افتان و خیزان بورس زیر سایه ریسک‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز: برخی از کارشناسان نیز عقیده دارند که اخبار صندوق املاک و فروش سانتی‌متری باعث ریزش شاخص شد. اما گروهی دیگر از کارشناسان می‌گویند این روند طبیعی بازار است و احتمالا شاخص تا چند روزی نزولی باشد اما پس از آن دوباره رشد شاخص و معاملات آغاز خواهد شد.از سوی دیگر موضوع ریسک‌های سیاسی مانند صدور احتمالی قطعنامه همچنان سایه‌اش بر سر بازارها سنگینی می‌کند. هرچند متغیرهای فراوانی در روند بازار اثرگذار است اما همچنان نسبت به اینکه آیا اعتماد به طور کامل به بازار سرمایه برگشته یا نه تردیدهایی وجود دارد.

یکی از عوامل تاثیرگذار روی بازار سرمایه نرخ بازارهای جهانی است که به واسطه آن صنایع کامودیتی‌محور بورس تهران تغییر مسیر می‌دهد. تجربه معاملات بازار سرمایه نشان می‌دهد که همواره با افزایش نرخ بازارهای جهانی، این صنایع در بورس تهران صعودی و با کاهش قیمت، نزولی می‌شوند. بر اساس آخرین آمارهای موجود بازارهای جهانی روند افزایش قیمتی خود را شروع کردند و این موضوع را می‌توان از قیمت طلا، نفت و… متوجه شد.

از سوی دیگر یعنی طرف عرضه که فروشندگان را شامل می‌شود نگاه‌ها به تابلوی صرافی‌ها بود که حاکی از کاهش نرخ دلار روزهای آخر هفته گذشته بود. انتظارات فروشندگان بازار، عقب‌نشینی بورس به موازات نرخ دلار بود که در نتیجه آن، دیروز شاخص کل از حرکت ایستاد و شاخص‌های بورس با سرخ‌پوشی بسته شدند.
همچنین به عقیده برخی کارشناسان شاخص برای ادامه روند صعودی نیاز به استراحت دارد و برخی سهام باید تا قسمتی از مسیر رشد دو هفته اخیر را اصلاح کنند. این موضوع باعث می‌شود بورس پذیرای سرمایه معامله‌گران در قیمت‌های بهتری باشد. به همین دلیل رفتار سمت فروشندگان و شناسایی سود آنها در روز سبز بازار توجیه می‌شود.
با این حال کارشناس‌های بسیاری هستند که به روند بازار خوشبین و امیدوارند‌. «‌‌نوید قدوسی» مدیر دارایی و کارشناس بازار سرمایه به روند آتی بورس تهران و عوامل تاثیرگذار بر کلیت آن پرداخت. وی اعتقاد داشت بازار سهام برای ادامه و پایداری روند صعودی به استراحت نیاز دارد و منفی ملایم بورس یکشنبه نیز حاکی از این است که تعدادی از سهامداران در حال خروج و ذخیره سود هستند اما ۲ نشانه مهم در بازار سرمایه این روزها وجود دارد که رشد پایدار بورس را در صورت تثبیت نرخ دلار تضمین می‌کند، از یک‌سو افزایش قابل توجه حجم معاملات نسبت به گذشته و از سوی دیگر این موضوع که بازار سهام زیر فشار فروش تسلیم نشده و منفی‌های قابل‌توجهی را تجربه نمی‌کند.

پیش‌بینی در فضای مه‌آلود

شکی نیست که هیچ بازاری نمی‌تواند به صورت مدام سبز باشد‌. هر بازاری افت‌و‌خیز دارد ولی مهم این است که روند کلی در یک بازه زمانی مشخص مثبت و البته سود‌ده باشد.
محمد غفوری کارشناس بازارهای مالی در این زمینه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: «با توجه به فضای منفی‌ای که طی چند ماه گذشته در بازار ایجاد شده بود، بی‌اعتمادی شدیدی شکل گرفت که بسته حمایتی دولت یک پالس مثبت برای کاهش فشار عرضه‌ها بود. با این همه اما ساختار بازار سرمایه به‌گونه‌ای است که گاهی تحلیل‌ناپذیر می‌شود. به بیان دیگر به واسطه حضور سهامداران عمده و شرکت‌های بزرگ حقوقی مانند تامین اجتماعی که گاه برای تامین مالی دست به فروش‌های بزرگ می‌زنند فضا برای تحلیل سرمایه‌گذار مه‌آلود می‌شود.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر نرخ سود بدون ریسک اعداد بالایی را دیده که تبدیل به یک ریسک برای بازار شده است و چشم‌انداز بازار را کمی دچار تردید کرده است.

غفوری عامل تاثیرگذار دیگر در روند مثبت بازار را گزارش‌های ۶ ماهه مثبت شرکت‌ها دانست و گفت: همچنین بالا رفتن قیمت دلار که بر قیمت دلار نیمایی نیز اثرگذار بود، فضای مثبتی در در بازار گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: در مجموع برای تحلیل بازار سرمایه شاید سه سوال مهم‌تر باشد: نخست آنکه چشم‌انداز رشد قیمت دلار به چه صورت خواهد بود؟ در وهله بعدی وضعیت نرخ بهره رشدی یا کاهشی است؟ و در آخر وضعیت اعتماد به بازار و ورود نقدینگی به بازار چگونه است؟

وی یادآور شد: همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا بتوان آینده بازار را به طور معقول پیش‌بینی کرد. در چند روز گذشته به واسطه رشد قیمت دلار، وضعیت معاملات بهتر شده و از محدوده ۲ هزار میلیارد تومان عبور کرده و حتی در برخی روزها به ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بازار به شرط نبود ریسک سیاسی ارزنده است

غفوری تصریح می‌کند: همچنین به دلیل افتی که بسیاری از سهم‌ها داشته‌اند دیروز در محدوده بسیار ارزنده‌ای قرار گرفتند. برخی از سهم‌ها قیمت دلاری آنها بالای ۷۰ درصد افت داشته‌اند که به معنای ارزنده بودن آن است.
وی می‌گوید: از سال ۹۷ تا ۹۹ تراز حقیقی حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان مثبت بوده و از سال ۹۹ تا به امروز حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خروج نقدینگی در بازار ثبت شده است. بنابراین بعید است که در بازار فشار فروش قوی داشته باشیم مگر اینکه اتفاق خاصی مانند ریسک‌های سیاسی غیرقابل پیش‌بینی در بازار رخ دهد.
این کارشناس بازارهای مالی خاطرنشان می‌کند: باید گفت که بازار بسیار ارزنده است و این ارزندگی زمانی می‌تواند وارد یک ترند جدید شود که از بازار حمایت شود. با توجه به سیاست‌هایی که سازمان بورس می‌تواند در شرایط بحران با بسته‌های حمایتی اعمال کند می‌توان اعتماد را به سمت بازار سرمایه برگرداند.

حرکت بازار از سهم‌های بزرگ به سمت کوچک

همچنین غفوری تاکید کرد: به لحاظ تکنیکال اگر شاخص کل را مبنا قرار دهیم به نوعی بار رشد برعهده صنایع بزرگ در چند وقت اخیر بوده است. با توجه به شرایطی که شاخص کل دارد برخی سهم‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه همچنان می‌توانند اعداد بیشتری را به خود ببینند.

وی می‌افزاید: از آنجایی که بیشتر سهامداران، سهام کوچک دارند بازدهی سهم‌هایشان کمتر بوده که بازار در این وضعیت می‌تواند از صنایع بزرگ به سمت صنایع کوچک‌تر حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: نقدینگی قدرت تکان دادن بازار را ندارد بنابراین شیفت نقدینگی به سمت سهام شرکت‌های کوچک‌تر امکان تکان بیشتری در بازار دارد و این امر محتمل‌تر است.

همچنین غفوری در پاسخ به این سوال که فروش متری مسکن می‌تواند در روند بازار تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد می‌گوید: این سیاست می‌تواند به پرعمق شدن بازار کمک کند در غیر این صورت روی حرکت نقدینگی به طور عمده تاثیر خاصی نخواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 304610
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا