تقاضای توربین‌های ایرانی؛ از آسیا تا امریکای جنوبی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رضا نوشادی  درباره وضعیت ساخت توربین در کشور اظهار داشت: خوشبختانه ایران در موضوع ساخت توربین‌های نیروگاهی، پالایشگاهی و شبکه انتقال گاز مستقل است، در این خصوص شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با عقد قراردادهایی با تیراژ بالا در سال‌های دور دو نمونه توربین را از اروپای غربی و شرقی انتقال تکنولوژی داده و اکنون در کشور کاملا بومی شده است. با حمایت هوشمندانه و مدون این توربین‌ها ارتقا یافته و امروز با نشان و نام ایرانی تولید می‌شود.  

توربین‌های ایرانی؛ از آسیا تا امریکای جنوبی

 وی در ادامه تصریح کرد اکنون ۸۵ درصد تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز در داخل کشور ساخته می‌شود و به پشتوانه توانمندی‌های گسترده شرکت‌های ایرانی در عراق در حال ساخت ۴ هزار مگاوات نیروگاه هستند که توربین‌ها تماما ایرانی است، در عمان و سوریه نیز همین سوابق وجود دارد. اکنون ایرانی‌ها به سمت بازارهای آمریکای لاتین با تمرکز اولیه بر ونزوئلا و کوبا مایل شده‌اند و همه اینها با تجهیزات ایرانی است، این تجارت در کشور ما راه افتاده و براحتی هم متوقف نخواهد شد و این آغاز راه است.   

اعراب اجازه تجارت با ایران ندارند

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره اینکه آیا ایران می‌تواند به عنوان هاب ساخت توربین معرفی شود، خاطرنشان کرد: واقع امر اینکه عربستان، امارات، قطر، کویت و سایر کشورهای منطقه کمابیش استفاده‌کننده‌ی این تجهیزات هستند اما بازارشان کلا در دست امریکا و اروپا است، هر قدر هم ایران ارزان‌تر کالا در اختیارشان قرار دهد، این کشورها اجازه تجارت با ایران را ندارند. این کشورها چنان با آمریکا و اروپا در هم تنیده شده‌اند که به گفته ترامپ اگر امریکا آنها را رها کند دچار فروپاشی می‌شوند، این بیان ترامپ یک بلوف سیاسی نیست بلکه یک واقعیت عریان است.

اعراب حاضرند کالا را گران‌تر بخرند اما با ایران معامله نکنند

وی با بیان اینکه کشورهای عربی تجهیزات خود را از کمپانی‌های امریکایی و اروپایی وارد می‌کنند، گفت: اکنون عرصه؛ عرصه رقابت تجاری نیست بلکه عرصه رقابت سیاسی است و در این عرصه به ایرانیان اجازه ورود داده نمی‌شود زیرا فرمانروایان این کشورها متاثر از فرمانروایان امریکایی و غربی هستند، مثلا شاهدیم با وجود تبحری که ایران در توسعه میادین نفت و گاز دارد هیچگاه در پروژه‌های توسعه میادین عراق هم حضور نیافته و دلیل آن نیز این است که امریکا اجازه نمی‌دهد، بنابراین بحث رقابت سیاسی حاکم است و معادلات سیاسی تعیین‌کننده هستند. 

فرصت‌هایی برای صدور تجهیزات نفت، گاز و نیروگاهی

نوشادی ادامه داد: اکنون غیر از کشورهای منطقه؛ ما فرصت‌هایی برای صدور دیگر تجهیزات نفت، گاز و نیروگاهی داریم مثلا بازارهایی مثل کشورهای امریکای جنوبی باید هدف‌گذاری شود که به اندازه خاورمیانه تحت سیطره امریکا نیستند. 

آغاز خام‌فروشی روس‌ها از زمان گورباچف

وی در ادامه درباره صادرات توربین به روسیه پاسخ داد: در زمان گورباچف از سوی کشورهای غربی به شوروی اینگونه القا شد شرکت‌های غربی کالای با کیفیت و بازدهی بالا را در یک بازار باز در اختیار قرار می‌دهند و اینگونه تبلیغ شد که نیازی نیست یک کشور ابرقدرت در همه حوزه‌ها فعالیت داشته باشد، بنابراین شوروی و در ادامه روسیه تحت عنوان همکاری‌های بین‌المللی، کم‌کم از این حوزه‌ها خارج و تبدیل به منبع فروش نفت خام و گاز شد و با درآمدهای آن صرفا خود را در عرصه نظامی، هواوفضا و هسته‌ای نگه داشت.  

روسیه بازار صادرات تجهیزات شد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران توضیح داد: تجهیزات پیچیده در اقمار شوروی (مثلا در اوکراین توربین) ساخته می‌شد اما شوروی خود را در بازار باز، گسترده و با بازدهی بالای غربی رها کرد. بعد از فروپاشی اقمار شوروی مثل همین اوکراین هم از حیطه کنترل روسیه خارج شدند و روسیه تبدیل به واردکننده تجهیزات زیادی شد، مثلا اخیرا دیدیم که برای پروژه نورد استریم قرار بود توربین زیمنس از کانادا وارد شود که این اتفاق نیفتاد و یکی از بهانه‌های توقف صادرات گاز روسیه به اروپا این بود که توربین تعمیر اساسی و وارد روسیه نشد، بعد از آن هم دیدیم که با بمب‌گذاری و تخریب هر دو خط نورداستریم توسط احتمالا آمریکا کلا ارسال گاز به اروپا منتفی شد. همه دیدیم که کار وابستگی به جایی رسید که حتی ساندویچ مک‌دونالد هم که در دوران پس از فروپاشی با تبلیغات و صف‌های کیلومتری وارد روسیه شده بود دست به تحریم زد. نه تنها عرصه توربین بلکه کل این فضای اقتصادی که از سال‌ها قبل زمینه استفاده و ورود همه کشورها برای صادرات تجهیزات به روسیه بوده؛ پس از مناقشه اوکراین و تحریم روسیه توسط اروپا و آمریکا تشدید شده است. 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 303902
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا