ریسک‌های پایدار بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تحلیلگران البته رشد قیمت دلار و خریدهای صندوق تثبیت (اجرای یکی از بندهای بسته حمایتی دولت) را از عوامل اصلی رشد شاخص طی روزهای اخیر می‌دانند، هر چند هنوز بازار سرمایه نیاز به اعتماد بیشتر دارد. سرمایه‌گذاران هنوز درباره رشد پایدار بورس اطمینان ندارند هرچند تحلیل‌ها همچنان بر ادامه روند صعودی بورس در هفته آینده نیز تاکید می‌کنند.

با آرام شدن نسبی بازار نرخ ارز پس از جهش‌های تند و تیز هفته‌های گذشته، بورس تهران هم شرایط متعادلی را سپری می‌کند. این در حالی است که حتی با رشد اخیر همچنان عقب‌ماندگی بسیاری نسبت به بازارهای موازی از جمله بازار ارز وجود دارد.

گره زدن شرایط بازار سهام به وضعیت نرخ ارز اتفاق مثبتی ارزیابی نمی‌شود.  انتظار سهامداران کاهش فاصله بین دو نرخ دلار آزاد و دلار نیما از سمت بانک مرکزی و همچنین تداوم حمایت‌ها طبق جلسات برگزار شده تا پایداری شرایط است.

از جمله مهم‌ترین اقدامات در راستای این حمایت را می‌توان محدودیت در نظر گرفتن برای فروش از سمت حقوقی‌ها و به طور مشخص صندوق تثبیت و سایر صندوق‌های اینچنینی دانست که با در اختیار داشتن حجم بالای سهام می‌توانند تاثیرمستقیم بر قیمت اعمال کنند و در صورت اقدام به فروش گسترده، قطعا بازار به سمت نزول بیشتر گام برمی‌دارد.

وزن کدام عامل در صعود بورس بیشتر بود؟

بهنام علیزاده کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: «رشدهای اخیر بورس به چند عامل مربوط بود که به بسته ۱۰بندی ارائه‌شده نمی‌توان وزن زیادی برای تاثیر در بازار داد. صندوق تثبیت طی این مدت خریدهایی داشت اما این خرید زمانی انجام شد که بازار به کفی رسیده بود که از نظر اصلاح زمان، شرایط تکنیکی و شرایط بنیادی وضعیت مناسبی ایجاد کرده بود چرا که قبل از این رشدها ارزش معاملات به حدی پایین بود که در چند ماه اخیر کم‌سابقه بود.

وی می‌افزاید: به غیر از خریدهایی که انجام شد بقیه بندهای مصوبه ۱۰بندی هنوز اجرا نشده است. ساعت خرید و فروش تغییر نکرده است. بازارگردان‌ها هنوز هیچ منعی ندارند و فروش حقوقی‌ها قابل توجه است. به نظر می‌رسد نهایتا این مصوبه تا ۲۰ درصد بتواند فروش حقوقی‌ها را کنترل کند.

علیزاده خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر ما شاهد رشد مهم‌ترین فاکتور بازار یا همان دلار بودیم. اگر بخواهیم سودآوری شرکت‌های تولیدی را بررسی کنیم دلار نقش مهمی در آن دارد. رشد دلار که به همراه رشد قیمت دلار نیمایی هم هست باعث ایجاد انتظارات تورمی می‌شود که پول به صورت هوشمندانه برای سپری شدن در برابر تورم به سمت بازارها حرکت می‌کند که یکی از این مقاصد بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: این اتفاق سبب شد تا استارت خوبی در این هفته برای بازار سرمایه رقم بخورد و ارزش معاملات خرد به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برسد و تثبیت شود. با توجه به اتفاقاتی که در بازار دلار افتاده و دولت سعی در کنترل آن داشته به نظر می‌رسد قیمت دلار در قیمت ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان تا مدتی باقی بماند. این مساله در کنار وضعیت دیروز بازار که چرخشی از منفی به سمت مثبت داشت به نظر می‌رسد هفته بعد هم بازار روند رو به رشدی خواهد داشت.

ریسک‌های پایدار جلوی پای بازار

علیزاده همچنین در خصوص شرط پایدار روند صعود در بازار می‌گوید: باید در نظر داشت که ریسک‌های متعددی جلوی پای بازار سرمایه قرار دارند. از جمله اعتراضات، مناقشات سیاسی و همچنین بوجه ۱۴۰۲ می‌توانند فضای بازار را در ابهام قرار دهند. اگر قرار باشد رشد بازار سرمایه مستمر و پایدار باشد باید در نظر داشت که پارامترهای اساسی هنوز تغییری نکرده است.

وی می‌افزاید: بنابراین دولت باید روند گذشته خود مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری را تغییر دهد. همچنین اگر دولت بخواهد سرمایه در بازار بورس به سمت بازارهای مخربی چون دلار سرازیر نشود باید در بودجه ۱۴۰۲ به مساله بازار توجه داشته باشد، قیمت‌گذاری در نرخ سوخت شرکت‌ها و بحث‌های مالیاتی با تسامح بیشتری برخورد کند. هرچقدر که فضا شفاف‌تر شود می‌تواند منجر به رشد منطقی بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: الزامی نیست که هر روز شاخص با رشد ۴۰ هزار واحدی روبه‌رو شود، بلکه لازم است بازار متعادل شود و با روال منطقی بین روزهای مثبت و منفی، روند صعودی بورس متعادل باشد.

علیزاده تاکید می‌کند: رشد یک‌باره می‌تواند اثر مخربی چون ریزش یکباره را نیز به همراه داشته باشد. باید در نظر داشت که به لحاظ بنیادی بسیاری از شرکت‌ها در شرایط ارزنده‌ای قرار دارند. برخی از سهم‌ها از بالا رفتن قیمت دلار سود خوبی خواهند برد. از جمله برخی شرکت‌های دارویی، صادراتی و… که تحت تاثیر افت قیمت‌های جهانی نیستند می‌توانند سهم‌های مستعدی برای رشد باشند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 303249
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا