xtrim

وعده های چون قند قنادان برای تاکسیرانان

جهان صنعت نیوز| مدیر عامل سازمان تاکسیرانی از ارائه سبد قطعات یدکی و حذف ۱۰ درصد مازاد بیمه پرداختی شخص ثالث خبر داد.

رانندگان تاکسی به عنوان قشر زحمتکش پایتخت شناخته می‌شوند که در سرما و گرما کار جابه جایی مسافر را انجام می‌دهند؛ خانواده تاکسیرانی تهران امروز بالغ بر ۸۰ هزار نفر عضو دارد که در خطوط پایتخت در حال فعالیت هستند و از گذشته تا به امروز این قشر پر تلاش پایتخت به دنبال حقوق و مزایایی است تا بتواند به وسیله آن کمی از سختی جانکاه ساعت‌ها پشت فرمان نشستن و رانندگی را بکاهد.

علیرضا قنادان مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران ، درباره برنامه و اقدام‌های صورت گرفته این سازمان برای افزایش سطح رفاه تاکسیرانان گفت: ما همواره در حد بضاعت و توان خود به دنبال ایجاد تسهیلات و امکانات رفاهی برای رانندگان تاکسی و خانوده‌های آن‌ها هستیم.

opal

مدیرعامل سازمان مدیریت تاکسیرانی افزود: این نکته را نباید فراموش کرد که ما رانندگانی را داشتیم که متاسفانه خود آن‌ها و یا اعضا خانواده آن‌ها مبتلا به بیماری خاصی شده و در کنار آن‌ها راننده‌هایی را نیز داریم که عمل جراحی سنگینی را انجام دادند که از سوی سازمان تاکسیرانی این دسته از افراد جداگانه به واحد رفاه تاکسیرانی معرفی شدند و رسیدگی و تسهیلات خاص خود را دریافت می‌کنند.

قنادان گفت: بیمه تکمیلی، جز طرح‌های تشویقی است و علت آن این است که در تمام استان‌های کشور تاکسی دار‌ها مبلغ ۴۰ هزار تومان برای بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: پیش از آنکه من در راس سازمان تاکسیرانی قرار بگیرم معلوم نبود که چه کسی کجا کار می‌کند و ساز و کار سازمان تاکسیرانی برای ارئه خدمات به رانندگان تاکسی مشخص نبود به چه شکل است.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران ادامه داد: من این وعده را به رانندگان می‌دهم که در حال رایزنی با برخی از فروشگاه‌ها هستیم تا رانندگان بتوانند اقلام مورد نیاز خود را به صورت قسطی از فروشگاه‌های هدف ما خریداری کنند.

قنادان ادامه داد: ما برای رانندگان پکیج روغن در نظر گرفته‌ایم که این پکیج روغن برای آن‌ها ۳۰ درصد زیر قیمت بازار تمام می‌شود و در کنار آن نیز سبد قطعات یدکی را نیز پیش بینی کرده‌ایم تا بخش قابل توجهی از لوازم خودروی آن‌ها را با قیمتی مناسب‌تر از قیمت بازار در اختیار رانندگان قرار دهیم.

وی تاکید کرد: در سبد قطعه خودرو که برای رانندگان در نظر گرفتیم ۱۵ قطعه پیش بینی شده است که مجموع آن‌ها قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت بازار است.

قنادان تصریح کرد: از دیگر اقدام‌های ما برای رفاه حال تاکسیرانان برگزاری برنامه‌های تفریحی و ارائه امکانات خدماتی و اجتماعی به خانواده‌های رانندگان تاکسی است، زیرا اعتقاد داریم که خانواده رانندگان تاکسی به مانند رانندگان نیاز به امکانات رفاهی دارند.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های در دست اقدام ما این است که با بیمارستان‌ها برخی رایزنی‌هایی صورت گرفته تا بتوانیم راننده‌هایی که ما به آن‌ها معرفی می‌کنیم را خارج از نوبت خدمات درمانی را دریافت کنند و باید بگویم این‌ها تنها گوشه‌ای از بضاعت سازمان تاکسیرانی برای رفاه بیشتر رانندگان تاکسی است.

قنادان در پاسخ به این سوال که تعدادی از رانندگان نسبت به سیستم توزیع لاستیک انتقاد دارند، گفت: دو مرکز در پایتخت معرفی شده است که لاستیک را به قیمت درب کارخانه به رانندگان تاکسی عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: باید بگویم که بسیاری از رانندگان تعاونی تاکسیرانی را که یک بخش خصوصی است با مکان‌هایی که ما جهت توزیع لاستیک معرفی کرده‌ایم اشتباه می‌گیرند و مثال بارز آن این است که بسیاری از رانندگان به ما مراجعه کرده و اعلام میکنند که لاستیک بارزی را که به من فروخته اند گران‌تر از قیمت بیرون آن بود و من از همین جا اعلام می‌کنم که تنها لاستیک کویر است که از سوی دفاتر ما به رانندگان تاکسی عرضه می‌َشود.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تاکید کرد: مرکز توزیع لاستیک ما خیابان خاوران در مجتمع خانواده تاکسیرانی است که اصلا نیاز به حضور فرد برای ثبت نام ندارد و نحوه دریافت لاستیک به این شکل است زمانی که فرد در سایت رفاه تاکسیرانان ثبت‌نام می‌کند، تاریخی به او اعلام می‌شود که باید در همان تاریخ به مرکز معرفی شده مراجعه و لاستیک خود را دریافت کند.

قنادان بیان کرد: طبق آخرین آمار ما تا به امروز نزدیک به ۶۰ هزار حلقه لاستیک در بین رانندگان تاکسی توزیع شده است و این امکان وجود دارد که در یک روز مرکز ما لاستیکی موجود برای عرضه به رانندگان نداشته است و به رانندگان اعلام شده برای دریافت لاستیک به مرکز دیگر مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: این جمله بدین معنا نیست که مرکز توزیع لاستیک ما تعطیل شده است و باید اعلامک کنم کسری لاستیک به ندرت در مزاکر توزیع لاستیک ما اتفاق می‌افتد.

قنادان بیان کرد: برخی از رانندگان اعلام می‌کنند که اختلاف قیمت لاستیک با بازار آزاد تنها ۵۰ هزار تومان است که باید گفت با خرید از درب کارخانه ۱۰ درصد مالیات بر ارش افزوده که رانندگان پیش‌تر پرداخت می‌کردند حذف می‌شود و حذف این ۱۰ درصد مبلغی فراتر از ۵۰ هزار تومانی است که برخی از رانندگان اعلام می‌کنند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تصریح کرد: برخی از رانندگان اعلام می‌کنند که ما به آن‌ها تنها دو حلقه لاستیک به قیمت درب کارخانه تحویل می‌دهیم که باز هم اعلام می‌کنم راننده تاکسی اگر ۴ حلقه لاستیک هم بخواد ما مشکلی برای تحویل ۴ حلقه لاستیک به رانندگان نداریم.

قنادان تاکید کرد: ذکر این نکته ضروری است رانندگانی که پروانه فعالیت امسال خود را نگرفته باشند نمی‌توانند لاستیک دریافت کنند.

وی ادامه داد: ما ۶ هزار تاکسی ون داریم و خوب است مخاطبان و مردم بدانند در زمانی که لاستیک ون در بازار ۴ حلقه آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد ما ۴ حلقه آن را با مبلغ ۷۰۰ هزار تومان در اختیار رانندگان تاکسی قرار می‌دادیم.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی ادامه داد: این نکته نباید فراموش شود که در آن بازه زمانی که راننده تاکسی در بازار آزاد اگر لاستیک را پیدا می‌کرد مجبور بود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۴ حلقه آن را خریداری کند ما با افتخار در همان زمان افتخار اعلام می‌کنیم لاستیک با عمر ۳ ماه را با قیمت ۷۰۰ هزار تومان بین رانندگان توزیع می‌کردیم.

قنادان ادامه داد: ۲۰ سال بود که در تاکسیرانی هیچ فردی این خدمات را به تاکسیرانان ارائه نمی‌کرد و برخی از انتقادات را در بحث توزیع لاستیک قبول دارم، زیرا با شروع این طرح در روز‌های ابتدایی با موج تقاضا از سوی تاکسیرانان مواجه بودیم که عرضه ما را با اخلال مواجه کرد، اما امروز دیگر مشکلات روز‌های ابتدایی این طرح وجود ندارد.

وی تاکید کرد:‌ای کاش شرایط اقتصادی به طوری بود که می‌توانستیم بیشتر حمایت کنیم، ولی در توان ما این مقدار است که در حال انجام است، زیرا بودجه سازمان تاکسیرانی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی ادامه داد: ما به مردم سامانه‌ای را معرفی کردیم با عنوان ۱۸۸۸ که اگر راننده‌ای کولر نمی‌زند به ما اطلاع دهند، اما مسافران نیز باید توجه کنند برای ماشین‌های فرسوده این امکان وجود ندارد.

قنادان ادامه داد: ما از مردم می‌خواهیم رانندگانی که از کولر استفاده می‌کنند و خوش برخورد هستند را از طریق سامانه‌های مربوطه به ما معرفی کنند و بالعکس نیز رانندگانی که برخورد تندی با مسافر دارند را نیز به ما معرفی کنند تا در رتبه‌بندی رانندگان از آن‌ها استفاده کنیم.

وی بیان کرد: البته خبر خوش دیگر برای تاکسی دار‌ها این است که ۱۰ درصد مازاد بیمه پرداختی بیمه شخص ثالث حذف شده است که این اقدام در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تصویب شده است و باید به تصویب هیئت دولت برسد تا حذف ۱۰ درصد مازاد پرداختی نهایی شود.

وی تصریح کرد: بیمه شخص ثالث بسته به نوع خودرو برای تاکسی دار مبلغی بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی در رابطه با قانون‌مند نبودن رانندگی برخی از رانندگان تاکسی گفت: نسبت به گذشته اتفاقات بهتری در حال انجام است و ما در بحث شیوه رانندگی رانندگان تاکسی دو موضوع را دنبال می‌شد که یکی از آن‌ها رویکرد تنبیهی بود که راننده خاطی به هیئت انضباطی معرفی می‌شد.

قنادان ادامه داد:، اما رویکرد دیگر این است که ما می‌توانیم با سیاست تشویق رانندگان را به سوی قانون‌مند شدن هدایت کنیم و از سوی دیگر می‌توانیم مسافران را نیز در بهبود شرایط رانندگی رانندگان تاکسی دخیل کنیم و از آن‌ها بخواهیم که نسبت به عملکرد و رانندگی تاکسیران رای بدهند و باید اعلام کنم در جشنواره اخیر شهروندان نزدیک به ۳ میلیون رای به رانندگان تاکسی داده بودند و این متر مناسبی است برای آنکه بتوانیم ارزیابی دقیقی از عملکرد رانندگان تاکسی داشته باشیم.

وی ادامه داد: سازمان تاکسیرانی نزدیک به ۸۰ واحد گشتی دارد و من از شما می‌پرسم ۳ میلیون رای تاثیر گذارتر است یا ۸۰ واحد گشتی؟ طبیعتا با گسترش سامانه‌های رای دهی در آینده شاهد هستیم که مسافران بیشتری در این طرح شرکت می‌کنند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی در خصوص معضل پول خرد برای رانندگان تاکسی و خرید پول خرد از بازار سیاه از سوی رانندگان تاکسی، گفت: بعد از آنکه پرداخت الکترونیکی در مترو و اتوبوس آغاز شد اجرای این طرح برای سازمان تاکسیرانی نیز به صورت یک الزام درآمد، اما سازمان تاکسیرانی هیچ گزینه‌ای را پیدا نمی‌کرد تا بتواند پرداخت الکترونیکی را عملیاتی کند. اما ما توانستیم در سال گذشته این اقدام را عملیاتی کنیم.

قنادان ادامه داد: طبیعی است که در شروع هر طرحی به علت نبود برخی از زیر ساخت‌ها مردم تمایلی به استفاده از آن ندارند که پرداخت الکترونیکی در تاکسی نیز یکی از این موارد است.

وی بیان کرد:‌در تمام دنیا تاکسی‌ها مجهز به دستگاه پز هستند و، چون در ایران درگاه بانکی کارمزد دارند تراکنش زیر ۵ هزار تومان را مسدود کرده‌اند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی ادامه داد: کسانی که اعلام می‌کنند بروید روی تاکسی‌ها دستگاه پوز نصب کنید باید بدانند که نظام بانکی قبول نمی‌کند تا دستگاه‌های پوز بر روی دستگاه‌ها نصب شوند.

قنادان تصریح کرد: طرح پرداخت الکترونیکی ابتدا به صورت آزمایشی انجام شد تا چکش کاری‌های لازم روی آن انجام گیرد. ابتدا در پایانه ونک روی ۲ هزار تاکسی این طرح اجرا شد تا مشکلات آن استخراج شود.

وی افزود: ما شیوه‌های مختلفی را امتحان کردیم که یکی از آن‌ها شیوه کارتی، دیگری شتابی و آخرین روش نیز نیز پرداخت الکترونیکی بود و طی جمع بندی‌های صورت گرفته به آن نتیجه رسیدیم که باید با شیوه‌های متفاوتی عمل کرد.

قنادان ادامه داد: به عنوان مثال در فرودگاه و راه‌آهن، چون مسافر کم است و رقم کرایه‌ها بالا است می‌توان از دستگاه پوز استفاده کرد.

قنادان ادامه داد: در مواردی که امکان نصب دستگاه پز وجود ندارد ما از بارکدخوان استفاده کردیم و جالب است بدانید اتوبوسرانی و تاکسی‌رانی نیز به سمت پرداخت الکترونیکی در حال حرکت هستند، چون به این نتیجه رسیدند که با این شکل پرداخت هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم امنیت افزایش پیدا می‌کند.

مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی افزود: یکی از نقد‌ها در پرداخت الکترونیکی این است برای پرداخت الکترونیکی مسافر باید چندین کیف پول را روی گوشی خود داشته باشد.

وی ادامه داد: ما برای حل این مشکل پلیر‌های اصلی را موظف کردیم که آی پی‌های خود را به روی هم باز کنند تا دیگر نیاز نباشد هر مسافر چندین کیف پول را روی تلفن خود نصب کند.

مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی در رابطه با کیفیت بارکد‌های نصب شده در تاکسی‌ها گفت: دو حالت برای پرداخت‌های الکترونیکی وجود دارد یکی از آن‌ها اسکن بارکد است و دیگری وارد کردن دستی بارکد است به این صورت که اگر بارکد کیفیت لازم را نداشت از طریق کد دستوری زیر آن می‌توانند پرداخت الکترونیکی را انجام دهند.

مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی در رابطه با کرایه‌ها گفت: نرخ کرایه ثابت در طول روز عادلانه نیست، زیرا قیمت یک مسیر در ساعت ۱۲ ظهر با ۵ ظهر آن تفاوت دارد همین امر موجب می‌شود که در ساعت پیک ترافیک که مردم منتظر تاکسی هستند تاکسی‌ها وارد خطوط نشوند.

وی تصریح کرد: یکی از بحث‌های ما این بود برای هر خط ضریب ترافیک را اعمال کنیم که مسافر زمانی که در تاکسی می‌نشیند نرخ کرایه آن در همان لحظه بر اساس ترافیک محاسبه شود که هنوز این طرح آنلاین نشده است.

مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی بیان کرد: از دیگر برنامه‌های ما این است در ساعت کم تردد که اغلب ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر است این امکان را بدهیم که رانندگان تاکسی بتوانند به صورت آزادانه در تاکسی‌های اینترنتی زیر نظر سازمان تاکسی‌رانی فعالیت کنند.

قنادان در رابطه با نوسازی تاکسی‌های فرسوده گفت: در بحث نوسازی تاکسی‌های فرسوده ۲۷ هزار دستگاه خودرو فرسوده داریم.

مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی تأکید کرد: ما باید سالی ۸ هزار تاکسی را نوسازی کنیم تا متوسط سنی ناوگان حمل و نقل عمومی حفظ شود که در سال ۹۷ توانستیم تنها ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم.

وی ادامه داد: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل تاکسی سه طرح را ارائه کردیم که یکی از آن‌ها وارد کردن اتومبیل از خارج کشور است که فقط در ناوگان تاکسی پایتخت فعالیت کند.

قنادان ادامه داد: دومین اقدام ما این است که با توجه به سال تولید رونق ملی بتوانیم کسری خود را از شرکت‌های خودروساز داخلی تأمین کنیم و اگر شرکت‌های خودروساز بتوانند نیاز مارا برطرف کنند بخش‌های خصوصی حضور دارند تا آن‌ها را خرید قطعی کنند.

وی افزود: برنامه سوم ما این است که اگر خودروساز داخلی نتوانست نیاز ما را تأمین کند این تسهیلات را برای رانندگان تاکسی ایجاد کنیم تا بتوانند خودرویی با عمر سه سال را خریداری کنند و پس از تغییر رنگ آن، پلاک تاکسی خود را به آن انتقال دهند.

مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی افزود: ما در بحث نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی به دنبال افزایش تسهیلات تا سقف ۴۰ میلیون با سود ۴ درصد برای رانندگان تاکسی هستیم.

عمومی
شناسه : 30532
لینک کوتاه :