قالیباف و ضرغامی از «اصلاح» چه می‌خواهند؟/ جدا کردن خرج یا علاقه به تغییر

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مباحثی هم مانند رفراندوم، برای برخی تغییر سیاست‌ها، سال‌هاست که جریان داشته و دارد؛ از زمان دولت اصلاحات گرفته تا «حسن روحانی» در قامت رئیس‌جمهوری و حالا هم «مولوی عبدالحمید» امام جمعه اهل سنت زاهدان و یک نماینده مجلس.

همه این موارد را می‌توان در زمره تغییراتی حدودا پایه‌ای ارزیابی کرد اما طیف‌هایی پرقدرت و البته کم‌تعداد هستند که چنین نگاهی ندارند و ترجیح به حفظ وضع موجود دارند. آنها را در سیاست، محافظه‌کاران می‌نامند و نمود آنها در ایران، جبهه پایداری است که البته تندترین‌شان نیز هست.

اما روز گذشته نماینده سبزوار در مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون رفراندوم بر اساس قانون اساسی گفته: «کشور ما کشوری است که کاملا همه چیزش براساس آرای مردم اداره می‌شود، ما حتی نظام برگزاری انتخابات‌مان هم طوری است که این انتخابات را مردم برگزار می‌کنند یعنی دولت فقط هدایت و نظارت را بر انتخابات دارد و در بخش برگزاری انتخابات، هیات‌های اجرایی، اداره صندوق‌ها و بازرسی‌ها همه تشکیل‌شده از جمعی از امنای مردم هستند.»

علی‌اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: «در قانون اساسی ما هم برای اینکه در بعضی از حوزه‌هایی که تصمیم‌گیری در ساختارهای رایج اداری دچار مشکل می‌شود و احساس می‌شود که تاثیر شگرفی بر امور زندگی مردم دارد یا احساس می‌شود که اختلافات خیلی ویژه‌ای نسبت به آن موضوع وجود دارد پیش‌بینی شده است که اینجا هم وارد انتخابات عمومی شویم.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: «اما چون برگزاری یک انتخابات عمومی حتما نیاز به هزینه‌های سنگینی دارد و از طرفی هم حتما هر انتخاباتی در عین اینکه نظر مردم را کشف می‌کند یک سری ایرادات و شکاف‌های اجتماعی هم ایجاد می‌کند، برگزاری رفراندوم‌های اینچنینی در دنیا به حداقل می‌رسد و مردم در ساختارها نظراتشان را ارائه می‌کنند.»

وی تصریح کرد: «من خیلی موافق هستم که بتوانیم این طلسم را در جمهوری اسلامی بشکنیم که البته احساس می‌شود طلسم است و در یک مسائل مهمی رفراندوم برگزار کنیم.»

عنابستانی درخصوص سازوکار درخواست و برگزاری رفراندوم عنوان کرد: «آن قانون هم یک ساختار و ترتیباتی برای اجرا دارد، یعنی رئیس‌جمهور باید آن موضوعی که می‌خواهد به رأی عمومی بگذارد را به مجلس بیاورد، درخواست رئیس‌جمهور با سه‌چهارم آراء نمایندگان تصویب شود و برای اجرا و برگزاری رفراندوم ابلاغ شود.»

او با بیان اینکه اگر آقای رئیس‌جمهور این تصمیم را بگیرد، ما در مجلس استقبال می‌کنیم، ادامه داد: «برای اینکه وارد چنین فرآیندهایی هم بشویم و این هم فرآیند خوبی است.»

البته در روزهای گذشته مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان هم از لزوم رفراندوم صحبت کرده بود که با حمله شدید رسانه‌های اصولگرا روبه‌رو شد. او خواستار برگزاری رفراندوم در جمهوری اسلامی برای تغییر سیاست‌ها شده بود.

اما دیروز محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر و نزدیک به جبهه پایداری در جلسه علنی دیروز مجلس در اظهاراتی که گویا پاسخی به مولوی عبدالحمید بود، گفت: این روزها از برخی تریبون‌ها بحث رفراندوم مطرح می‌شود؛ بالاترین رفراندوم را نظام دینی از خود ارائه کرده است. ۱۴۰۰ سال قبل در صحرای غدیر بالاترین رفراندوم برای ولایت امیرالمومنین (ع) اتفاق افتاد و نظام اسلامی ایران تنها حاکمیتی است که حکومت خود را به رفراندوم گذاشته است.

وی تصریح کرد: کسانی که به برکت این نظام آبرو پیدا کرده‌اند، این حرف‌های تفرقه‌انگیز را به زبان جاری نکنند. کسانی که دم از حقوق زنان می‌زنند و هر جمعه در گوشه‌ای از کشور فتنه‌ای ایجاد می‌کنند، اگر می‌خواهند از حقوق زن دفاع کنند، از حقوق دختر رسول‌الله(ص) دفاع کنند که حق او زیرپا گذاشته شد.

نقدعلی افزود: افرادی مدعی می‌شوند که در کشور آزادی نیست، اگر آزادی نبود، شما هر هفته پشت تریبون نمی‌رفتید و هر چه دلتان می‌خواست به نظام جمهوری اسلامی نمی‌گفتید.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس بیان کرد: تقاضا می‌کنم مسوولان دستگاه‌های نظارتی بروند و این افراد را موعظه کنند تا هر جمعه شاهد فتنه‌ای در گوشه‌ای از کشور نباشیم. وی گفت: نظام اسلامی مقتدر بوده و مردم در صحنه هستند. ۱۳ آبان رفراندومی دیگر بر حقانیت و اقتدار نظام بود، کسانی که می‌خواهند از قطار نظام پیاده شوند، بیدار شوند و حرف‌های تفرقه‌انگیز را تکرار نکنند.

پس از تذکر نقدعلی تعدادی از نمایندگان اهل تسنن مجلس شورای اسلامی در اعتراض به اظهارات او، از جای برخاستند و از هیات رئیسه مجلس خواهان فرصتی برای بیان اخطار قانون اساسی شدند. آنها به همراه جمع دیگری از نمایندگان به جایگاه هیات رئیسه رفته و دقایقی با رئیس مجلس گفت‌وگو کردند. سپس به جایگاه خود بازگشتند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پاسخ به اظهارات نقدعلی را برعهده گرفت و خطاب به او گفت: توجه کنید که اساس پیروزی انقلاب اسلامی، تداوم انقلاب اسلامی، روحیه استقلال و آزادی کشور در گرو وحدت در کشور است.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی نماد وحدت در بحث‌های قومیتی، مذهبی و ادیان است چراکه همه ادیان، اقوام و همه مذاهب در مجلس حضور دارند، طبیعتا هرگونه وحدت‌شکنی آب به آسیاب دشمن ریختن است. قالیباف تصریح کرد: اگر به تاریخ سیستان‌وبلوچستان نگاه کنید، همیشه بلوچ‌های ما مدافع ایران، مدافع استقلال ایران و مبارزان جدی استعمار و استکبار انگلیس بوده‌اند. رهبر انقلاب می‌فرمایند که بلوچ‌ها وفادار، میهن‌دوست و ضدتجزیه ایران هستند. اینها فرصت‌های ما هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید وحدت در کشور حفظ شود. امروز دشمنان انقلاب اسلامی و در راس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی، اقداماتی انجام می‌دهند که عکس‌العملی در مقابل حرکت‌های انقلابی و اثر انقلاب اسلامی و قدرت ایران عزیز است. بنابراین باید وحدت خود را حفظ کنیم.

به در گفت که دیوار بشنود؟

اما شاید این سخنان نقدعلی در واقع به در گفتن برای شنیدن دیوار باشد. در روزهای اخیر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در دو نطق پیش از دستور خود، به فاصله یک هفته از لزوم تغییر در شیوه‌های حکمرانی صحبت کرده است. او با ابراز امیدواری نسبت به «تثبیت امنیت»، گفته بود «آن زمان، نوبت مسوولان کشور است که پاسخ بصیرت مردم را با اقدامات لازم در کارآمدسازی و برطرف کردن نقاط ضعف در حوزه‌های حکمرانی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بدهند.»

همزمان عزت‌الله ضرغامی وزیر گردشگری دولت هم سخنانی بیان کرده بود که رگه‌هایی از تساهل و تسامح را می‌شد در آن دید: «امروز دختران جوان و دانش‌آموز ما بدون روسری در خیابان راه می‌روند؛ چه شد؟ اتفاقی افتاد؟ ما را نترسانند از اینکه اگر از حدی عقب بروید، نظام نابود می‌شود. اصلاحات نیاز است، الان باید عملیاتی شود.» او با انتقاد از شورای نگهبان می‌گوید: «اصلا برای من دلیل عدم احراز مشخص نبود و نیست. حتما باید از انتخابات گذشته درس بگیریم و اصلاحات در روش‌های انتخاباتی صورت بگیرد تا شور انتخاباتی بیشتر شود.»

با چرخیدن این سخنان در جامعه، وب‌سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری حملات تند و تیزی را علیه قالیباف و ضرغامی انجام داد: «این افراد در آرزوی دیرینه خود سعی دارند تا در مقاطع مختلف با اظهارات اینچنینی به قول خودشان بدنه خاکستری جامعه را جذب کرده و ایشان را در دامان انقلاب حفظ کنند؛ خواه عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های ناحق شورشیان باشد، خواه همکاری با ظریف و وزیر خارجه بالقوه قلمدادکردن وی.» این وب‌سایت تندرو، افزوده بود که «اصلا هم اهمیتی ندارد که در این مسیر و در آینده چه بلایی بر سر کشور خواهد آمد. نئولیبرال‌های اصلاح‌خواه ابایی از افتادن به ورطه سکولاریسم نیز نداشته و اگر شرایط اقتضا کند این مطالبه را نیز علم کرده و خواهان جدایی دین از سیاست شده و حتی حکومت پارلمانی را نیز مطالبه می‌کنند.»

در پایان هم کنایه‌ای تند به ضرغامی و قالیباف زده و نوشته «فرقی هم ندارد شومنی چون ضرغامی باشد یا تکنوکراتی چون …»

قالیباف و ضرغامی به کجا می‌رسند؟

در چنین شرایطی که اعتراضات در برخی شهرهای کشور همچنان به نوعی ادامه دارد، برخی بر این اعتقادند که سخنانی مانند آنچه قالیباف و ضرغامی گفته‌اند بیشتر در نقش مسکن برای وضع موجود است. اما در مقابل بعضی ناظران هم معتقدند که چنین سخنانی برآمده از طیفی درون نظام است که متوجه شکاف‌ها و نارضایتی‌های درون جامعه شده است. و بر همین مبنا با چنین پیشنهاداتی قصد دارند تا برخی سیاست‌ها را به سمت اعمال تغییراتی حالا با هر نامی، چه اصلاحات باشد و چه هر نام دیگری، ببرند. البته آنها سد محکمی به نام جبهه پایداری در مقابل دارند که با توجه به نفوذ و قدرتی که در دولت و حاکمیت دارند، بعید به نظر می‌رسد امثال قالیباف و ضرغامی راه به جایی ببرند. پایداری‌چی‌ها علاقه‌ای به تغییر ندارند و می‌خواهند با همین وضعیت کشورداری را ادامه دهند. البته که افرادی مانند ضرغامی و قالیباف هم شاید بدانند که حرف‌هایشان راه به جایی نمی‌برد، اما ممکن است بخواهند خرج خود را از طیف غالب دولت که همان پایداری‌چی‌ها باشد، جدا کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 303273
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا