صنف واردکنندگان خودرو معترض است
به گزارش جهان صنعت نیوز: برخی معتقدند که در آییننامه واردات خودرو و دستورالعمل آن، همچنان انحصار وجود دارد و مافیای صنعت خودرو میخواهد به بحث واردات خودرو نیز ورود کند و به نوعی قصد حکفرمایی دارد. ضمن اینکه دو خودروساز بزرگ نیز به موضوع ورود کرده و قصد دارند، واردات را نیز دست بگیرند. در این رابطه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: در موضوع واردات خودرو از فرآیند آییننامهنویسی که از همان ابتدا هم دارای ایراد بود تا دستورالعمل ارائهشده، به قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار در ماده ۲ و ۳ هیچ توجهی نشده است. این عدم اجرای قانون بسیار حائزاهمیت بوده و حتی ممکن است منجر به فساد شود. مهدی دادفر تصریح کرد: تاکنون هیچ نظری از انجمن واردکنندگان خودرو به عنوان تشکل ذیربط، خواسته نشد و در هیچ یک از جلسات عضوی از اعضا و هیاتمدیره انجمن حضور نداشتهاند. گواه این موضوع، این است که در لیست شرکتها و افرادی که مجاز به واردات شناخته شدهاند، حتی یک شرکت از شرکتهای واردکننده رسمیِ عضو انجمن واردکنندگان خودرو حضور ندارد.
چرا ملاک واردات خودرو اعلام نمیشود؟
دادفر متذکر شد: مگر میشود قصد فروش یک کالا را داشته باشیم اما صنف و اتحادیه آن کالا و خود فروشنده یا واردکننده کالا، مشارکت نداشته باشند و در عوض اتحادیه یا تشکلهای دیگر و غیرمرتبط وارد عمل شوند؟ در مورد افرادی که برای واردات انتخاب و تایید صلاحیت شدهاند، چرا به صورت رسمی اطلاعات منتشر نمیشود که بر چه اساس انتخاب شدهاند؟ در جایگاه انجمن به این موضوع اعتراض داریم. کدام یک از این تاییدشدهها، نماینده رسمی شرکتهای خارجی در ایران هستند و چگونه خدمات پس از فروش را تضمین خواهند کرد؟
وی خاطرنشان کرد: این دو از موارد اصلی ملاک صلاحیت برای واردات خودرو تعریف شدهاند اما چرا زمانی که صحبت از شفافیت است، مستندات صلاحیت اینها منتشر نمیشود و در سامانه شفافیت قرار نمیگیرد؟ حقیقت ماجرا این است که واردات خودرو بهجای آنکه کاری تجاری- بازرگانی باشد، بیشتر شبیه یک نمایش است.
عدم انتشار صحیح اطلاعات
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: رویه در پیش گرفته شده به معنی عدم انتشار صحیح اطلاعات و عدم افشای فرآیندهاست. در حال حاضر اگر سازمان بازرسی کل کشور سوال کند که شرکتها و افرادی که اسامی آنها به عنوان مجاز به واردات اعلام شده است، بر چه اساس و شاخصهای انتخاب و تایید شدهاند، وزارت صمت چه پاسخی ارائه خواهد داد؟ اگر سوال شود که چرا از انجمن و تشکل تخصصی واردات خودرو، هیچ فردی حضور ندارد چه پاسخی خواهند داد؟
وی تاکید کرد: اعتقاد ما این است که انتخابها ناعادلانه است و همین انتخابهای نادرست، ایجاد یک انحصار خاص دولتی را دامن خواهد زد. اینکه تنها یک عدهای خاص یک کار را انجام دهند، انحصار خاص ایجاد خواهد کرد. دادفر تصریح کرد: این آییننامه منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمتها نخواهد شد، چراکه به هیچ عنوان کار صورتگرفته، کار اجرایی و تخصصی نبوده است. آییننامه و دستورالعمل تدوین شده، «غلط در غلط» است که در نهایت منجر به فساد خواهد شد. دلیل اصلی این غلط بودن نیز این است که قانون رعایت نشده است. این درحالی است که چنانچه قانون اجرا میشد، ممکن بود، موفقیتهایی حاصل شود.
وی افزود: تاکید کرده بودیم که اگر واردات تحت این شرایط، بهنفع مردم باشد و منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمتها شود، سکوت کرده و همکاری نیز خواهیم کرد؛ اما اکنون که موضوع واردات به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده و شاخصههای آن نیز شفاف نیست، ما ساکت نخواهیم ماند و پیگیری خواهیم کرد.
هراس دو خودروساز بزرگ از شکست
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اینکه اعلام میکنند برخی واردکنندگان به سبب ورود به مسیر تولید، تمایل چندانی به واردات ندارند، درست نیست. شفاف اعلام کنند کدام واردکننده رسمی اعلام کرده است که تمایل به واردات ندارد؟!
دادفر در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش موثر دو خودروساز بزرگ در امر واردات تصریح کرد: واهمه و هراس از شکست محض این دو خودروساز عیان است و نمایندگان مجلس نیز به این موضوع اذعان داشته و گلایهمند بودند.
وی افزود: خودروسازان تولیدکننده هستند، پس چرا باید به واردات هم دستدرازی کرده و مورد حمایت قرار گیرند؟ چه بساطی به راه افتاده است که برای هرکاری، یک سرِ بازی، خودروسازان بزرگ هستند؟ به هر بهانهای خودروسازان را به بازی میگیرند تا زیانهایشان را جبران کنند. این در حالی است که زیان خودروسازان طی سالهای اخیر بهسبب قیمتگذاری دستوری، قائل نشدن به بازار رقابتی، مدیریت دولتی، عدم چابکی آنها، عدم خصوصیسازی و موضوعات ریشهای بوده است. حقیقت این است که جرات خصوصیسازی این دو بنگاه وجود ندارد اما میخواهند تمام بار را به دوش واردات و مردم بیندازند. دادفر در رابطه با واردات خودروهای اقتصادی نیز اظهار کرد: خودروهای اقتصادی به دست مردم نمیرسند؛ چراکه از پیش «چاله واردات» توسط برخی کنده شد!
این مقام صنعتی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با رویههای در پیش گرفتهشده و وعده امروز و فردا برای واردات که از خردادماه آغاز شده و به پایان سال کشانده شده است، آیا واردات واقعا انجام خواهد شد، به ایسنا گفت: با رویههای در پیشگرفته شده، واردات به معنای واقعی منتفی به نظر میرسد، اما وزارت صمت اصرار دارد که به هر شکل ممکن تعدادی خودرو تا پیش از پایان سال وارد کند، اما واقعیت این است که آنچه میخواهند اجرا کنند، چون براساس ساختارهای قانونی نیست، همین تعداد شرکتهایی را هم که جلو انداختهاند، قطعا به دردسر خواهند انداخت.
لینک کوتاه :