری کنند؛ کمااینکه در گذشته هم ترامپ نتوانست کاری کند. منتها تفاوت فعلی ماجرا بحث موضع اروپایی‌هاست؛ اروپایی‌ها در زمان ترامپ به دلیل اینکه ترامپ تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وضع کرد، تبعیت نکردند. اکنون با توجه به اینکه یک سال دیگر ضرب‌الاجل مساله مکانیسم ماشه باقی‌مانده و اگر اروپایی‌ها با آمریکا همراهی کرده و آن را فعال کنند، ممکن است تحریم‌ها متکی بر تحریم‌های ۶ قطعنامه سازمان ملل باشد و ایرادات اساسی را درست کند؛ زیرا در آن صورت همه کشورها موظف به تبعیت کردن از آن می‌شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: درکل با توجه به دو انتخاباتی که اتفاق افتاده، این مسائل خطراتی است که پیش‌روی ایران قرار می‌گیرد و می‌تواند شرایط را بسیار بغرنج و مشکل‌ساز کند. منتها من امیدوارم توافقی میان ایران و آژانس صورت گیرد که در این صورت مهلتی که ما ممکن است از آن بهره‌مند شویم، خیلی کوتاه خواهد بود؛ چون از انتخابات آتی و شرایط آینده اطلاعی نداریم که آیا ترامپ به قدرت بازمی‌گردد؟ آیا او متعهد به حفظ این داستان است؟ آیا از برجام دوباره خارج می‌شود؟ ولی باز هم ابراز امیدواری می‌کنم که توافق صورت گیرد تا حداقل خطر بازگشت مکانیسم ماشه را از ایران دور کند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 302936
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا