xtrim

ارجاع لایحه دوفوریتی اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو به کمیسیون صنایع

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نمایندگان مجلس در جریان جلسه علنی نوبت دوم مجلس به ادامه رسیدگی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ پرداختند. پس از بررسی چندین پیشنهاد در این لایحه، عبدالرضا مصری که ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، تاکید کرد: باتوجه به مراجعه تعدادی از نمایندگان و وجود ابهاماتی در این طرح اکنون آن را به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده و پس از رفع ابهامات در دستور کار یکشنبه گذشته مجلس قرار خواهد گرفت تا بعد از اتمام این طرح مجلس وارد دستورکار دیگری نمی‌شود.
در جلسه نوبت دوم یکشنبه گذشته مجلس مجددا این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت اما به دلیل نقص فنی در سامانه مجلس و اختلاط پیشنهادها از دستور کار خارج شد که با انتقاد تعدادی از نمایندگان نیز مواجه شد.
در همین خصوص یک عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور با کنار زدن موانع در صدور گواهی اسقاط نقش بسزایی در کاهش ۳۰ درصدی مصرف بنزین و گازوییل در سطح کشور دارد از تعلل در تصویب لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به قانون ساماندهی صنعت خودرو انتقاد کرد.
مجتبی یوسفی در اخطاری با استناد به اصل ۳ قانون اساسی در جریان جلسه علنی مجلس بیان کرد: روزانه به دلیل فرسودگی ناوگان حمل‌و‌نقل و حمل بار در کشور ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین و ۹۵ میلیون لیتر گازوییل مصرف می‌شود که با نوسازی این ناوگان شاهد ۳۰ درصد کاهش مصرف خواهیم بود. در لایحه دوفوریتی دولت برای اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو و صدور گواهی اسقاط به این موضوع اشاره شده است اما نمی‌دانیم چرا هر بار این لایحه به بهانه‌ای از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج می‌شود. وی در ادامه اظهار کرد: هر روزی که تصویب این لایحه عقب می‌افتد ما کاهش ۳۰ درصدی در مصرف را به عقب انداخته‌ایم. اگر ابهامی در خصوص گزارش کمیسیون وجود دارد باید رای کل مجلس شورای اسلامی گرفته شود نه اینکه به یکباره از دستور کار مجلس خارج شود. با این رویه دو ماه دیگر این قانون اجرایی نمی‌شود. امروز ۳۰ هزار راننده و ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده در انتظار این مصوبه مجلس هستند. چرا در این خصوص تعلل صورت می‌گیرد؟
اما عبدالرضا مصری که ریاست علنی مجلس را برعهده داشت در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: آیین‌نامه اختیار کامل را به رئیس جلسه داده تا اگر طرحی ابهام داشت بدون نیاز به رای‌گیری به کمیسیون تخصصی ارجاع شود. دغدغه ما در خصوص رانندگان کامیون یکی است و همه نمایندگان نسبت به دغدغه کامیون‌داران آگاه هستند. مجلس هیچ قصوری نداشته است؛ در این زمینه قانون وجود داشته اما خلاف قانون کار شده است. ما نیز اکنون به دنبال این هستیم تا این لایحه در مجلس به سرانجام برسد نه اینکه با ابهام به شورای نگهبان رفته و مجددا به مجلس بازگردد. دغدغه ما هم مثل شماست.

opal
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 302972
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *