شکست جمهوریخواهان در سنا

به گزارش جهان صنعت نیوز: جمهوریخواهان حتی اگر در دور دوم انتخابات ایالت جورحیا بتوانند کرسی سنای این ایالت را از آن خود کنند همانند دوره قبلی کنگره دارای ۵۰ کرسی خواهند بود و کماکان در اقلیت خواهند ماند.

روند رقابت انتخابات سنا

سناتور مارک کلی با حفظ کرسی دموکرات‌ها در مجلس سنا و شکست دادن بلیک مسترز جمهوریخواه برای یک دوره کامل شش‌ساله در آریزونا، دوباره انتخاب شد. جمهوریخواهان با توجه به اقتصاد ضعیف و محبوبیت پایین جو بایدن در ایالت آریزونا، به این کرسی به عنوان یک فرصت ویژه نگاه می‌کردند، اما با این پیروزی دموکرات‌ها یک کرسی برای حفظ اکثریتشان در مجلس سنا فاصله داشتند. در واقع پیروزی برای هر یک از دو کرسی باقی مانده در ایالت‌های نوادا و جورجیا تعیین‌کننده سرنوشت نهایی سنای آمریکا بود. امری که در ۶ دسامبر و در جریان دور دوم انتخابات میان‌دوره‌ای سرنوشت آن مشخص خواهد شد.

به گزارش پولیتیکو، ایالت آریزونا، کلید حفظ اکثریت شکننده دموکرات‌ها در سنا تلقی می‌شود. بایدن در سال ۲۰۲۰ توانسته بود با اختلاف اندکی پیروز انتخابات این ایالت شود. در همین رابطه با پیروزی کلی دموکرات در آریزونا، حالا جمهوریخواهان تمام توان خود را برای پیروزی در جورجیا به کار گرفته‌اند.

در واقع سناتور دموکرات رافائل وارناک و هرشل واکر جمهوریخواه پس از اینکه هیچ‌کدام اکثریت آرا را در این هفته به دست نیاوردند، بار دیگر در ۶ دسامبر (۱۵ آذر) به مصاف یکدیگر خواهند رفت. رقابت مهم دیگر در ایالت نواداست، جایی که آدام لاکسالت جمهوریخواه در آن پیشتاز بوده، اما با ادامه شمارش آرای پستی مشخص شده که پیشتازی وی در برابر رقابت دموکراتش به شدت شکننده است و سرانجام نیز جمهوریخواهان از دموکرات‌ها در این ایالت شکست خوردند.

لازم به ذکر است در ایالت آریزونا، موضوع سقط جنین نقش بسیار مهمی را در مبارزات انتخاباتی این دوره ایفا می‌کند. به خصوص اینکه مسترز در جریان انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان مواضع محافظه‌کارانه‌تری را در مورد سقط جنین مطرح و سپس تلاش کرد تا موضع خود را در طول انتخابات عمومی تعدیل کند. البته مسترز جمهوریخواه سپس تلاش کرد تا انتخابات را به یک رفراندوم در مورد نگرانی‌های رهبری بایدن و رای‌دهندگان در مورد تورم و امنیت مرزها تبدیل کند. مسترز در تنها مناظره خود با کلی، حمایت دونالد ترامپ را نیز پشت سر خود داشت. با این حال کلی توانست عملکرد بسیار بهتری را در جمع‌آوری کمک‌های مالی نسبت به رقیب خود داشته باشد.

نتیجه انتخابات سنا در ایالت جورجیا به دور دوم کشیده شده، اما با کسب ۵۰ کرسی توسط دموکرات‌ها، انتخابات سنا عملا تمام شده و به نفع دموکرات‌هاست.

نتیجه انتخابات مجلس نمایندگان هم فعلا روشن نشده و هنوز هیچ حزبی نتوانسته ۲۱۸ رای لازم برای کسب اکثریت را به دست آورد. جمهوریخواهان فعلا در این مجلس با ۲۱۱ رای از دموکرات‌ها با ۲۰۳ رای جلو هستند.

در انتخابات میان‌ دوره‌ای هشتم نوامبر، تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان ایالات‌متحده، ۳۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا و ۳۶ کرسی فرمانداری ایالات‌متحده به رای گذاشته شد. جمهوریخواهان آمریکایی احتمالا می‌توانند اکثریت را در مجلس نمایندگان به دست آورند، اما در رقابت سنا شکست خوردند. در دو سال اول ریاست‌جمهوری جو بایدن، اکثریت دو مجلس کنگره آمریکا در دست دموکرات‌ها قرار داشت.

پیروزی دموکرات‌ها در سنا به جو بایدن امکان می‌دهد طی دو سال آینده قاضی‌های مورد نظر خود را در دادگاه‌های فدرال منصوب کند.

از آنجا که انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا به‌طور سنتی به نفع حزب مخالف است، این به معنی بهترین عملکرد یکی از دو حزب در ۲۰ سال اخیر است – از زمانی که جمهوریخواهان تحت هدایت جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۲ به موفقیت بزرگی در هر دو مجلس دست یافتند.

با این حال با پیروزی احتمالی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان حتی با یک اکثریت کوچک می‌تواند باعث دردسرهای زیادی برای بایدن شود. برنامه قانونگذاری او عملا مسدود خواهد شد و جمهوریخواهان فشار زیادی برای نظارت بر کار دولت وارد خواهند کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 304532
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا