اصلاح قانون اتاق نباید باعث تضعیف بخش خصوصی شود
به گزارش جهان صنعت نیوز: این طرح که در جلسه هشتم آبان ماه کمیسیون اقتصادی به عنوان جمعبندی نهایی کمیته بازرگانی در حضور رئیس اتاق ایران و وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائهشده، نتیجه گفتوگوهای مفصل و تصمیمگیری اعضای کمیته بازرگانی کمیسیون اقتصادی مجلس است، اما بهنظر میرسد در برخی موارد تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. رئیس اتاق تبریز در این باره گفت: قانون اتاق بازرگانی حتما باید تغییر کند. اتاق ایران، نهادی غیرانتفاعی که متعلق به بخش خصوصی است. کسانی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی عضویت دارند، افراد برجسته در حوزه تجارت و بازرگانی، صنعت، معدن، کشاورزی و کسبوکارهای نوین هستند. یونس ژائله افزود: بسیاری از کسانی که اکنون به عنوان فعال اقتصادی در این مجموعه به کار مشغول هستند اساسا فعال اقتصادی نیستند یا در سطح بزرگتری فعال اقتصادی نیستند، اینها میتوانند عضو اتحادیهها و انجمنهای تخصصی حوزه خود باشند. وی بیان کرد: کسانی که در اتاق بازرگانی فعالیت و عضویت دارند باید از قشر کارآفرین و آشنا به اصول تجارت خارجی باشند نه مانند کسی که عضو یک اتحادیه و صنف خاصی است. او سپس ماهیت کار حزبی را از فعالیتی نظیر اتاق بازرگانی جدا میکند و ادامه میدهد: برخی روندهای کنونی نظیر فعالیت حزبی است و بر همین مبنا در لزوم تغییر قانون اتاق تردیدی نیست. رئیس اتاق تبریز معتقد است: اشکالاتی که در محتوای تغییرات کنونی قانون موجود است، به رایزنی میان اتاق و بخشهای حاکمیتی برای برطرف شدن آنها نیاز دارد. روند قانون نباید به سمت و سویی برود که باعث تضعیف بخش خصوصی شود. برای مثال اتاق ایران همیشه از نظارت بر عملکرد خود استقبال میکند ولی وقتی ترکیب هیات نظارت و راهبری در طرح اصلاح قانون اتاق ایران بیشتر دولتی است تا بخش خصوصی، اتاق ایران را تضعیف میکند. به گفته ژائله، بخش خصوصی باید با نهادهای مختلف ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد گفتوگو و تعامل شود تا بهاتفاق به صورت مطلوبِ قانون اتاق بازرگانی برسند. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به درآمد سهدر هزار و چهار در هزار اتاق ایران انتقاد دارد و معتقد است که باید عدد مشخصی برای پرداخت حق عضویت مشخص و به اتاق بازرگانی پرداخت شود و درآمد اتاق ایران از یک شرکت حتما عدد مشخصی باشد ولی در این طرح به این مساله توجه نشده است. وی همچنین مهمترین وظیفه اتاق ایران را توسعه صادرات میداند و بر این عقیده است که برای این مساله فعال اقتصادی باید بهدقت و با معیارهای مشخصی تعریف شود. رئیس اتاق تبریز دومین وظیفه اتاق بازرگانی را نیز آموزش میداند و معتقد است آموزش جوانان باید از اولویتهای کاری اتاق بازرگانی باشد. اتاق بازرگانی باید محملی برای آموزش نسل جدید و جوان برای تجارت، بهویژه تجارت خارجی باشد. هرچه کلاسهای آموزشی حرفهایتر باشد، نیروی کار انسانی ماهرتر تربیت میکند و روند امور برای آینده تجارت کشور روشنتر خواهد شد، خصوصا اگر از اکنون به جوانان راه و رسم فعالیت اقتصادی در اندازه بینالمللی را بیاموزیم. انجام چنین وظیفهای مستلزم این است که اعضا و گردانندگان اتاق از میان فعالان اقتصادی معتبر و صاحب اندیشه بخش خصوصی باشند، البته ما تابهحال چنین عملکردی را شاهد نبودهایم.
لینک کوتاه :