xtrim

سرنوشت مبهم «توئیتر»

به گزارش جهان صنعت نیوز: تقریبا از زمان پست شدن اولین توئیت در سال ۲۰۰۶، توئیتر نقش پر اهمیتی در رویدادهای دنیا ایفا کرده است. کاربران سال‌هاست از توئیتر برای پوشش وقایع مهم استفاده می‌کنند، از بهار عربی گرفته تا جنگ فعلی در اوکراین. توئیتر همچنین سال‌هاست که مکالمات عمومی ما را در خود ذخیره می‌کند. کارشناسان نگرانند که در صورت نابودی توئیتر به دست ایلان ماسک، گنجینه‌ای غنی از محتواهای چندرسانه‌ای و مکالمات متنی برای همیشه از بین برود. با در نظر گرفتن اشاره‌ ایلان ماسک به احتمال ورشکسته شدن توئیتر در اولین جلسه‌ عمومی با کارکنان این شرکت، نابودی شبکه‌ اجتماعی متن‌محور خطری واقعی است.

همچنین راه‌اندازی سرویس تغییر یافته توئیتربلو از سوی ایلان ماسک، با فراهم کردن زمینه فعالیت جاعلان هویت و ترول‌ها، هفته گذشته با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد و توئیتر را مجبور کرد عرضه این سرویس را به دفعات متعدد متوقف کند. گفتن این که توئیتر تحت مدیریت ایلان ماسک پلتفرمی دچار اغتشاش و بی‌نظمی شده است، حق مطلب را ادا نمی‌کند. در مدت یک هفته، ایلان ماسک است که پس از تکمیل خرید پر کش‌و‌قوس ۴۴ میلیارد دلاری توئیتر، کنترل این شرکت شبکه اجتماعی را به دست گرفت، سیستم احراز هویت این پلتفرم را منحل و سیستم جدیدی راه‌اندازی کرد که با تاخیرهای متعدد روبه‌رو شده است. جار و جنجالی که حول تیک آبی به پا شده، باعث سردرگمی کاربران عادی، آگهی دهندگان بزرگ و سلبریتی‌ها شده است. این پلتفرم اکنون با حساب‌های جعلی و تقلیدی روبه‌رو شده و تلاشش برای مقابله با آنها به نظر، موثر نبوده است زیرا ایلان ماسک هفته گذشته نیمی از کارمندان توئیتر را اخراج کرد و در نتیجه نظارت بر محتوا در این پلتفرم، به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر شده است.

تغییر کل فرآیند احراز هویت در «توئیتر»

opal

در دوران قبل از ایلان ماسک، تیک آبی در توئیتر برای نشان دادن، معتبر و فعال بودن حساب‌هایی بود که مورد علاقه عمومی قرار داشتند، استفاده می‌شد و توئیتر بر مبنای معیارهای خاصی، هویت این حساب‌ها را به شکل مستقل احراز می‌کرد. اما تقریبا بلافاصله پس از این که مالکیت توئیتر به ایلان ماسک منتقل شد، گزارش‌هایی منتشر شد که این میلیاردر قصد دارد مدل احراز هویت پولی جدیدی را از طریق توئیتر بلو ایجاد کند که به همه کاربران اجازه می‌دهد با پرداخت ماهانه مبلغی، تیک آبی را داشته باشند. ماسک در توئیتی به تاریخ ۳۰ اکتبر (۸ آبان) اعلام کرد کل فرآیند احراز هویت اکنون تغییر یافته است. روز بعد وب‌سایت ورج گزارش کرد که ماسک تیمی از کارمندان را برای کار روی مدل جدید احراز هویت جمع کرده و به آنها گفته است اگر کارشان را تا هفتم نوامبر (۱۶ آبان) تکمیل نکنند، اخراج خواهند شد. نیویورک تایمز و سی‌ان‌بی‌سی گزارش کرد این کارمندان در میان گروهی از کارمندان توئیتر بودند که از آنها خواسته شده بود برای اجرای تغییرات مورد درخواست ایلان ماسک، در شیفت‌های ۱۲ ساعته و هفت روز در هفته کار کنند و در محل کار بخوابند.

قدرت برای مردم

مدل احراز هویت جدید ماسک برای این که بخشی از سرویس توئیتر بلو باشد، طراحی شده بود. این سرویس اوایل امسال راه‌اندازی شده بود و با هزینه اشتراک ماهانه ۹۹/۴ دلار، خدمات پولی عرضه می‌کرد. در نسخه اولیه طرح ماسک، به دارندگان تیک آبی ۹۰ روز فرصت داده شد تا برای حفظ تیک آبی خود ماهی ۱۹ دلار پرداخت کنند، در حالی که کاربران بدون تیک آبی می‌توانستند برای داشتن این نشان، پول پرداخت کنند. ماسک اول نوامبر (۱۰ آبان) جزئیات بیشتری درباره تغییر جدید مدل احراز هویت ارائه کرد و در توئیتی نوشت: «سیستم ارباب و رعیتی فعلی توئیتر برای افرادی که تیک آبی دارند یا ندارند، مزخرف است. قدرت برای مردم! بلو برای هشت دلار در ماه.» به نظر می‌رسید که هدف، تقویت مدل اشتراکی توئیتر است تا این شرکت مجبور نباشد وابستگی عمیقی به آگهی داشته باشد اما این تلاش بلافاصله باعث نارضایتی و عصبانیت کاربران شد.

صدای اعتراض «استفن کینگ» بلند شد

با انتشار خبر احراز هویت پولی، سلبریتی‌ها و به خصوص چهره‌های معروفی مانند استفن کینگ زبان به انتقاد گشودند و مدعی شدند اگر مجبور شوند برای تیک آبی پول پرداخت کنند، این پلتفرم را ترک خواهند کرد. «کینگ» ۳۱ اکتبر (۹ آبان) در توئیتی نوشت: «۲۰ دلار در ماه برای حفظ تیک آبی؟ لعنتی، آنها باید به من پول بدهند. اگر چنین سیستمی اجرا شود، مثل انرون رفته‌ام.» روز بعد ماسک به این رمان‌نویس جواب داد و نوشت: «ما باید به نحوی هزینه‌هایمان را پرداخت کنیم. توئیتر نمی‌تواند فقط به تبلیغات متکی باشد.»

ماسک در توئیت بعدی در اول نوامبر (۱۰ آبان) نوشت: پیش از این که این مدل اجرایی شود، منطق آن را در قالب بلندتری توضیح خواهم داد. این تنها راه برای شکست دادن باتها و ترول‌ها  است. «الکساندریا اوکاسیو کورتز»، نماینده جمهوریخواه نیویورک به «کینگ» پیوست و در توئیتی نوشت: «ماسک میلیاردری است که تلاش می‌کند به مردم این ایده را غالب کند که آزادی بیان در واقع یک طرح اشتراک ماهانه هشت دلار است.» ماسک پاسخ داد: «نظر شما محترم است، حالا هشت دلار را پرداخت کنید.» بعدا «اوکاسیو کورتز» گفت: «حسابش پس از این که از ماسک انتقاد کرد، از کار افتاد.»

خداحافظی سلبریتی‌ها از «توئیتر»

در روزهای بعد سلبریتی‌هایی نظیر «شوندا رمیز» و «سارا باریز» توئیت کردند که قصد دارند این پلتفرم را ترک کنند و «رابرت کازینسکی»، بازیگر کاپیتان مارول گفت: «تیک آبی یک خدمات عمومی است که نباید پولی شود.»

اضطراب آگهی‌دهندگان

همچنین همزمان با اخراج دسته‌جمعی کارمندان، توئیتر دسترسی صدها کارمند به ابزارهای نظارت بر محتوا را مسدود کرد و تنها ۱۵ کارمند با امکان دسترسی باقی ماندند. تنزل اولویت نظارت بر محتوا به همراه تغییرات نامعلوم در مدل تیک آبی، باعث شد گروهی متشکل از ۴۰ سازمان و گروه دیده‌بان رسانه، نامه سر‌گشوده‌ای به آگهی‌دهندگان بنویسند. در این نامه، از برندها خواسته شد اگر ماسک حاضر نشد شیوه‌های نظارت بر محتوا را مجددا به کار گیرد، توئیتر باید بایکوت شود.

در این نامه آمده بود: سازمان‌های امضا‌کننده این نامه از شما می‌خواهند به ماسک اطلاع دهید و علنا متعهد شوید اگر ماسک برنامه‌های خود برای تضعیف ایمنی برندها و استانداردهای توئیتر از جمله نظارت بر محتوا را پیش ببرد، همه تبلیغات‌تان را متوقف خواهید کرد.»

ماسک در واکنش به این نامه، بر برنامه احراز هویت هشت دلاری پافشاری کرد و به همه معترضان پاسخ داد: لطفا به شکایت ادامه بدهید اما این سرویس، هشت دلار قیمت خواهد داشت.

آگهی‌دهندگان دست به کار شدند

با اصرار ماسک، آگهی‌دهندگان بی‌صبری بیشتری پیدا کردند. بسیاری از آنها از جمله «جنرال‌موتورز»، «آئودی» و «فایزر» موقتا تبلیغات‌شان را متوقف کردند. ماسک اندکی بعد تهدید کرد این برندها را شرمسار خواهد کرد. با بالا گرفتن اعتراضات، بلومبرگ سوم نوامبر (۱۲ آبان) گزارش کرد ماسک تصمیم گرفته است اجازه دهد حساب‌های دولتی، تیک آبی خود را به رایگان نگه دارند و از پرداخت هزینه هشت دلاری معاف شوند.

سر و کله جعل‌کنندگان هویت پیدا شد

ظرف مدت چند ساعت پس از عرضه توئیتر بلو در پنجم نوامبر (۱۴ آبان)، سلبریتی‌هایی نظیر «والری برتینلی» و «کتی گریفین» وانمود کردند که ایلان ماسک هستند تا توجهات را به مدل تغییر یافته احراز هویت جلب کنند. ششم نوامبر (۱۵ آبان) ماسک توئیت کرد حساب‌های جاعلان هویت و تقلیدی، بدون هشدار قبلی، به طور دائمی مسدود خواهند شد. به این ترتیب دسترسی «گریفین» و چند سلبریتی دیگری که حساب ماسک را جعل کرده بودند، مسدود شد.

«توئیتر» راه‌اندازی بلو را به تاخیر انداخت

ششم نوامبر کمتر از یک روز پس از راه‌اندازی رسمی احراز هویت پولی، توئیتر این مدل را لغو و آن را به پس از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا موکول کرد. هفتم نوامبر (۱۶ آبان) مدیران توئیتر از مهندسان اخراجی خواستند اگر مایل هستند به شرکت برگشته و به راه‌اندازی مجدد توئیتر بلو کمک کنند. یکی از کارمندان توئیتر گفت: «از پنج نفر کارمند اخراج شده، تنها یک نفر برای بازگشت ابراز علاقه کرد.»

ظهور و ناپدید شدن یک برچسب ناشناخته

هشتم نوامبر (۱۷ آبان) توئیتر اعلام کرد دو تیک با رنگ‌های مختلف یکی آبی و دیگری خاکستری برای متمایز کردن حساب‌های پولی توئیتر بلو از حساب‌های احراز هویت شده رسمی، نمایش خواهد داد. سردرگمی از این نقطه به بعد، همچنان ادامه یافت. توئیتر ۹ نوامبر عرضه تیک‌های خاکستری را آغاز کرد که در صفحه پروفایل منابع خبری، ورزشکاران معروف و سیاستمداران ظاهر شدند. با این حال، مدت کوتاهی بعد، ایلان ماسک در توئیتی نوشت که «این برنامه را لغو کرده و این تیک‌ها از حساب‌ها حذف خواهند شد». «استر کرافورد» مدیر محصول توئیتر اعلام کرد تیک خاکستری همچنان ادامه خواهد داشت اما به حساب‌های نهادهای دولتی و تجاری متمرکز خواهد شد. ماسک هم در توئیتی نوشت: «لطفا توجه داشته باشید در ماه‌های آینده توئیتر کارهای احمقانه زیادی انجام خواهد داد. آنچه که جواب می‌دهد را حفظ می‌کنیم و آنچه که موثر نیست را تغییر می‌دهیم.» وی در دیداری در توئیتر اسپیس که ۹ نوامبر (۱۸ آبان) برگزار شد، به این اشاره کرد که مدل احراز هویت هشت دلاری احتمالا تصمیم احمقانه‌ای بوده اما خواهیم دید و تیک آبی و خاکستری را کابوس زیبایی خواند.

آینده نامعلوم احراز هویت در «توئیتر»

با بدتر شدن وضعیت، توئیتر ۱۱ نوامبر توئیتر بلو را معلق کرد و در یک پیام داخلی نوشت که «اشتراک را برای کمک به رسیدگی به مساله جعل هویت متوقف کرده است». همان روز ماسک نوشت: حساب‌هایی که به تقلید می‌پردازند علاوه بر قسمت «بیو» باید در نام‌شان کلمه «تقلید» (Parody) قید شود. با این حال، معلوم نیست او چطور می‌خواهد این موضوع را اجرایی کند. ماسک افزود: «توئیتر یک اشتراک تقلید اضافه می‌کند، زیرا فریب دادن مردم درست نیست.» بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، معلوم نیست توئیتر بلو چگونه باز خواهد گشت. فعلا آینده سیستم احراز هویت پولی ماسک و همچنین سرنوشت این شرکت نامعلوم است.

هشدار سناتور آمریکایی به «ایلان ماسک»

با این حال پس از آنکه ایلان ماسک پاسخی طعنه‌آمیز به درخواست سناتور «اد مارکی» برای اطلاعات بیشتر درباره سیاست‌های احراز هویت جدید توئیتر داد، او نیز درباره فرآیند احراز هویت تیک آبی به ماسک هشدار داد. ماسک در توئیتی درباره سیاست‌های جدید احراز هویت تیک آبی نوشت: «شاید دلیل این امر آن باشد که حساب واقعی شما شبیه یک حساب جعلی است؟» این توئیت پس از آن منتشر شد که «مارکی» در نامه‌ای از هزینه ۸ دلاری حق اشترک تیک آبی توئیتر انتقاد کرده بود.

«مارکی» از پاسخ ایلان ماسک خوشش نیامد و در این باره گفت: یکی از شرکت‌های شما منتظر حکم FTC است. سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا نیز مشغول تحقیقی دیگر است که در آن افرادی کشته شده‌اند و شما وقت‌تان را به مقابله‌های آنلاین می‌گذرانید. شرکت‌هایتان را اصلاح کنید یا کنگره این کار را انجام می‌دهد. ماسک تا ۲۵ نوامبر فرصت دارد به سوالات این نامه پاسخ دهد. البته هنوز مشخص نیست هشدار سناتور «مارکی» به ماسک در مرحله بعد به اقدامی قانونی توسط دولت منجر می‌شود یا خیر، اما احتمال آنکه قانونگذاران واکنش سختگیرانه‌تری نسبت به این پلتفرم نشان دهند، وجود دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 305050
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *