حمله در نقطه صفر مرزی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ساعتی بعد از وقوع انفجارها، کانال تلگرامی صابرین‌نیوز وابسته به شبه‌نظامیان «حشد الشعبی» در عراق، اعلام کرد که مواضع نیروهای مقاومت در نوار مرزی عراق و سوریه هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. با این وجود برخی منابع خبری گفته‌اند که این کاروان تانکرها که دست‌کم ۴ مرتبه مورد هدف قرار گرفته است، حامل سوخت ایران به مقصد لبنان بوده‌اند. برخی رسانه‌های عراقی هم گزارش کرده‌اند که یک «کاروان لجستیک» پس از عبور از مرز القائم عراق و در خاک سوریه مورد هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

«پرس تی‌وی» رسانه انگلیسی‌زبان صدا و سیمای ایران هم در خبری پیرامون این موضوع نوشته که «کاروان تانکرهای حامل سوخت دیزلی ایران برای لبنان، در منطقه مرزی القائم-ابوکمال مورد هدف قرار گرفت.» شبکه الجزیره نیز در گزارشی به نقل از «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» مستقر در انگلستان مدعی شد که این کاروان شامل «تانکرهای سوخت و کامیون‌های مملو از سلاح» برای نیروهایی در استان دیر الزور سوریه بوده است.

براساس گزارش «صابرین‌نیوز» در این حمله هوایی، ۲۵ نفر کشته شدند. این رسانه وابسته به «حشد الشعبی» همچنین از زخمی شدن ۲۱ تن خبر داده است. در همین حال خبرنگار شبکه روسیا الیوم در عراق هم از کشته شدن دست‌کم ۲۰ نفر در جریان این حمله خبر داده است. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست هم به نقل از دو نماینده پارلمان عراق مدعی شده که در میان کشته‌شدگان، «افرادی با ملیت ایرانی» هم دیده می‌شوند.

تکذیب ایالات متحده

پس از این انفجارها که در نقطه مرزی سوریه و عراق رخ داد، هواپیماهای جنگنده و هلی‌کوپترها به پرواز درآمدند. کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» همان ساعات اولیه اعلام کرد که این حملات از سوی نیروهای ایالات متحده در منطقه انجام شده است. اما یک مقام ارشد دولت آمریکا تاکید کرده که این حملات توسط نیروهای این کشور انجام نشده است. از سوی دیگر ستاد فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه خاورمیانه (سنتکام) هم وقوع انفجارها در این منطقه را تایید کرده اما در عین حال گفته که درباره این اتفاق سرگرم تحقیق است.

چند ساعت پس از این حمله هوایی «صابرین نیوز» از یک عملیات شناسایی هوایی در شرق سوریه توسط یک فروند هواپیمای اطلاعاتی و جنگ الکترونیک متعلق به نیروی هوایی آمریکا خبر داد. به گفته این منبع خبری، هواپیمای مذکور «از نوع Boeing RC-135W Rivet Joint است که از پایگاه العدید به پرواز درآمده است.» «العدید» یکی از چندین پایگاه هوایی ایالات متحده در خاورمیانه است. منطقه دقیق این عملیات شناسایی، عمق سوریه به سمت منطقه شرقی در امتداد مرز سوریه و عراق گفته شده است.

براساس گزارش «صابرین نیوز»، «دومین هواپیمای نظامی آمریکا که به عنوان یک پلتفرم ارتباطی و حلقه ارتباطی هوابرد و ماموریت‌های اطلاعات الکترونیک از نوع Bombardier E-11A» نیز بر فراز منطقه القائم در نزدیکی محل حمله به کاروان تانکرها در حال گشت‌زنی بوده است. احتمالا این پروازها در راستای همان انجام تحقیقاتی است که فرماندهی سنتکام اعلام کرده بود.

اسراییل مسوول حمله؟

اما فارس به نقل از وب‌سایت «بغداد الیوم» خبر داده که «جبار المعموری» از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، گفته دلیل این انفجارها، هدف قرار گرفتن یک محموله کمک‌های ایران به لبنان در نزدیکی گذرگاه مرزی «القائم» بود. بر این اساس، او مدعی شده که «سه پهپاد اسراییلی محموله کمک‌های سوختی ایران به لبنان را در نزدیکی گذرگاه مرزی القائم در غرب عراق هدف قرار دادند که طبق اطلاعات به دست آمده، خسارت مالی و جانی به همراه داشته است.»

خبرنگار المیادین هم به نقل از منابع میدانی در عراق تصریح کرد که رژیم صهیونیستی با استفاده از پهپاد این حمله را در گذرگاه القائم انجام داده است.

پرس تی‌وی هم در این مورد به نقل از یکی از خبرنگاران صدا و سیما نوشته این کاروان توسط پهپادهای اسراییلی مورد هدف قرار گرفته است. با این وجود واشنگتن‌پست نوشته که ارتش اسراییل از اظهارنظر در مورد این حمله «امتناع» کرده است.

۲۲ تانکر سوخت

با وجود اعلام خبرهای تاییدنشده از سوی رسانه‌های منطقه، اما «فارس» در گزارش خود آورده که «ورود و خروج محموله‌های سوخت کاملا به صورت رسمی و طبق توافقنامه‌های امضاشده میان ایران و کشورهای عراق، سوریه و لبنان صورت می‌گیرد و رسانه‌های عراقی ادعا می‌کنند که این محموله سوختی قرار بود مانند زمستان سال گذشته به دست لبنانی‌ها برسد.»

همچنین برخی منابع خبری در عراق نوشتند: «۲۲ تانکر سوخت قرار بود وارد سوریه شود اما پس از عبور ۸ تانکر از گذرگاه مرزی القائم و ورود به سوریه، در فاصله ۲۰۰ متری مرز و در داخل خاک سوریه هدف قرار گرفتند و به همین دلیل سایر تانکرها همچنان در خاک عراق باقی ماندند.» البته برخی منابع دیگر، تعداد تانکرهای نابودشده را ۵ و ۱۰ عدد اعلام کرده‌اند.

در راستای موافقت تهران و بیروت

این تانکرهای سوخت احتمالا باید در راستای توافق ایران و لبنان برای ارسال سوخت از ایران باشد. روزهای پایانی شهریور ماه گذشته، شبکه «المنار» نزدیک به حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در جریان سفر یک هیات لبنانی به تهران، مقامات میزبان با «تامین ۶۰۰ هزار تن سوخت» برای مهمانان لبنانی در مدت ۵ ماه موافقت کرده است.

بنا بر این گزارش‌ها، مدتی قبل‌تر هم «المنار» از قول یک مقام سفارت ایران در بیروت اعلام کرده بود که «نفتکش‌های ایرانی حامل سوخت آماده هستند که در یک یا دو هفته دیگر به سوی لبنان حرکت کنند تا در بندری که طرف لبنانی مشخص می‌کند، پهلو بگیرند.»

پیش از این هم «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان در یک سخنرانی تاکید کرده بود که «برادران در جمهوری اسلامی ایران وعده کمک به لبنان داده‌اند و یک هیات وزارت انرژی و آب لبنان در آینده نزدیک به تهران سفر کرده و درباره پرونده کمک ایران بحث و تبادل‌نظر خواهد کرد.» با این وجود مقامات ایرانی همواره تاکید دارند که ارسال این سوخت‌ها به لبنان، رایگان نبوده و از سوی بیروت خریداری می‌شود.

اثرات پیروزی نتانیاهو؟

مساله دیگری که در این میان مورد توجه قرار می‌گیرد، در صورتی که شواهد دخالت اسراییل در این حمله را تاکید کند، نشانه‌ای از بالا گرفتن تنش میان ایران و اسراییل خواهد بود. تا پیش از این چنین حملاتی همواره از سوی اسراییل و بعضا ارتش ایالات متحده رخ می‌داده است. اسراییل همچنین سابقه حمله به پایگاه‌های محل استقرار «مستشاران ایرانی» و نیروهای نزدیک به ایران در سوریه را نیز دارد. هیچ بعید نیست که حمله پهپادی به کاروان تانکرهای حامل سوخت، نخستین اقدام ارتش اسراییل پس از پیروزی حزب بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اسراییل باشد؛ اقدامی که اگر بر اساس این تحلیل باشد، احتمالا سرزمین شام اتفاقات بیشتری را با این بازیگران منطقه‌ای به خود خواهد دید.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 303244
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا