خطر نظامی شدن فضا علیه ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «دیاکو حسینی» دیپلمات پیشین جنگ اوکراین و تشدید رقابت بین چین و آمریکا را بخش عمده‌ای از دلیل‌های امنیتی شدن در فضای بین‌المللی کنونی می‌داند؛ این دیپلمات پیشین در همین خصوص ضمن بیان اینکه این مسائل به طور ناخودآگاه بر همه فضای بین‌المللی اثر گذاشته، به «جهان‌صنعت» گفت: مطالبی که به ایران مربوط می‌شود مثل به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام در کنار اتهام کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین و همین‌طور ناآرامی‌های اخیر در ایران باعث شده که ایران هم در این فضای امنیتی بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد؛ در عین حال برخی از کشورهای منطقه‌ای نیز تلاش می‌کنند از چنین فضای ایجادشده‌ای برای ادامه ایران‌هراسی و گرفتن توجهات از سمت غرب به خودشان، چه از نظر تسلیحاتی و چه از نظر سیاسی، موضوع ایران را در صدر نگرانی‌ها حفظ کنند. بنابراین چه از بعد منطقه و چه از بعد جهانی تمام شرایط مهیا است برای اینکه ایران تحت فشار مضاعفی قرار گیرد؛ بدون مدیریت شرایط به وجود آمده به راحتی ممکن است که در هفته‌ها و ماه‌های آینده این فضای امنیتی به سمت یک فضای نظامی سوق پیدا کند؛ چه عمدا و چه ناشی از این دور باطل تصاعد تنشی که امروز هم نشانه‌های آن است که ممکن است در آینده سخت‌تر هم بشود.

حسینی در ادامه بیان کرد: برای جلوگیری از این مساله، فکر می‌کنم ما باید مقداری در لفظ و عمل خویشتندار‌تر باشیم و از نمایش بیش از اندازه قدرت جلوگیری کنیم؛ طبعا طرف‌های غربی هم اگر به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هستند، باید چنین کاری انجام دهند. ضمن اینکه فکر می‌کنم اعلام آمادگی ایران برای مذاکرات، راه خوبی است برای نشان دادن اینکه ایران همچنان به دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات هسته‌ای فکر می‌کند. در عین حال دلیلی هم نمی‌بینم که مذاکرات منطقه‌ای که پیش از این با عربستان سعودی آغاز شده بود و البته افت و خیز‌هایی هم داشت، متوقف شود؛ ما هنوز می‌توانیم مذاکرات را در سطوح مقتضی و لازم که امکان‌پذیر است برای اثبات اینکه ایران به دیپلماسی به عنوان مهم‌ترین راه‌حل برای حل اختلافات فکر می‌کند، ادامه دهیم.

وی افزود: تلاش برای درگیر شدن ایران در جنگ اوکراین یکی از موضوعات کلیدی و مهم در هفته‌های گذشته بود که البته فقط به کشورهای غربی محدود نمی‌شود. ممکن است کشور‌هایی حتی مثل روسیه علاقه‌مند باشند ایران را در سطوحی وارد این جنگ کنند و از این طریق هزینه‌ها را تقسیم کنند؛ باید در این رابطه هم بسیار مراقبت شود البته اخیرا هم وزیر امور خارجه و هم مقامات نظامی ما اعلام کردند که هدف از فروش پهپاد‌ها ورود به جنگ اوکراین تا حمایت از روسیه در این جنگ نبوده است و به گفته آنها این پهپاد‌ها قبل از آغاز این جنگ به روسیه فروخته شده است. در عین حال مدیریت در دیپلماسی عمومی هم بسیار مهم است؛ فکر می‌کنم ضعف ما در این مقطع ضعف در دیپلماسی عمومی است؛ هرچند وزارت امور خارجه به نوعی مسوول مستقیم آن است ولی ما به اندازه کافی شاهد تحرکات در این رابطه به خصوص بعد از حوادث داخل ایران نبودیم که به شدت نیز به آن نیاز داریم؛ هم در رابطه با روشنگری در آنچه که در ایران رخ می‌دهد و هم در رابطه با نوع تعاملات بین ایران و روسیه و فاصله‌ای که ایران از جنگ اوکراین دارد.

حسینی تاکید کرد: در نهایت تصور می‌کنم ما باید مجاری ارتباطات اعلام‌نشده با کشورهای غربی از جمله با آمریکا را در صورت نیاز حفظ کنیم و این مجاری را باز کنیم و در این مرحله تبادل پیام‌های مستقیم می‌تواند برای جلوگیری از افزایش تنش‌های ناخواسته موثر باشد. این تحرکات ضمن اهمیت تقویت دیپلماسی منطقه‌ای، می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ لازم است ما با کشورهای همسایه غربی خود و همین‌طور کشورهای عربی گفت‌و‌گو‌هایی در مورد موضوعات منطقه‌ای داشته باشیم. این اقدام در فضایی که جنگ اوکراین بر سایر مسائل سایه انداخته و باعث افزایش سوءظن‌ها شده، می‌تواند به آرامش بیشتر منطقه کمک کند.

این دیپلمات پیشین درباره تبعات این موضوع تشریح کرد: طبیعتا وقتی فضای بین‌المللی تا این اندازه پرتنش است، کشورهای کمی می‌توانند خارج از سایه این تنش‌ها زندگی کنند؛ همین امروز تجارت بین‌المللی به شدت تحت تاثیر این ادوار قرار گرفته و پیش از آن هم متاثر از بحران کووید۱۹ بوده است. بنابراین بازیابی اقتصاد جهانی به اندازه زیادی به پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز این چالش‌ها، وابسته است که تا الان بحران اوکراین هم جلوی این بازیابی را گرفته است. اگر این روند ادامه پیدا کند، همه کشورها چه تولید‌کنندگان انرژی و چه مصرف‌کنندگان آن متاثر می‌شوند.

حسینی افزود: همین امروز هم اقتصاد جهانی متزلزل است و ما شاهد جدا شدن تدریجی اقتصاد چین از آمریکا و تسریع منطقه‌ای شدن تجارت به جای جهانی شدن آن در یک دهه گذشته هستیم؛ این در عین حال که می‌تواند تهدیداتی برای رشد اقتصادی کشورها باشد، در عین حال فرصت‌هایی مثل فرصت اقتصادی نیز برای برخی از کشورهاست تا بخشی از زنجیره تامین و ارزش منطقه‌ای خود باشند. بنابراین ضمن اینکه تلاش برای کنترل، غلبه و کنار گذاشتن این تنش‌ها لازم است، همزمان با چنین تلاشی در این مقطع زمانی باید از فرصت‌هایی که در اقتصاد مناطق پیش آمده و کشورها به خاطر بالا بردن قطعیت و ضریب اطمینان در تجارت خود ترجیح می‌دهند با کشورهای همسایه خود تبادلات تجاری داشته باشند، بشناسیم و از این فرصت‌ها استفاده کنیم. در نهایت حفظ صلح در مناطق و در مجاورت همسایگی خود ما، کلید موفقیتی برای کاهش آثار منفی این تنش‌های بین‌المللی است که تمام سیستم‌ها را تحت تاثیر قرار داده است؛ به همین دلیل ادامه و شدت دادن به گفت‌و‌گو‌های منطقه‌ای به هدف جلوگیری از تسری تنش‌های جهانی و همین‌طور برای ایجاد مشوق‌هایی که هدف آن ارتقای تجارت بین‌مرزی در دنیای همسایگی باشد، لازم است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 304065
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا