کاهش مسافران مشهد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مشهد به عنوان یکی از شهرهای زیارتی ایران همواره مقصد گردشگران مختلف از داخل و خارج کشور بوده است اما شرایط اجتماعی-سیاسی و محدودیت‌های اخیر اینترنت در کشور بر این شهر زیارتی-سیاحتی نیز اثرگذار بوده است.

در شرایطی که آغاز فصل مدارس و دانشگاه‌ها از حجم مسافران ورودی به مشهد کاسته و به اصطلاح این شهر را وارد فصل کم‌مسافر کرده است، شرایط کشور و محدودیت اینترنت هم به این موضوع بیشتر دامن زده تا شاهد افول گردشگری زیارتی در مهم‌ترین شهر زیارتی کشور باشیم.

برای بررسی بیشتر موضوع گفت‌و‌گویی با «علی‌اکبر مساح» رئیس هیات‌مدیره انجمن گردشگری پارس که یکی از انجمن‌های گردشگری فعال در شهر مشهد است، انجام دادیم.

 وی در این گفت‌و‌گو به افول نسبی ورود مسافر به مشهد به دلیل محدودیت‌های اینترنت و ناآرامی‌های اخیر اشاره داشت. مساح معتقد است با توجه به اینکه در حال حاضر به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در فصل کم‌مسافر قرار داریم تعداد مسافران ورودی به مشهد کمتر از دیگر فصول است. بر همین اساس باتوجه به این وضعیت اگر مسوولان بخش دولتی و خصوصی برنامه‌ای مدون برای ترغیب بازنشستگان و کشاورزان که در این فصل کم‌مشغله‌تر هستند تدارک ببینند، می‌توان تا حدودی افول گردشگری در مشهد و سایر نقاط گردشگرپذیر را مدیریت کرد.

با این همه آن‌طور که از فحوای کلام این فعال حوزه گردشگری در مشهد برمی‌آید تعداد مسافران خارجی که همواره از عراق و دیگر کشورها به مشهد می‌آمدند، به دلیل شرایط فعلی کشور محدود شده است.

مشروح مصاحبه «جهان‌صنعت» با علی‌اکبر مساح رئیس هیات‌مدیره موسسه فروغ مهر سفر یاران پارس در پی می‌آید.

* وضعیت ورود مسافر و گردشگری در مشهد در روزهای اخیر چگونه است؟ آیا همچنان گردشگران داخلی در مشهد حضور می‌یابند و یا به دلیل ناآرامی‌های اخیر روند ورود مسافر به مشهد متوقف شده است؟

در حال حاضر مسافران و گردشگران مذهبی به مشهد می‌آیند اما تعداد آنها به دلیل جریانات اخیر با اختلال همراه شده است.

 همچنین کسانی که به طور سنتی برای زیارت از شهرهای دیگر استان خراسان و یا سایر نقاط کشور به مشهد می‌آمدند به دلیل جریانات اخیر حضورشان در مشهد کمرنگ‌تر شده است.

با این همه باید بگویم جریان ورود مسافر و زائر به مشهد متوقف نشده اما از میزان آن کمتر شده است. امیدواریم با ایجاد ثبات و آرامش وضعیت گردشگری مذهبی در مشهد و کشور نیز بهبود یابد.

* به جز ناآرامی‌های موجود فکر می‌کنید چه دلیل دیگری بر کاهش حضور گردشگران زیارتی در مشهد اثرگذار بوده است؟

به هر صورت در این فصل به دلیل آنکه مدارس و دانشگاه‌ها باز شده‌اند از تعداد سفرها کاسته شده و فصل غیرپیک سفر است.

 به نظرم می‌توان در این فصل با برنامه‌ریزی دقیق امکان زمینه‌سازی برای حضور بازنشسته‌ها در تورهای زیارتی را در نظر گرفت. همچنین می‌توان برای حضور کشاورزان در تورها در این فصل برنامه‌ریزی کرد. توجه داشته باشید که کشاورزان در این فصل فراغت بیشتری داشته و امکان انجام سفر را دارند. کشاورزانی که در شمال کشور، در آذربایجان، اصفهان حضور دارند معمولا هر ساله در این فصل بیشتر به مشهد سفر می‌کنند.

 با وجود این به دلیل شرایط سیاسی چند هفته اخیر شاید علاقه‌مندی به سفر کاهش یافته و یا اضطرابی وجود داشته مبنی بر اینکه ممکن است زائر دچار حادثه شود. به همین دلیل ترددها کمتر شده است اما به این شکل نبوده که تعداد سفرها به مشهد به صفر برسد.

* وقتی با فعالان حوزه سفر و گردشگری صحبت می‌کنم معمولا محدودیت‌های ایجادشده برای شبکه‌های اجتماعی را یکی از عوامل اصلی رکود بازار خود عنوان می‌کنند. محدودیت‌های ایجادشده برای شبکه‌های اجتماعی خارجی تا چه میزان بر جریان ورود مسافر به مشهد اثرگذار بوده است؟

طبیعتا اطلاع‌رسانی‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی است چون این شبکه‌ها مخاطب عام دارند. این در حالی است که شبکه‌های اجتماعی که توسط مبادی رسمی معرفی می‌شوند مخاطب کمتری دارند و مردم تمایل ندارند که در این شبکه‌های اجتماعی رسمی عضو شوند.

توجه داشته باشید که در کسب‌و‌کار خود همان گروه‌هایی که در تلگرام داشته‌ایم را در سروش نیز تشکیل داده‌ایم اما خیلی‌ها انصراف داده‌اند و از عضویت در این گروه استقبال نکرده‌اند.

از سوی دیگر به سبب آنکه خیلی از اتفاقات حوزه گردشگری به‌روز و آنلاین است طبیعتا شبکه‌های اجتماعی که طرفدار در داخل و خارج زیاد دارند اثرگذارتر هستند و محدودیت برای آنها اثرگذاری (منفی) بیشتری دارد. فراموش نکنیم مسافرانی که از خارج و یا داخل می‌آیند بیشتر با شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام ارتباط داشته و تمایلی به استفاده از شبکه‌های رسمی اعلام‌شده ندارند.

به نظرم توقف فعالیت شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام طبیعتا تاثیر زیادی داشته است چراکه اطلاع‌رسانی‌ها متوقف می‌شود. توجه داشته باشید که الان فصل برگزاری تورهایی نظیر تور زعفران است. اگر برای چنین رویدادهایی اطلاع‌رسانی با یک هیجان مضاعفی در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شد، طبیعی بود که حجم زیادی از مسافر را آماده رفتن به مقاصدی نظیر قائن می‌کرد. با این وجود متاسفانه تحت تاثیر محدودیت‌های ایجادشده این موضوع محقق نشد و اطلاع‌رسانی‌ها نیز ناقص انجام شد.

* در حال حاضر با مسافرانی که از کشورهای دیگر نظیر عراق به مشهد سفر می‌کنند از چه طریقی ارتباط دارید و تورهای ورودی به مشهد با چه روشی برنامه‌ریزی و هماهنگ می‌شوند؟

برخی از مسافران خود در هتل‌های مشهد مستقر می‌شوند. ضمن آنکه خود مسافران ورودی به مشهد نیز روی شبکه‌های اجتماعی خود تحقیق می‌کنند. برخی از مسافران عراقی حتی نرخ تاکسی از راه‌آهن به هتل و یا فرودگاه به هتل را قبل از آنکه تاکسی بگیرند با یکدیگر بررسی می‌کنند.

بنابراین گردشگران ورودی به مشهد به واسطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی خودشان می‌دانند هزینه تاکسی از فرودگاه تا هتل مثلا حدود ۳۰هزار تومان است. اگر هم مشکلی پیش بیاید معمولا زائران عراقی از طریق شبکه اجتماعی بین خودشان ارتباط داشته و اطلاع‌رسانی می‌کردند.

* ارتباط زائران خارجی که به مشهد می‌آیند با تورها در ایران از چه طریقی بوده و به چه شکلی است و چه چالشی در این حوزه وجود دارد؟

گروه‌هایی هستند که در هتل‌ها راهنمای تور هستند و به زبان عربی هم مسلط هستند. این افراد مواردی که در حوزه گردشگری مورد نیاز مسافران خارجی است را به اطلاع هتلداران و تورگردانان می‌رسانند. چالش و مساله‌ای که وجود دارد آن است که همه این راهنمایان گردشگری مجوز نداشته و فعالیت رسمی ندارند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 304160
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا