گزارش یک دیدار

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این دیدار علاوه بر هیات همراه حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری، شماری از علمای برجسته اهل‌ سنت سیستان‌وبلوچستان، نماینده ولی فقیه در استان سیستان‌وبلوچستان و برخی از مسوولان استانی نیز حضور داشتند.

در ابتدای این دیدار مولوی ‌عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین به ارائه توضیحاتی در خصوص حوادث اخیر استان پرداخت و گفت: استان سیستان‌وبلوچستان در امنیت بود و مشکل خاصی وجود نداشت.

مولوی ‌عبدالحمید همچنین از اینکه حوادث زاهدان و خاش توسط مسوولان «محکوم» نشد و داغدیدگان این حوادث و مردم استان «مورد تسلی و تفقد» قرار نگرفته‌‌اند انتقاد کرد و آن را از «گلایه‌های مردم استان» برشمرد.

آمار بالای کشته‌ها و زخمی‌های خاش نتیجه تبعیض است

امام‌جمعه زاهدان در ادامه، حوادث زاهدان و خاش را «نتیجه تبعیض‌های موجود در حق جامعه اهل ‌سنت» دانست و گفت: ما معتقدیم آمار بالای کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه نتیجه تبعیضی است که در نیروهای مسلح وجود دارد. در حال حاضر از اهل‌ سنت در نیروهای اصلی و کادری نظامی و انتظامی حضور ندارند مگر خیلی اندک.

او ادامه داد: وقتی با مسوولان در مورد به‌کارگیری اهل‌ سنت در نیروهای مسلح صحبت می‌کنیم، از نیروهای بسیجی گزارش می‌دهند. وقتی درخواست انتصاب مدیران کل در استان‌های سنی‌نشین مطرح می‌شود، فرمانداران و مسوولان شهرستان‌های حاشیه کشور را یادآوری می‌کنند، در حالی که بزرگ‌ترین مشکل، تبعیض در مراکز استان‌ها و مرکز کشور است.

بعد از انقلاب حتی یک اهل ‌سنت به عنوان استاندار تعیین نشده

مولوی ‌عبدالحمید ادامه داد: تاکنون بعد از انقلاب حتی یک اهل ‌سنت به عنوان استاندار تعیین نشده است و در مدیریت‌های مرکز کشور نیز اهل‌ سنت حضور ندارند. در شورای تامین استان سیستان‌وبلوچستان حتی یک نفر از اهل ‌سنت حضور ندارد در حالی که این منطقه سنی‌نشین است. در دانشگاه‌ها و ادارات نیز حضور اهل ‌سنت بسیار ناچیز است.

عبدالحمید تاکید کرد: متاسفانه این تبعیض در مناطق اهل ‌سنت مشهود است و مردم از این تبعیض و نابرابری رنج می‌برند. در برخی از کلانشهرهای کشور در رابطه با نمازخانه‌ها یا نمازهای عید اهل ‌سنت مشکلات و محدودیت‌های زیادی دارند.

از مسوولان دفاتر مقامات عالیرتبه گلایه داریم

مولوی عبدالحمید در ادامه از عدم پاسخ به نامه‌هایش از سوی دفتر مقامات عالی گلایه کرد و گفت: ما گلایه داریم که در طول این مدت ما هرچه نامه به مقامات عالی نوشتیم حتی یک بار هم پاسخی دریافت نکردیم، در حالی که رفاقت و ارتباط ما در گذشته بسیار زیاد بوده است. نمی‌دانیم این نامه‌های ما رسیده‌اند یا نه.

امام‌جمعه اهل‌ سنت زاهدان در ادامه به اعتراضات جاری در کشور اشاره کرد و گفت: در رابطه با اعتراضاتی که در کشور موجود است و مردم فریاد می‌زنند، بنده معتقدم دشمن هم است، اما مشکلات هم وجود دارد.

همچنین به گزارش «ایسنا» این عالم اهل سنت گفت: در شاهچراغ حادثه‌ای اتفاق افتاد و خیلی‌ها تسلیت گفتند اما حادثه‌ای به این بزرگی در زاهدان و خاش صورت گرفت اما هیچ‌کدام از مسوولان بلند‌پایه تسلیت نگفتند و انتطار این بود رئیس‌جمهوری برای تفقد می‌آمد اما هیچ‌کس تسلیت نگفت و کسی از بزرگان به استان سفر نکرد و برای همین مردم مقداری ناامید هستند و خدمت حاج آقای محامی گفتم که رسیدگی نمی‌شود اما ایشان گفتند شما بدبین هستید و رسیدگی می‌شود و حالا شما به استان آمدید و منتظر بیانات و پیام شما هستم.

وی افزود: آن چیزی که مورد یقین است این بوده که این مردم نه قصد تصرف پاسگاه را داشته و نه مسلح بوده‌اند و با دست خالی نمی‌توان پاسگاهی را که خود دارای مامور، سلاح و امکانات است تصرف کرد.

مولوی اسماعیل‌زهی با رد ادعای نقش گروهک‌های تروریستی در زاهدان ادامه داد: گفته شده اینها سلاح داشته‌اند و گروهک اینجا بوده اما اگر گروهک بود حداقل یک نفر را می‌کشتند و عنوان کردند که مردم سلاح داشته‌اند اما اگر مردم سلاح داشتند حداقل چند نفر از پاسگاه را می‌کشتند در حالی که یک نفر از مامورین به قتل نرسیده است.

در ماجراهای اخیر استان، مقام معظم رهبری نگران شدند

در ادامه حجت‌الاسلام‌ محمدجواد حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نیز عنوان داشت: توفیق داریم که به اتفاق دوستان ماموریتی از سوی مقام معظم رهبری داشته و برای ابلاغ سلام ایشان به استان شما بیاییم.

او افزود: در ماجراهای اخیر استان، مقام معظم رهبری ناراحت و نگران شدند و دستور بررسی داشتند و پس از اینکه گزارش‌هایی خدمت ایشان رسید خواستار شدند تا جوانب مساله مشخص و مستندات و دلایل کاملا مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: خواسته مقام معظم رهبری این بود تا بر اساس آنچه از واقعیت‌ها به دست می‌آید عمل شود که بررسی‌ها صورت گرفت و حاصل آن در شورای عالی امنیت ملی جمع‌بندی و تصمیماتی اتخاذ شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: تصمیمات اتخاذ‌شده ناظر به همان بررسی‌ها بود و در خصوص آنچه در زاهدان و برخی شهرهای دیگر اتفاق افتاد باید نگاه ما کمی جامع‌تر باشد. حاج علی‌اکبری خاطرنشان کرد: بر اساس نظر صریح مقام معظم رهبری افرادی که بی‌گناه مورد اصابت قرار گرفته‌اند از نگاه ایشان شهید و کسانی که بی‌گناه مجروح شده‌اند جانباز و در بنیاد شهید دارای پرونده خواهند شد. وی تاکید کرد: در این میان با افراد یا کسانی که به امنیت خدشه وارد کرده و جرمی مرتکب شده‌اند مماشات نخواهد شد و باید مجازات و محاکمه شوند زیرا امنیت جامعه خط قرمز همه نظام‌هاست و تحت هیچ شرایطی مقام معظم رهبری اجازه نمی‌دهند حقی ضایع شود و نظر ایشان رسیدگی بر اساس موازین حق است.

وی گفت: در حوادث اخیر استان غیر از افرادی که به‌ عنوان‌ مجرم شناخته می‌شوند به لطف و یاری خداوند عدد قابل‌توجهی از کسانی که تحت تاثیر هیجانات دست به اقداماتی زده‌اند در اولین فرصت آزاد خواهند شد.

این مقام مسوول عنوان کرد: در ماجراهای اخیر استان کسانی عامل تحریک مردم بوده‌اند و حساب آنها جداست و باید خطایی که در تحریک عمومی مرتکب شدند را اصلاح و عذرخواهی کنند و از این کوتاهی‌های صورت‌گرفته نمی‌توان به راحتی عبور کرد.

حاج علی‌اکبری اظهار داشت: در ماجراهای اخیر بسیاری از روسای طوایف، علما، مسوولان و نهادهای امنیتی، نظامی و انتظامی زحمت کشیدند تا آسیب‌های بزرگ‌تر ایجاد نشود و از این جهت از همه عزیزان تشکر می‌کنیم.

وی تاکید کرد: انتظار از بزرگ‌ترها همین است که در چنین مواقعی آتش فتنه را خاموش کنند به خصوص در استانی همچون سیستان‌وبلوچستان که مردمانش با روحیه کرامت، احترام ریش‌سفیدان خود را دارند و جلوی فتنه‌گری‌های دشمن را می‌گیرند.

او گفت: نظام اسلامی نسبت به اهل سنت نگاه و سیاست تعریف‌شده‌ای دارد هر چند ممکن است در این زمینه مطالباتی وجود داشته باشد اما خدمات انقلاب به محیط عمومی اهل سنت در تاریخ بی‌نظیر است و چنین چیزی از گسترش مساجد، مدارس و انواع رسیدگی‌های دیگر مشخص است.

رئیس هیات اعزامی از سوی مقام معظم رهبری ادامه داد: اگر مطالبه‌ای وجود داشته باشد قابل مباحثه و پیگیری است و نباید خطاهای فردی را به نام یک سازمان بدانیم و کل مجموعه را زیر سوال ببریم.

حاج علی‌اکبری بیان داشت: اینکه از حوادث و اتفاقات اخیر برداشت مذهبی داشته باشیم صحیح نیست زیرا چنین چیزی اسباب فتنه‌های دیگر خواهد شد. وی گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند که حتی یک نفر هم نباید آسیب ببینند و توقع دارند علما، معتمدین و سران طوایف منطقه سنجیده عمل کرده و با آرامش مسائل را پیگیری کنند. حاج علی‌اکبری گفت: باید در برابر گرگ‌هایی که به دنبال آسیب به ما هستند هوشیار عمل کرده و بر اساس مصلحت استان و کشور پیش برویم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ماموریت‌های مهم ما در این سفر شنیدن درد‌دل، گلایه‌ها و مطالبات مردم است و در این جهت جلسات متعددی برگزار و سپس مسائل را جمع‌بندی و برای اتخاذ تصمیم‌های جدید خدمت مقام معظم رهبری تقدیم خواهیم کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 305036
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا