حفظ ثبات بازار ارز از مسیر مقابله با علت‌ها می‌گذرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به گفته وی، در برخی موارد سیاستگذاران تلاش می‌کنند که با سرکوب نرخ ارز هیجانات ارزی بازار را کنترل کنند. این سیاست شاید در کوتاه‌مدت بتواند جلوی رشد بیشتر قیمت ارز را بگیرد اما بازار ارز در نهایت مسیر خود را پیدا می‌کند و به نرخ‌های واقعی می‌رسد. در این رابطه باید گفت اگر سیاستگذار بخواهد نرخ ارز را سرکوب کند باید ذخایر ارزی کافی در اختیار داشته باشد و قیمت‌ها را به پایین‌تر قیمت‌های بازار برساند. بنابراین موضوع سرکوب نرخ ارز به درآمدهای ارزی دولت و وضعیت صادرات نفتی و غیرنفتی کشور مرتبط است.

آرگون تصریح کرد: نرخ ارز باید مطابق با واقعیت‌های اقتصادی تعیین شود. سیاستگذار باید تلاش کند که به سمت تک‌نرخی کردن ارز حرکت کند و قیمت‌ها در بازار نیز به گونه‌ای مدیریت شود که شرایط آتی اقتصاد برای فعالان تولیدی پیش‌بینی‌پذیر باشد. اهمیت این موضوع از آنجاست که نرخ ارز بر روی سایر متغیرهای اقتصادی نیز اثرگذار است. بنابراین تا جایی که امکان دارد باید نرخ ارز را برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر کنیم تا قادر باشند که هم ایجاد سرمایه‌گذاری کنند و هم سرمایه‌های قبلی خود را حفظ کنند و حتی توسعه بدهند.

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران ادامه داد: اگر دولت نرخ ارز را سرکوب کند و قیمت‌ها را به کمتر از نرخ‌های واقعی بازار برساند واردات توجیه‌پذیر  و تولید داخلی نیز دچار آسیب می‌شود. این مساله در ادامه نیز زمینه‌ساز خروج سرمایه از کشور می‌شود و به سمت اقتصاد کشورهای همسایه مانند ترکیه برای خرید مسکن هدایت می‌شود.

به گفته آرگون، بخشی از مساله افزایش نرخ ارز به انتظارات تورمی برمی‌گردد.

 نااطمینانی‌هایی که نسبت به آینده سیاسی کشور وجود دارد در کنار بی‌ثباتی‌های اقتصادی نیز دیگر دلایل رشد قیمت دلار بوده‌اند و تقاضا برای خرید ارز را بالا برده‌‌اند. عمده این تقاضاها نیز یا با هدف حفظ ارزش دارایی شکل‌گرفته و یا خروج سرمایه از کشور. برای تغییر این شرایط سیاستگذار باید ابزار لازم برای کنترل رشد نقدینگی و تورم را به کار گیرد تا افت دارایی افراد در سایه افزایش قیمت‌ها منتج به حضور آنان در بازار ارز و خرید دلار نشود.

این عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: به طور کلی سیاستگذار باید به دنبال شناسایی و درمان علت افزایش نرخ ارز باشد. در حقیقت دولت باید به این موضوع پی ببرد که آیا دلیل افزایش نرخ رشد نقدینگی است؟ یا رشد تورم؟ و یا افزایش نااطمینانی‌های اقتصادی و سیاسی؟ اگر سیاستگذار بتواند این علت‌ها را کشف کند نرخ ارز خود به خود در مسیر رشد حرکت نخواهد کرد. بنابراین حفظ ثبات بازار ارز از مسیر مقابله با علت‌ها می‌گذرد، نه برخورد با معلول.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 302944
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا