وعده‌های بی‌فرجام سفر ارزان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چندی پیش یکی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با ذکر آماری اعلام کرد که ۴۰ درصد جمعیت ایران سفر نمی‌روند و خواه‌ناخواه از گردشگری بی‌بهره مانده‌اند. نگاهی به آمار اعلامی مشخص می‌کند که وضعیت در خصوص کسانی که حقوق کارمندی و حداقلی دریافت می‌کنند بغرنج‌تر است. براساس آمار منتشر‌شده، ۳۰ درصد از کارکنان دولت هرگز سفر نمی‌کنند و ۷۰ درصد بقیه هم به ضرورت سفر می‌روند.

نگاهی به این وضعیت مشخص می‌کند که در کشور دو فاجعه به صورت همزمان در حال وقوع است: اولی محروم ماندن قشر کم‌درآمد از امکان سفر و دومی رکود گردشگری داخلی به واسطه مشکلات اقتصادی مردم.

*وعده‌های بی‌نتیجه برای سفر ارزان

در سال‌های اخیر وعده‌های متعددی در خصوص فراهم آمدن امکان سفر ارزان برای مردم مطرح شده که هیچ یک از آنها نتیجه عملی و موثری در بر نداشته است.

در دوره‌های مختلف معاونان گردشگری و مدیرکل‌های گردشگری داخلی در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای اجرایی شدن طرح سفر ارزان راهکارهایی ارائه داده‌اند. اگرچه لیست راهکارهای ارائه‌شده برای تحقق سفر ارزان بسیار بلندبالا بوده و از مداخله بخش خصوصی و هتل‌ها گرفته تا ارائه وام و تسهیلات برای سفر را شامل می‌شده، اما هیچ یک از این وعده‌ها منجر به کسب نتیجه دلخواه و تحقق امکان سفر برای قشر ضعیف جامعه نشده است.

در دولت سیزدهم نیز شعارها و بعضا وعده‌هایی برای تحقق سفر ارزان مطرح شده که تا این لحظه هیچ یک از آنها نتیجه نداشته است.

در همین راستا عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه همه باید از نعمت سفر بهره‌مند شوند، گفته بود: «تقویت گردشگری داخلی باعث ایجاد اشتغال و ارتقای اقتصاد کشور می‌شود و ما به دنبال گردشگری ارزان هستیم.»

پس از مطرح شدن این وعده، این بار نوبت به مصطفی فاطمی (مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری) رسید تا در خصوص «طرح سفر‌های ارزان‌‌قیمت» صحبت کند. وی گفت: پروژه‌ای را با همکاری و مشارکت شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی و برخی از دستگاه‌های دیگر آغاز کرده‌ایم تا ظرفیت‌های اقامتگاه‌های ارزان را شناسایی کنیم. مجری اصلی این طرح شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی نیست بلکه وزارتخانه میراث و گردشگری خواهد بود.

مدیرکل گردشگری داخلی مدعی شده طرح جدید سفرهای ارزان در قالب اپلیکیشن ارائه خواهد شد و قرار است به صورت آزمایشی با چند اداره و مجموعه دولتی آغاز به کار کند. با وجود آنکه بیش از ۴۰روز از مطرح شدن این وعده می‌گذرد اما تاکنون هیچ نتیجه مشخصی در خصوص آن منتشر نشده و در عمل طرح جدید نیز نتیجه‌ای برای مردمی که مدت‌ها است خانه‌نشین شده و امکان سفر نداشته‌اند در بر نداشته است.

*وضعیت اقتصادی نامناسب عامل رکود گردشگری داخلی

در روزهای اخیر اوضاع در حوزه گردشگری داخلی چندان مساعد نیست و حتی نمی‌بینیم که مردم خودمان امکان اقتصادی و یا حتی تمایلی به سفر داشته باشند.

اردشیر اروجی کارشناس گردشگری در پاسخ به این پرسش که علت ضعف گردشگری داخلی در کشور چه بوده و این موضوع تا چه میزان به فراهم نشدن امکان سفر ارزان مربوط است، به «جهان‌صنعت» گفت: بحث مهم در گردشگری داخلی مساله درآمد سرانه است. توجه داشته باشید که در حال حاضر در کشور با عدم رشد اقتصادی مواجه هستیم لذا درآمد سرانه مردم پایین است و از سوی دیگر با وجود بحث تورم هزینه‌ها بسیار بالا است. در نتیجه این وضعیت با وجودی که گردشگری یکی از ضروریات برای بحث تمدد اعصاب و آرامش انسان‌هاست، اما متاسفانه به دلیل آنکه درآمدهای فعلی مردم کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد لذا در سبد هزینه‌های خانواده برای بخش گردشگری چیزی باقی نمی‌ماند که بتوانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: در نتیجه با این‌که جاذبه‌های بسیاری در کشور وجود دارد وضعیت موجود اقتصادی باعث شده گردشگری داخلی با مشکل مواجه باشد. درواقع با وجود تمایل بالای مردم ایران به گردشگری، به سبب بالا بودن هزینه‌های زندگی و پایین بودن درآمدهای مردم، مشکل ایجاد می‌شود. درواقع نبود توازن بین درآمدها و هزینه‌های مردم تبدیل به یکی از مشکلات عمده حوزه گردشگری داخلی شده است.

اروجی در ادامه با اشاره به تاثیر مخرب سایر مسائل از جمله اختلال اینترنت بر گردشگری داخلی خاطرنشان کرد: شعارهای مطرح‌شده (از سوی مسوولان وزارت میراث فرهنگی) بر این مبنا بود که می‌خواهند گردشگری ارزان‌قیمت را ترویج دهند. در همین راستا هم تعدادی بومگردی‌ها در مناطق روستایی طراحی شده بود که کیفیت به نسبت مناسبی هم داشتند و بعضی از آنها حتی گردشگران خارجی را نیز جذب می‌کردند. این بومگردی‌ها شروع به تبلیغ از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی کرده و کار رزرو و پرداخت‌ها را انجام می‌دادند و از این طریق کاسبی مناسبی پیرامون بومگردی‌ها و در حوزه گردشگری داخلی شکل گرفته بود.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: متاسفانه با محدود شدن شبکه‌های اجتماعی علی‌الخصوص اینستاگرام بومگردی‌ها نیز با مشکل مواجه شدند. در حال حاضر تمام بومگردی‌ها با وجود انجام سرمایه‌گذاری‌های اولیه و راه‌اندازی کسب‌و‌کار و اهمیتی که بومگردی‌ها در زمینه ترویج فرهنگ بومی داشتند و  کمکی که به اقتصاد جامعه محلی می‌کردند با مشکل مواجه شده‌اند.

اروجی در خاتمه ابراز داشت: «به نظرم یکی از مشکلات موجود در کشور این است که با پدیده‌های نوظهوری که وارد کشور می‌شود همراهی نمی‌کنیم. برخی می‌گویند باید در این شرایط به سمت استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی برویم اما واقعیت این است که مردم در داخل کشور به این اپلیکیشن‌ها اقبال نشان نداده و مشتری آنها نیستند. از سوی دیگر بر بستر اپلیکیشن‌هایی نظیر اینستاگرام، ظرفیت‌های گردشگری داخل به خارجی‌ها نیز معرفی می‌شد، اما متاسفانه این مشکلات در کشور به وجود آمده و محدودیت‌ها اعمال شده است.»

با توجه به اهمیت تحقق سفر ارزان و امکان سفر برای همه و نیز با نظر به اینکه توسعه گردشگری داخلی در گرو سفر کردن تمام اقشار جامعه است به نظر می‌رسد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید اقدام اصولی و صحیحی برای تحقق این خواسته بحق مردم صورت دهد.

طبیعی است که ادامه روند فعلی و مطرح کردن وعده‌های جدید به جای انجام وعده‌های قبلی در زمینه سفر ارزان، هیچ نتیجه‌ای برای مردم و فعالان حوزه گردشگری در پی نخواهد داشت.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 302938
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا