ساختار دولت بزرگ‌تر می‌شود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: کمیسیون انرژی مجلس در گزارش خود البته پیشنهادهایی هم مطرح کرده بود؛ ازجمله ایجاد معاونتی زیرمجموعه رئیس‌‌جمهوری برای مدیریت انرژی. براساس این پیشنهاد، این معاونت می‌تواند با هدف  مدیریت یکپارچه مصرف انرژی کشور و کاهش «شدت انرژی» و «مدیریت مصرف انرژی» تشکیل شود و با استفاده از ابزار‌های مالی و فنی در بخش مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی، اقدام به تدوین مقررات الزام‌آور در حوزه ساختمان و تمرکز بر اجرای دقیق آن با هدف استفاده از منابع قابل صرفه‌جویی در این بخش کند. در جزییات این پیشنهاد آمده است که این معاونت باعث  تقویت ساختار شورای عالی انرژی شده و با انتقال دبیرخانه شورا از سازمان برنامه و بودجه به این معاونت می‌توان مصرف انرژی در کشور را مدیریت کرد.

هرچند در بخش‌های دیگر این پیشنهاد، طرح تاسیس صندوق بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست به هدف اجرای طرح‌های بهینه‌سازی با اولویت مدیریت مصرف گاز هم پیشنهاد شده، اما موضوع بااهمیت این است که عنوان شده با اجرای این طرح، حداقل  ۲۰۰ میلیون بشکه معادل نفت خام در سال با در نظر گرفتن متوسط رشد سالانه مصرف گاز (به میزان ۹/۵ درصد)، برق (۵ درصد) و نفت گاز (۷ درصد) صرفه‌جویی می‌شود.

صرف‌نظر از اینکه این پیشنهاد چقدر قابل اجراست، تعداد قابل‌توجهی از شوراها با هدف‌های مختلف در ساختار حاکمیتی است که برخی از آنها حتی یک بار در سال هم تشکیل نمی‌شوند. از سویی، تشکیل چنین نهادی به گفته کارشناسان باعث موازی‌کاری در وزارتخانه‌ها می‌شود.

در مسیر کاهش مصرف انرژی

«سیدحمید حسینی» رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: گزارشی اخیرا آقای اوجی در مجلس داد و بهانه‌ای شد که بحث بهینه‌سازی انرژی‌سازی به صورت جدی مطرح شود. ایشان مطرح کردند برای پایداری شبکه گاز و تامین نیاز داخل، به هشتاد میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم که با عکس‌العمل شدید آقای قالیباف رو‌به‌رو شد.

او با بیان اینکه بهتر است به جای تشکیل چنین ساختاری بهینه‌سازی مصرف انرژی دنبال شود، افزود: واقعیت این است که شدت مصرف انرژی در کشور ما بالاست؛ ما نتوانستیم در این سال‌ها برای کاهش مصرف انرژی کاری انجام بدهیم. وزارت نفت یک سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی دارد که اقداماتی در جهت جایگزین کردن گاز سی‌ان‌جی  به جای بنزین انجام داد و نتیجه آن توقف تولید خودروهای با مصرف سوخت بالا بود. ماده ۱۰ را هم برای ساختمان‌ها تدوین کرد که نتایج مثبتی در پی داشت، اما  متاسفانه تغییر تحولاتی که در این سازمان انجام شد، سازمان را بی‌خاصیت کرد و امروز توجه کمتری به آن می‌شود.

حسینی با بیان اینکه سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت سال‌هاست که نقش کم‌رنگی در کاهش شدت مصرف انرژی دارد، تصریح کرد: کمیسیون انرژی مجلس به یک جمع‌بندی رسیده که بحث انرژی فقط مربوط به‌ وزارت نفت نیست بلکه به وزارت نیرو و راه‌وشهرسازی هم مرتبط است. لذا پیشنهاد کردند که یک سازمان بهره‌وری و بهینه‌سازی انرژی مثل سازمان محیط‌زیست زیر نظر رئیس‌جمهوری تشکیل شود که بودجه مشخص داشته باشد و البته پاسخگو باشد.

وی افزود: این سازمان می‌تواند یک کار جدی جهت افزایش بهره‌وری در کشور انجام دهد؛ از جمله می‌تواند جلوی خودروهایی که دو تا سه برابر خودروهای دنیا سوخت مصرف می‌کنند را بگیرد تا مجبور نشویم میلیاردها دلار هزینه مصرف بنزین این خودروها کنیم.

حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی با بیان اینکه به جای مصرف بی‌رویه بنزین می‌توان از بهینه‌سازی مصرف سوخت را تقویت کرد، گفت: از محل صرفه‌جویی که انجام می‌شود، می‌توان پالایشگاه تاسیس کرد و از آن سو میزان آلاینده‌ها را کم کرد.

او اضافه کرد: براساس آمارها هر خودرو حدود ۷  تن آلاینده تولید می‌کند؛ یعنی ما یکی از کشورهای آلوده دنیا از نظر تولید کربن هستیم و در سال آینده حتما بابت آلایندگی جریمه بپردازیم. لذا اصلح و ارجح است که مصرف انرژی در کشور کاهش یابد.

حسینی با تاکید بر اینکه ترافیک یکی از عوامل افزایش مصرف انرژی است، گفت: هر تصمیمی که بتواند میزان مصرف سوخت را کم کند، به نظر من فکر و ایده خوبی است و بهتر است روی آن تمرکز ایجاد شود.

افزایش بوروکراسی دولتی

«حسن مرادی» نماینده پیشین مجلس و کارشناس انرژی اما نظر مخالفی با تشکیل چنین پیشنهادی دارد. او در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» می‌گوید: بنده مخالف هستم؛ ما هر جا کم می‌آوریم، فوری می‌گوییم که یک نهاد جدید تشکیل شود و همان نهاد جدید مزاحم کار مابقی دستگاه‌ها می‌شود.

او افزود: این کار باعث می‌شود که ساختار دولت بزرگ‌تر شود؛ در حالی که  بهینه‌سازی نیاز به کار و تلاش دقیق است. این‌گونه ساختارهای تازه بودجه مضاعف بر کشور تحمیل می‌کند و  دردی را دوا نمی‌کند.

مرادی تصریح کرد: تجربه نشان داده که  هر جا چنین شوراها یا معاونت‌هایی تشکیل شده، مزاحم کار بقیه شده است به جای اینکه درست شود. بهتر است که تمرکز بر توسعه صنعت نفت و گاز بیشتر شود.

او تاکید کرد: بهتر است که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت که سال‌هاست تشکیل شده و هزینه بسیاری هم روی دست بیت‌المال گذاشته است، تقویت شود. چرا این شرکت نباید به خوبی کار کند‌؟ چرا بر عملکرد این سازمان نظارت نمی‌شود‌؟ بنده شدیدا با این شورا مخالف هستم.

نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: این معاونت نه تنها باری برنمی‌دارد بلکه بوروکراسی را اضافه می‌کند. می‌توان برای بهینه‌سازی از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد .

مرادی با بیان اینکه ۲۵ میلیون بخاری غیراستاندارد در کشور داریم، گفت: این مشکل با شورا درست نمی‌شود‌، کارگاهی نیاز دارد تا این بخاری‌ها را اصلاح کند و یا بخاری جدید تولید کند. یا سازندگان بخاری را دور هم جمع کنند و به آنها بگویند که روش‌، اشتباه است و بخاری استاندارد تولید کنید. این کارها نیاز به شورا ندارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 304593
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا