بخش خصوصی ایران خواستار تسریع در اجرای پروژه‌های ترانزیتی با روسیه است

به گزارش جهان صنعت نیوز: رئیس اتاق ایران ضمن تاکید بر ایجاد دفاتر تجاری در ایران و روسیه برای ارائه خدمات بازرگانی متقابل، سرعت دادن به اجرای پروژه‌های ترانزیتی بین دو کشور را خواستار شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در دیدار با همتای روسی خود پیش از همایش تجاری ایران و روسیه از روابط بسیار نزدیک دو کشور سخن گفت و سطح مناسبات ایران و روسیه را در منطقه استثنایی ارزیابی کرد.

به اعتقاد او اعزام چنین هیات بلندپایه‌ای از روسیه بیانگر سطح مناسبات گسترده بین دو کشور است. او همکاری‌های ایران و روسیه را نه دو جانبه بلکه چندجانبه و در حوزه‌های متنوع عنوان کرد که در اقتصاد منطقه مؤثر است.

شافعی به تحولات منطقه و حضور ایران در معاهده شانگهای و اوراسیا اشاره و امیدوارکننده دانست. به اعتقاد رئیس اتاق ایران حمایت‌های دولتی برای توسعه مناسبات وجود دارد اما این بخش‌های خصوصی هستند که باید از این موقعیت‌ها بهره ببرند.

او از تبدیل شدن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و منطقه اقتصادی اوراسیا به موافقت‌نامه تجارت آزاد، سخن گفت و آن را ظرفیت خوبی به منظور تقویت سطح روابط عنوان کرد.

شافعی به اهمیت موضوع حمل‌ونقل و ترانزیت در روابط ایران و روسیه اشاره و استفاده از کریدور شمال-جنوب را عامل تحول در مناسبات دو کشور دانست. او برای استفاده از این مسیر، اقدامات دولت‌ها برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بندری و ریلی را ضروری ارزیابی کرد و ادامه داد: دو دولت برای بالا بردن ظرفیت کشتیرانی در دریای خزر و استفاده از سیستم رو-رو برنامه‌هایی دارند که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: ایجاد صندوق مشترک روبلی- ریالی که در گذشته درباره آن بحث شده، بدون شک برای تسهیل تجارت بین دو کشور ایران و روسیه مؤثر خواهد بود و امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود.

به باور شافعی همکاری‌های بین استان‌های دو کشور موضوع دیگری است که از سوی هر دو طرف باید مورد توجه قرار بگیرد و سفر این هیات به دو استان اصفهان و گیلان نقطه شروع خوبی در این راستا خواهد بود.

او ارائه تسهیلات لازم برای گسترش میزان رفت‌وآمدهای بین هیات‌های تجاری ایران و روسیه را خواستار شد و از پیگیری ایجاد یک دفتر تجاری در روسیه برای ارائه خدمات لازم در حوزه تجارت به تجار ایرانی خبر داد. به باور او ایجاد چنین دفتری در ایران برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران روسی نیز مؤثر خواهد بود.

شافعی خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد در اولین فرصت هیات بزرگی را از ایران به روسیه اعزام کنیم و از این طریق مناسبات خود را تقویت کنیم.

حل مسائل حقوقی و بانکی به منظور تقویت روابط بین ایران و روسیه را پیگیری می‌کنیم
سرگی کاترین، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه، شرایط سیاسی پیش آمده بین ایران و روسیه را ظرفیتی مناسب برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور ارزیابی و از دو کشور به عنوان شرکای اصلی تجاری یاد کرد.

او به تمدید موافقت‌نامه بین ایران و روسیه در حوزه مناطق آزاد برای مدت سه سال اشاره کرد و گفت: این توافق تنها به کشورهای ایران و روسیه محدود نمی‌شود و ۵ کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

کاترین با نگاهی به جلسات گذشته که طی چند ماه اخیر در بخش‌های مختلف بین دو کشور برگزار شده، تاکید کرد: در شرایط اعمال محدودیت برای روسیه، موضوع حمل‌ونقل بسیار اهمیت یافته و بنابراین بیشترین تمرکز خود را روی کریدور شمال-جنوب گذاشتیم و معتقدیم این مسیر برای هر دو کشور بسیار اهمیت دارد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه در ادامه به هیات همراه خود در این سفر که از حوزه‌های مختلف و از ۲۳ اتاق استانی این کشور هستند، اشاره کرد. به اعتقاد او این سفر برای روسیه بسیار مهم بوده و در عین حال ایجاد دفتر تجاری در روسیه و ایران برای تقویت روابط را اقدامی مهم خواند که باید از طرف دو اتاق ایران و روسیه دنبال شود.

کاترین در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت حل مسائل بانکی به همت دولت‌های دو کشور و همچنین لزوم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی اشاره کرد. بر اساس اظهارات او رئیس نمایشگاه‌های بین‌المللی روسیه نیز در این هیات حضور دارند.

او حل موضوعات حقوقی به منظور ارتقای سطح مناسبات تجاری را ضروری خواند و خواستار ایجاد شرایطی برای برطرف شدن ابهامات موجود در این بخش شد.
رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه هدف‌گذاری‌ها را رسیدن به ۵ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور عنوان کرد که راهی سخت و در عین حال امکان‌پذیر است و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

اظهار امیدواری نسبت به تفاهمات داوری و نمایشگاهی پیش‌رو بین ایران و روسیه
حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز در ادامه به تفاهم‌هایی که قرار است در حوزه نمایشگاهی و داوری بین دو اتاق طی همین سفر انجام شود را مهم ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که این اقدام بتواند تسهیل‌کننده روابط تجاری بین ایران و روسیه باشد.

الکسی ویالکین، مدیرعامل اکسپوسنتر روسیه از حل مسائل روادید بین ایران و روسیه و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی از طرف ایران در روسیه خبر داد و این اقدامات را بسیار امیدوارکننده دانست.

حل مشکلات گمرکی برای حمل‌ونقلی آسان‌تر بین روسیه و ایران
هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز در این نشست به چند موضوع مهم اجرایی اشاره کرد و گفت: با نزدیک شدن به آغاز سال جدید میلادی، کامیون‌های بیشتری به سمت روسیه حرکت می‌کنند و بدین ترتیب شاهد توقف طولانی مدت کامیون‌ها در توقف‌گاه‌های مرزی هستیم. خوشبختانه تا حدودی با رایزنی اتاق ایران و اتاق مشترک این موضوع حل شد؛ اما این وضعیت برای کامیون‌های حامل مواد و محصولات فسادپذیر قابل تحمل نیست.
این فعال اقتصادی ضمن تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی در گذرگاه‌های مرزی، گفت: با پیگیری‌هایی که از طرف روسیه و ایران صورت گرفت، مشخص شد که امکان حرکت و عبور کامیون‌ها ظرف مدت دو روز وجود دارد.

اقتصاد کلان
شناسه : 305241
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا