پاییز بورس با خروج سنگین حقیقی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز: شاخص هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۳ هزار و ۱۰ واحدی در سطح ۳۹۸ هزار و ۸۱۵ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۰۵ واحد پایین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۴۱۹ واحد قرار گرفت.همچنین خروج پول حقیقی از بازار در ۱۲ روز گذشته بی‌سابقه بود. در مجموع معاملات دیروز، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی شد و ۶۷۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در ۱۲ روز کاری اخیر است. دیروز میزان خروج پول حقیقی نسبت به یکشنبه گذشته رشد ۱۱۸ درصدی داشته است.

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۷۷ میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. دو غول خودروساز، خودرو و خساپا، در رتبه‌های بعدی هستند و پس از آنها، بیشترین خروج سرمایه حقیقی به نمادهای شتران، وبملت، فولاد، بپاس، حکشتی و شستا تعلق داشت.

موضوعی که البته می‌تواند موجب نگرانی باشد و از طرفی با وجود برخی کارشناسان این امر طبیعی در بازار است. «همایون دارابی» کارشناس بازار سرمایه در‌این‌باره به «جهان‌صنعت» می‌گوید: «با توجه به اینکه در هفته گذشته بازار حدود ۱۰ درصد رشد داشت و شاخص خود را به بالای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رساند، به طور طبیعی معامله‌گران شروع به فروش می‌کنند تا بتوانند دوباره در قیمت‌های پایین‌تر بخرند، به این معنا که یک دوره نوسان خواهیم داشت.

دارابی همچنین تصریح می‌کند: در هفته گذشته دو اتفاق رخ داد یکی رشد بازارهای جهانی و دیگری رشد قیمت دلار در بازار داخلی بود. در این هفته هم قیمت دلار آرام گرفته است و همچنین بیشتر فلزات جهانی با کاهش روبه‌رو شدند که اکثر نمادهای فلزی در بازار بورس ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

با این همه به نظر می‌رسد بازار یک ترند مثبت خواهد داشت. با توجه به حمایت‌هایی که دولت طی این مدت انجام داده است به نظر می‌رسد روند بازار متعادل خواهد شد. در هر حال نمی‌توان انتظار داشت که بازار در هر هفته ۱۰ درصد رشد کند.»

نمادهای راهبر بازار

دیروز نمادهای «شبندر»، «فملی» و «کچاد» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «شفن»، «بفجر» و «وامید» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «فغدیر» و «شگویا» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «بساما» و «کاسپین» بیشترین تاثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و شپنا و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

ارزش معاملات

دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۷۷ هزار و ۱۶ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۷۰ هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان بود که ۹۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.
دیروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۳درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان رسید.

صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در معاملات دیروز (دوشنبه) ۶۹ نماد صف خرید داشتند و ۳۵ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با کاهش ۲۸ درصدی به ۱۶۵ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۱۰ درصد افزایش یافت و ۲۴۴ میلیارد تومان بود. در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید در رقم ۴۳ میلیارد تومان ایستاد.

هراس اهالی بازار نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس

۱۸۷ هزار واحد رشد پرشتاب شاخص کل فقط در ۱۷ روز در حالی است که خالص ورود و خروج پول افراد حقیقی فقط در دو روز این هفته عدد مثبت را نشان می‌دهد. در باقی روزها بازار شاهد خروج پول حقیقی‌ها از سهام بوده است.
این عامل در کنار ارزش معاملات بازار که به طور متوسط در محدوده ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان است مهر تاییدی است بر عدم وجود اعتماد عمومی به بازار؛ چراکه لازمه تداوم و پایداری روند صعودی وجود پول و تمایل سرمایه‌گذاری افراد حقیقی در بازار سهام است.
برای ایجاد چنین شرایطی نیاز است تا عوامل بنیادینی که بازار تحت تاثیر آنها رفتار می‌کند نظیر ابهام و ناامیدی در فضای مرتبط با برجام، آینده مبهم نرخ دلار و همچنین سیاستگذاری‌های غلط در زمینه قیمت‌گذاری دستوری رفع شود تا به مرور بتوان چشم‌انداز مثبتی را برای بازار سرمایه ترسیم کرد.

پاییز نوسانی‌‌، زمستان باثبات

برخی کارشناسان معتقدند ریسک‌های پایدار بازار هنوز به قوت خود باقی است و موضوع بودجه و البته تحولات سیاسی و اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کنند. با این همه اما می‌توان امیدوار بود این روند نوسانی در زمستان به ترند مثبت و متعادل خواهد رسید.
«احسان رضاپور» کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: به نظر می‌رسد آنچه در بازار طی دور روز گذشته رخ داد طبیعی بود و انتظار می‌رفت که رشد پرشتاب بازار در چند روز گذشته در نهایت منجر به ریزش شود. چنانکه قبل از این رشد ، ریزش بازار هم حالت طبیعی نداشت و یک اتفاق غیر تحلیلی بود.

وی می‌افزاید: در هر حال ورود سرمایه‌گذاران به آن کف‌های جذاب سبب شد تا رشد بورس مدوام باشد و در ادامه عرضه‌ها نیز طبیعی بود.

رضاپور با بیان اینکه هرچند ابهامات و اماوگرهای بازار رفع نشده می‌افزاید: اما با این حال بازار را باید در این محدوده‌ها ارزنده دانست. بازار نیاز دارد تا روند نوسانی را درپیش بگیرد تا در ادامه حمایت‌هایی که از بازار صورت می‌گیرد، رفته‌رفته کف‌های نمادها، ارتقا پیدا کند و شاهد نقاط حمایتی جدیدی روی سهام شرکت‌ها باشیم و روند رشد باثبات‌تری را ببینیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد روند نوسانی در پاییز ادامه خواهد یافت ولی هرچقدر که به فصل زمستان نزدیک شویم با کاهش ابهامات و تعیین‌تکلیف ریسک‌های بازار مانند بودجه و… بازار به سمت وضعیت بهتری خواهد رفت.
وی یادآور می‌شود: باید در نظر داشت که سهم‌های مختلف وضعیت‌های متفاوتی دارند. برخی از شرکت‌ها اثرپذیری کمتری نسبت به محرک‌های بنیادی دارند و در عوض برخی بیشتر. همچنین برخی شرکت‌ها گزارش‌های خوبی در ۶ ماهه نخست سال داشتند که این مساله نیز در ارزندگی این شرکت‌ها موثر است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 304929
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا