ردپای دلار در افزایش نرخ فلز سرخ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اما از دلایل این روند می‌توان به تصمیم چین برای ادامه محدودیت‌های مربوط به سیاست کووید صفر اشاره کرد. در واقع این کشور با اعمال سیاست کووید صفر و قرنطینه‌های برآمده از آن موجب شده که بخش تولید در تنگنا قرار گرفته و در ادامه شاهد باشیم که از میزان تقاضا برای فلزات صنعتی در این کشور کاسته شود. در ادامه ترس از کاهش رشد اقتصاد جهانی باعث کاهش تقاضای جهانی در خصوص این فلز شده است. البته گفته می‌شود کاهش عرضه فلز سرخ ممکن است قیمت‌ها را در ماه‌های آینده افزایشی کند.

اما اینکه قیمت مس در بازار جهانی کاهشی و در ایران افزایشی شده، بیشتر دلیلش به جهش قیمت دلار برمی‌گردد. تاجایی که می‌توان گفت بهای فلز سرخ در ایران بیشتر از نرخ جهانی تابعی از ارزش دلار است.

تاثیر سیاست چین بر فلز سرخ

کارشناسان باور دارند روند نزولی قیمت مس در سطح جهانی که از روز دوشنبه ۷ نوامبر (۱۶ آبان) شروع شده، به دلیل تصمیم چین برای ادامه محدودیت‌های مربوط به سیاست کووید صفر و تلاش این کشور برای به صفر رساندن شیوع این بیماری است.

درست همزمان با اعلام این تصمیم در چین فشارهای روانی برآمده از کاهش جهانی تقاضا قیمت مس را کاهشی کرد. به این ترتیب می‌توان گفت که سیاست کووید صفر چین و قرنطینه‌های برآمده از آن بخش تولید را در تنگنا قرار داده و از میزان تقاضا برای فلزات صنعتی در چین کاسته است.

البته کارشناسان فشار محدودیت‌های برآمده از کنترل کووید را تنها عامل کاهش قیمت مس در چین نمی‌دانند و رکود ساخت‌و‌ساز در این کشور را هم به عنوان عامل دوم مطرح و تاکید می‌کنند که در صورت رفع آن چین برای سیم‌کشی ساختمان‌ها به مس نیاز پیدا می‌کند و این تقاضا از سردی کنونی بازار می‌کاهد.

این در حالی است که بازار املاک چین حتی در ماه گذشته میلادی (اکتبر) هم رونق پیدا نکرد، این ماه به طور معمول موسم رونق ساخت‌وساز در چین است.

با این تفاسیر قیمت مس دست‌کم تا رویداد تغییراتی در چین نمی‌تواند جریان جدیدی را در ابعاد جهانی تجربه کند و قیمت آن از کانال ۷۰۰۰ دلار در هر تن فراتر رود.

صادرات فولاد چین رکورد زد

درحالی قیمت مس در چین روند نزولی گرفته که اداره کل گمرک چین گزارش داده است که این کشور تنها در ماه اکتبر ۸۱/۵ میلیون تن فولاد صادر کرده است که رشد ماهانه ۴ درصدی داشته است.

بر اساس گزارش اداره کل گمرک چین، این کشور ۱۸/۵ میلیون تن انواع فولاد در ماه اکتبر صادر کرد که رشد ماهانه ۴ درصدی داشته است. کل صادرات فولاد چین در ۱۰ ماهه اول امسال (از ژانویه تا اکتبر) به ۳۶/۵۶ میلیون تن رسید که کاهش ۸/۱ درصدی سالانه داشته است.

واردات سنگ‌آهن ‌و کنسانتره در ماه اکتبر با کاهش ۷/۴ درصدی ماهانه به ۹۷/۹۴ میلیون تن رسید. کل واردات ۱۰ ماهه سنگ‌آهن ‌و کنسانتره چین (از ژانویه تا اکتبر) با کاهش سالانه ۷/۱ درصدی به ۴۱/۹۱۷ میلیون تن رسید.

واردات زغال‌سنگ و لیگنیت در ماه اکتبر با کاهش ۷/۱۱ درصد ماهانه به ۱۸/۲۹ میلیون تن رسید. کل واردات ۱۰ ماهه زغال‌سنگ و لیگنیت چین (از ژانویه تا اکتبر) با کاهش سالانه ۵/۱۰ درصدی به ۱۰/۲۳۰ میلیون تن رسید.

قیمت مس در اروپا و آمریکا

اما قیمت مس در بورس فلزات لندن نیز پس از جهش یک هفته‌ای روند نزولی پیدا کرد و برای هر تن تا ۷۹۵۶ دلار کاهش یافت. البته هرچند به تازگی فلز سرخ روند صعودی را در پیش گرفت و پس از فتح قله ۸۱۱۲ دلار، با نرخ ۸۰۷۴ دلار به کار خود پایان داد اما با وجود بازگشت این فلز به مدار صعودی، تحلیلگران بازار چندان به آینده مس خوش‌بین نیستند و رکود را سرنوشت حتمی در ماه‌های پیش‌رو می‌دانند.

در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده بودند و قیمت فلزات نیز افزایش یافت، در روز چهارشنبه‌ قیمت مس در سقف دو ماهه قرار گرفت و معاملات آتی مس در روز چهارشنبه در ۶۶۲۷/۳ دلار در هر پوند ثابت بود.

همچنین قیمت طلا به بالاترین حد یک ماهه رسید. طلای نقدی برای اولین بار از اوایل اکتبر بالای ۱۷۰۰ دلار معامله شد و به ۶۲/۱۷۱۲ دلار در هر اونس رسید، در حالی که قیمت‌های آتی طلا تا ۹۰/۱۷۱۵ دلار در هر اونس افزایش یافت. هر دو ابزار در اواخر معاملات روز سه‌شنبه بیش از ۲ درصد جهش کردند.

گفته می‌شود که ضعف دلار که در این هفته به پایین‌ترین حد در یک و نیم ماه گذشته رسید، به افزایش قیمت در بازارهای فلز کمک زیادی کرد. شاخص دلار در اوایل روز چهارشنبه با ۵/۰ درصد کاهش به ۶۱/۱۰۹ رسید. بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا نیز بیش از ۲ درصد کاهش یافت.

قیمت شمش در این هفته افزایش یافت زیرا برخی ابهامات در مورد نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده، طلا را به پناهگاه امنی برای خرید تبدیل کرد.

گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش کمتر نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو در ماه دسامبر نیز بر دلار تاثیر گذاشت، چندین مقام فدرال‌رزرو اعلام کردند که از چنین اقدامی حمایت می‌کنند. در حال حاضر بازارها با احتمال نزدیک به ۶۰ درصد تخمین می‌زنند که بانک مرکزی در دسامبر نرخ‌ها را ۵۰ واحد پایه (bps) افزایش می‌دهد که کمتر از افزایش ۷۵ واحدی در نوامبر بود.

داده‌های مربوط به تورم CPI در روز پنجشنبه منتشر می‌شود. به طور گسترده انتظار می‌رود که این داده‌ها نشان دهد که تورم در ماه اکتبر بالا باقی مانده است، که می‌تواند موقعیت فدرال‌رزرو را برای افزایش بیشتر نرخ بهره تعیین کند.

تقویت دلار و افزایش بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده بیشترین فشار را در بازارهای فلزات در سال جاری داشت. همچنین ترس از کاهش رشد اقتصاد جهانی باعث کاهش تقاضا در مس شد. در این بین گفته می‌شود کاهش عرضه فلز قرمز ممکن است قیمت‌ها را در ماه‌های آینده افزایش دهد.

قیمت مس در ایران

با این حال بازار مس در ایران روزهای متفاوتی را نسبت به بازار جهانی پشت سر می‌گذارد. با اینکه این فلز سرخ در ایران از قیمت‌های بین‌المللی تاثیر می‌پذیرد، اما برخی از عوامل درونی نیز بر نوسان این بازار موثرند.

یک کارشناس حوزه مس درباره جریان قیمت‌ مس در کشور گفت: قیمتی که بورس کالا روز یکشنبه هر هفته اعلام می‌کند و شرکت ملی صنایع مس ایران مبتنی بر آن قیمت مس را از تولیدکننده‌های کوچک می‌خرد، حاصل ضرب قیمت جهانی مس در قیمت دلار نیمایی است. در حال حاضر آخرین قیمتی که بورس کالا اعلام کرده ۲۰۹ هزار تومان برای هر کیلو مس است.

محسن حیدری افزود: البته این امکان هم وجود دارد که قیمت مس در بازار جهانی کاهشی باشد، اما در داخل کشور رشد کند. این اتفاق به دلیل جهش قیمت دلار رخ می‌دهد. در این روند می‌توان گفت که بهای فلز سرخ در ایران بیشتر از نرخ جهانی تابعی از ارزش دلار است.

حیدری در پاسخ به اینکه نوسانات قیمت‌ مس در بازارهای جهانی تا چه اندازه صادرات مس کشور را از خود متاثر می‌کند، توضیح داد: در ایران به صادرات مس مجوز داده نمی‌شود و ظرفیت تولیدکننده‌های بخش خصوصی هم در داخل به صادرات نمی‌رسد. تنها خریدار محصول آنها شرکت ملی مس است و اگر هم صادراتی صورت بگیرد آن را شرکت ملی مس انجام می‌دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 303306
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا