پرتاب ۲ ماهواره مخابراتی در چهاردهمین ماموریت موشک «فالکون۹»

به گزارش جهان صنعت نیوز:  یک موشک «فالکون۹» اسپیس‌ایکس از «ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» فلوریدا به پرواز در آمد و ماهواره‌های «گلکسی۳۱» و «گلکسی۳۲» شرکت «اینتل‌ست» را با خود به فضا برد. این چهاردهمین ماموریت برای نخستین مرحله فالکون۹ بود و باعث ثبت یک رکورد توسط اسپیس‌ایکس شد.

همچنین، این تقویت‌کننده به انجام دادن ماموریت «دمو-۲» در می ۲۰۲۰، ماموریت «رادارسات»، پرتاب فضاپیمای «SXM-7» برای شرکت «سیریوس اکس‌ام» و ۱۰ گروه بزرگ از ماهواره‌های «استارلینک» اسپیس‌ایکس کمک کرد. با وجود این، پانزدهمین پرواز برای این تقویت‌کننده وجود نخواهد داشت، زیرا اسپیس‌ایکس تلاش نکرد تا آن را برای فرود ایمن و استفاده مجدد در آینده پایین بیاورد. «سیوا بهارادواج» مهندس عملیات فضایی اسپیس‌ایکس گفت: محموله امروز به عملکرد بیشتر فالکون۹ نیاز داشت. بنابراین مجبور شدیم از سوخت‌هایی استفاده کنیم که معمولا برای ورود به جو و فرود به کار می‌روند تا بتوانیم محموله را به مدار ببریم. «گلکسی۳۱» و «گلکسی۳۲» هر دو بسیار سنگین هستند و «فالکون۹» آنها را به مدار انتقالی زمین‌ایستا در فاصله دور برد. مرحله فوقانی موشک، دو ماهواره را طبق برنامه‌ریزی به ترتیب حدود ۳۳ دقیقه و ۳۸ دقیقه پس از بلند شدن مستقر کرد. اسپیس‌ایکس در وب‌سایت خود اعلام کرد که این دو ماهواره به «اینتل‌ست» کمک می‌کنند تا به تجدید قوای ناوگان ارتباطی خود بپردازد.

مقامات «اینتل‌ست» اظهار کردند که ماهواره‌های پرسرعت، نشان‌دهنده نسل جدیدی از فناوری برای مشتریانی هستند که عمدتا پخش‌کننده‌های تلویزیون را شامل می‌شوند. «گلکسی۳۱» و «گلکسی۳۲»، جایگزین ماهواره‌های قدیمی متمرکز بر آمریکای شمالی در مدار انتقالی زمین‌ایستا خواهند شد. این بدان معناست که آنها به طور مداوم بالای یک منطقه از زمین باقی
خواهند ماند.

پرتاب روز شنبه، دومین ماموریت «اینتل‌ست» در کمی بیش از یک ماه برای اسپیس‌ایکس بود که در هشتم اکتبر، ماهواره‌های «گلکسی۳۳» و «گلکسی۳۴» را با استفاده از «فالکون۹» پرتاب کرد. در آن زمان، مقامات «اینتل‌ست» گفتند که دو ماهواره «گلکسی»، قابلیت‌های جدیدی را در «باندC » ارائه خواهند کرد. باند C، محدوده فرکانس رادیویی است که گلکسی ۳۱ و ۳۲ نیز از آن استفاده خواهند کرد. پرتاب روز شنبه، پنجاه و دومین پرتاب کلی اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۲ بود که به رکورد رو به رشد یک ساله این شرکت اضافه شد.

همچنین، این چهل و هشتمین پرواز در سال جاری بود که با استفاده از موشک فالکون۹ صورت گرفت. اکثریت قریب به اتفاق پرتاب‌های اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۲، به گسترش ماهواره‌های استارلینک این شرکت کمک کرده‌اند اما اسپیس‌ایکس، ماهواره‌های سایر شرکت‌ها و همچنین ماموریت‌های شامل محموله و خدمه را نیز با فالکون۹ در سال ۲۰۲۲ به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرده است. علاوه بر این، اسپیس‌ایکس در اول نوامبر، موشک «فالکون هوی» خود را به پرواز درآورد. این ماموریت که محموله‌هایی را برای نیروی فضایی آمریکا حمل می‌کرد، نخستین پرواز موشک قوی «فالکون هوی» از ژوئن ۲۰۱۹ بود.

اخبار برگزیدهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 304618
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا