شروع دوباره درگیری‌ها میان ارمنستان و آذربایجان

به گزارش جهان صنعت نیوز: به گفته نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، نیروهای آذربایجانی این آتش‌بازی جدید را آغاز کرده‌اند. به گفته نخست‌وزیر ارمنستان، ایروان خواستار ایجاد یک منطقه غیرنظامی به طول سه کیلومتر در اطراف قره‌باغ کوهستانی است.

درگیری‌ها میان دو کشور در حالی ایجاد شده که هفته گذشته ارمنستان و آذربایجان با میانجیگری آمریکا مذاکرات صلح را از سر گرفتند. در طول هفته‌های اخیر هم رهبران دو کشور در سوچی و با میزبانی پوتین توافق صلح و آتش‌بس امضا ‌کرده بودند.

بنابر گزارشی که ریپابلیک ورد منتشر کرده است، با ادامه یافتن درگیری‌ها مجددا دو کشور یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند. در همین راستا، پیش از وقوع تنش‌ها در روز پنجشنبه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شده که ۲۸۲ سرباز این کشور توسط آتش نیروهای ارمنی زخمی شده‌اند. باکو ایروان را متهم کرده که اقداماتی از قبیل مین‌گذاری و نیز تحریک‌های گسترده در منطقه قره‌باغ کوهستانی منجر به از سرگیری منازعات شده است.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز که در طول دو سال گذشته اقدامات تحریک‌آمیزی را با حمایت ترکیه در مرزهای کشورش آغاز کرده طی یک سخنرانی، اخیرا ارمنستان را متهم به عدم اجرای توافق صلح سال ۲۰۲۰ کرده و خواستار خروج نیروهای ارمنی از منطقه قره‌باغ کوهستانی شده است.

در واقع به نظر می‌رسد که اقدامات باکو در راستای درگیری‌ها در قفقاز منجر به این مساله شده که هیچ پیشرفت خاصی از مذاکرات صلح صورت‌گرفته حاصل نشود. این درگیری‌ها از سال ۱۹۹۱ و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شده و اوج تشدید آن پس از سال‌های ۱۹۹۴ به سال ۲۰۲۰ میلادی بازمی‌گردد که دو کشور را عملا وارد یک جنگ تمام‌عیار کرده است.

گفتنی است جنگ دو سال قبل با میانجی‌گری روسیه و برخی از کشورهای منطقه پس از ۶ هفته با عقب‌نشینی نیروهای ارمنی پایان یافت. جنگی که حدود ۶۷۰۰ کشته بر جای گذاشت. با این حال در طول این دو سال بارها و بارها توافق آتش‌بس نقض شده و از شهریور ماه امسال تاکنون ۱۵۵ نیروی نظامی از دو طرف منازعه جان خود را از دست داده‌اند.

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 303647
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا