نخستین پس‌لرزه رکود ساخت‌ و‌ ساز

به گزارش جهان صنعت نیوز: مرکز آمار ایران صبح روز شنبه بیست و یکم آبان‌ماه گزارش شاخص و متوسط قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران فصل تابستان ١۴٠١ (برمبنای سال پایه ١٣٩٠) را منتشر کرد.در فصل تابستان ١۴٠١ شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد  ۱۴۹۱/۸ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (۱۵۴۴/۲) ۳/۴ درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه و سالانه

در تابستان ١۴٠١ تورم فصلی، معادل منفی ۴/۳ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۳/۲۶ درصد) ۷/۲۹ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از تورم فصلی، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به عدد شاخص در فصل قبل است.

در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «نقاشی ساختمان» با ۹/۹ درصد است و این در حالی است که گروه اجرایی «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ۴/۱۵ درصد کاهش، با بیشترین کاهش تورم فصلی نسبت با سایر گروه‌ها مواجه شده است.

در تابستان ١۴٠١ تورم نقطه‌به‌نقطه معادل ۳/۲۹ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۴/۴۳ درصد) ۱/۱۴ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از تورم نقطه‌ای، درصد تغییر شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به شاخص قیمت فصل مشابه سال قبل است.

در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به گروه اجرایی «شیشه» با ۳/۸۳ درصد است و این در حالی است که گروه اجرایی «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» با ۴/۰ درصد کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه مواجه شده است.

در تابستان ١۴٠١ تورم سالانه، معادل ۷/۳۶ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۸/۴۴ درصد) ۱/۸ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از تورم سالانه، درصد تغییر متوسط شاخص قیمت چهار فصل منتهی به فصل مورد نظر، نسبت به همین اطلاع در سال قبل است.

در این فصل در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم مربوط به گروه اجرایی «شیشه» با ۲/۸۵ درصد و کمترین تورم با ۰/۱۸ درصد متعلق به گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» بوده است.

مرکز آمار ایران اعلام کرده است طرح آمارگیری قیمت مصالح ساختمانی از سال ۱۳۶۵ به ‌صورت شش‌ماهه در سطح شهر تهران توسط مرکز آمار ایران اجرا می‌شود، از تابستان ۱۴۰۰ این طرح به‌صورت فصلی اجرا می‌‌شود. در این آمارگیری، اطلاعات مربوط به قیمت مصالح ساختمانی با مراجعه به تولیدکنندگان یا عمده‌فروشان مصالح ساختمانی و با استفاده از تبلت جمع‌آوری می‏‌شود.

کاهش تورم نهاده‌های ساختمانی ناشی از رکود ساخت‌وساز است

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» در خصوص تاثیرات کاهش تورم نهاده‌های ساختمانی بر بازار گفت: موضوع کاهش تورم نهاده‌های ساختمانی در فصل تابستان نسبت به فصل پیش را باید به فال نیک گرفت. امیدواریم که دولت در تمامی زمینه‌های اقتصادی تورم را کنترل کند.

حسن محتشم در ادامه افزود: باید توجه داشت بخشی از توقف تورم نهاده‌های ساختمانی در این شرایط ناشی از رکود ساخت‌و‌ساز است. در حال حاضر ساخت‌و‌ساز و تولید مسکن شرایط مطلوبی در کشور ندارد. تولید مسکن نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.

او همچنین گفت: کاهش تولید مسکن در واقع مساوی است با کاهش تقاضای مصرف مصالح و نهاده‌های ساختمانی. وقتی تقاضا برای استفاده از مصالح ساختمانی کم شود، طبیعتا کمتر از تورم پیروی کرده و قیمت‌ها آن طوری که باید بالا نمی‌روند. در نتیجه گاهی اوقات و در بعضی از اقلام با توجه به رکود نسبی منجر به این می‌شود که افزایش قیمت را به خود نبیند.

تاثیرات منفی بر قیمت مسکن در آینده

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: روبه‌رویی با رکود در بخش استفاده از نهاده‌های ساختمانی کافی نبوده و باید توجه داشت که این رکود خوبی به شمار نمی‌رود. این موضوع نشان می‌دهد که ساخت‌و‌ساز تنبل شده یا به عبارتی آن ساخت‌و‌سازی که نیاز مملکت است، انجام نمی‌شود.

محتشم ادامه داد: این موضوع در آینده اثری منفی در قیمت مسکن خواهد گذاشت. این موضوع همچنین منجر به وارد آمدن فشاری جدی بر اقشار آسیب‌پذیر خواهد شد؛ اقشاری که به هر حال به مسکن نیاز دارند و شرایط خرید و تامین مسکن برایشان سخت و سخت‌تر خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 304153
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا