کسب و کارهای اینترنتی در کما/ انتقال دستوری از پلتفرم خارجی به داخلی ممکن نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز: به عنوان مثال وزیر ارتباطات و یا سخنگوی دولت بارها تاکید کردند که پلتفرم‌های خارجی در صورتی رفع فیلتر خواهند شد که قوانین کشور را پذیرفته و نمایندگانی در ایران داشته باشند. همچنین صبح روز سه‌شنبه وزیر ارتباطات تاکید کرد در یک روز ۱۷ میلیون کاربر وارد پلتفرم‌های بومی شدند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مشخص نیست این آمار به دست وزارت ارتباطات استخراج شده و یا گزارش کسب‌وکارهای بومی ‌فعال در این حوزه به این وزارتخانه بوده است. در هر حال به نظر می‌رسد همچنان نه تنها مردم بلکه مجلس شورای اسلامی هم نسبت به تصمیمات وزارت ارتباطات مبنی بر کوچ اجباری و حمایت‌های غیرشفاف نگران هستند.

محمدباقر قالیباف در نشست علنی روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۴ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سوال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و پلتفرم‌های داخلی خطاب به وزیر ارتباطات گفت: «انتقال کاربران از یک پلتفرم خارجی به پلتفرم داخلی به صورت دستوری امکان‌پذیر نیست و این انتقال باید به صورت کوچ که توام با تسهیل‌گری و انگیزه است انجام شود که امروز این تسهیل‌گری و انتقال را کم می‌بینیم، یعنی برخی دستگاه‌ها موانعی می‌گذارند که سزاوار نیست و باید رفع شوند.»

همچنین وضعیت دشوار کوچ کاربران از پلتفرم‌های خارجی به داخلی در شرایطی است که فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی نسبت به بسته حمایتی ارائه‌شده هم واکنش خوبی نداشتند و آن را خلاف توسعه اقتصاد دیجیتال توصیف کردند. از سوی دیگر وزیر ارتباطات روز گذشته هم خبر از تخفیفات پست برای فعالان بر بستر پلتفرم‌های داخلی داده بود و به نظر می‌رسد مشوق‌های بیشتری برای کوچ کردن به پیام‌رسان‌های بومی در راه باشد. اما هنوز مشخص نیست این مشوق‌ها بتوانند راه را پیش ببرند و کسب‌و‌کارها را ترغیب به فعالیت در بسترهای بومی کنند.

مشکلات کسب‌وکارهای آنلاین را ظرف سه ماه رفع کنید

نمایندگان مجلس از وزیر ارتباطات خواسته‌اند تا ظرف مدت سه‌ماه، مشکلات کسب‌وکارهای آنلاین را رفع کند. به اعتقاد آنها باید شرایطی فراهم شود تا این دسته از کسب‌وکارها بتوانند در شبکه ملی اطلاعات و پیام‌رسان‌های داخلی فعالیت کنند. یکی از دستور‌کارهای جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی به سوال از وزیر ارتباطات اختصاص داشت. «مجتبی رضاخواه» به نمایندگی از سوال‌کنندگان از زارع‌پور، دو موضوع شبکه ملی اطلاعات و بحث پلتفرم‌ها را مطرح کرد. اگرچه نمایندگان دغدغه کسب‌وکارهای آنلاین را داشتند و رضاخواه به صراحت فیلترینگ را دلیل اصلی ضربه به آنها می‌دانست، اما در سخنانش به لزوم رفع فیلتر برای توقف چرخه زیان ‌دیدن کسب‌وکارها اشاره‌ای نکرد. او با تاکید بر لزوم حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین گفت: «‌مردم برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی خود در پلتفرم‌های خارجی، سال‌ها زحمت کشیده و هزینه‌ها و وقت زیادی برای این موضوع گذاشته‌اند. ما می‌خواهیم به مردم بگوییم که یک‌شبه بروید به پلتفرم داخلی، مثل این می‌ماند که یک نفر مغازه دونبش دارد و به او بگوییم که دکه‌ای در بیابان داریم و برای کار به آنجا برو. کسب‌و‌کارها ساز‌و‌کار خودشان را دارند، اگر مردم وارد پلتفرم‌های داخلی شوند، چطور می‌توانند برای خود مشتری جذب کنند؟»

رضاخواه به مشکلات کسب‌وکارهای آنلاین در پلتفرم‌های داخلی اشاره کرد و گفت: «مردم برای ایجاد کسب‌وکارهای داخلی نیاز به مجوزهای گوناگون دارند. شاپرک از لزوم «اینماد» برای کسب‌وکارها سخن گفته، در حالی که پلتفرم خارجی بدون هیچ مجوزی کار می‌کند و در پلتفرم داخلی سنگ‌اندازی می‌شود. برای کسب‌و‌کارهای خانگی هم داشتن «اینماد» توقع بیجایی است.»

رضاخواه، اینترنت پرسرعت و باکیفیت را یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و گفت: «برای این موضوع باید توسعه فیبر نوری اتفاق بیفتد؛ اگر این اتفاق نیفتد، نسل پنجم تلفن همراه هم در کشور ایجاد نخواهد شد. آقای وزیر شما وعده دادید که تا انتهای دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری را ایجاد می‌کنید. درباره این موضوع توضیح دهید که در چه وضعیتی است و برنامه‌تان برای توسعه نسل پنجم تلفن همراه چیست؟» گفتنی است نمایندگان سوال‌کننده از توضیحات زارع‌پور به‌صورت مشروط قانع شدند.

شبکه ملی اطلاعات را تا سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌کنیم

«‌عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح روز دیروز برای پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شد. او درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات گفت: «‌برای سنجش پیشبرد شبکه ملی اطلاعات نیاز به ادبیات مشترکی بود که ۱۰۰ شاخص برای ارزیابی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به‌صورت کمی مورد موافقت قرار گرفت. بر ‌اساس آخرین سنجش در ابتدای دولت سیزدهم و با گذشت ۱۰ سال از اجرای شبکه ملی اطلاعات، طرح مذکور تنها پیشرفت ۳۰ درصدی داشت و امروز با افتخار می‌گویم با تلاش شبانه‌روزی همکاران در وزارتخانه، شبکه ملی ارتباطات ۵۹ درصد پیشرفت کرده است. به عبارتی در کمتر از دو سال، پیشرفت آن دو‌برابر شده است.» زارع‌پور وعده داد با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده حداکثر تا سال ۱۴۰۳ طرح مذکور به سرانجام برسد و حتی اگر حمایت‌های مجلس و دولت همچنان ادامه پیدا کند، شبکه ملی اطلاعات زودتر تکمیل خواهد شد. وی گفت: «اما باید توجه داشت شبکه ملی اطلاعات کار پویا و دائم است و باید متناسب با فناوری‌های روز توسعه پیدا کند تا خدماتی باکیفیت، متنوع و پرسرعت در پهنه ایران ارائه شود.»

زارع‌پور در بخش دیگری از سخنان خود، توسعه زیرساخت فیبر نوری را یکی از هفت پروژه کلان شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و افزود: «‌در ۱۰ سال گذشته ایران یکی از کشورهای انتهای جدول بود. برنامه این است که ۸۰ درصد خانوارها و کسب‌و‌کارها به فیبر نوری با سرعت نامحدود متصل شوند و برای این منظور، ۸ درصد درآمد اپراتورها به این پروژه اختصاص داده شده و در واقع یک‌سوم اعتبار از این راه تامین می‌شود.» به گفته وی زیرساخت‌های حقوقی توسعه فیبر نوری در ۵۱ شهر و ۱۲ استان شروع شده است و تاکنون ۲ میلیون خانوار تحت پوشش قرار دارند: «‌ارزیابی ما این است که تا آخر سال این رقم ۲ برابر می‌شود. در نظر داریم سال آینده ۷ میلیون خانوار جدید و تا سال ۱۴۰۳ در حدود ۸ میلیون خانوار دیگر به فیبر نوری متصل شوند تا طعم شیرین سرعت چند صد مگابایتی را تا پایان دولت سیزدهم بچشند.»

با این ‌حال باید منتظر بمانیم که آیا وعده‌های وزیر ارتباطات به واقعیت تبدیل می‌شود یا خیر. با توجه به نظر کارشناسان این حوزه، چنین وعده‌هایی با توجه به شرایط کنونی، وعده‌هایی بلندپروازانه است و به این راحتی نمی‌توان چنین وعده‌هایی را عملی کرد.

شاخص‌های کیفی یک پلتفرم، مهم‌تر از تعداد کاربران است

«کیوان نقره‌کار» مشاور پیشین پروژه شبکه ملی اطلاعات در خصوص ادعای وزیر ارتباطات مبنی‌بر حضور ۱۷ میلیون ایرانی در یک روز در یک پلتفرم داخلی به «جهان‌صنعت» گفت: اگر منظور وزیر ارتباطات این بوده که در یک روز در یک پلتفرم داخلی ۱۷ میلیون نفر حضور داشتند، احتمال دارد که پلتفرم‌های آموزش و پرورش را می‌گویند که به ناچار فضایی را ایجاد می‌کنند تا دانش‌آموزان و دانشجویان در آن حضور داشته باشند. او در ادامه افزود: بحث کمیت نصف ماجرا است و بحث کیفیت هم باید مدنظر قرار گیرد. یعنی باید ببینیم که آیا نگاه ما فقط نگاه کمی است که به عنوان مثال ۵۰ میلیون نفر را روی پلتفرمی بیاوریم یا اینکه واقعا خدماتی که به این افراد ارائه می‌شود تا میزان مفید و کامل است. اگر نگاه ما کمی است، می‌توان یک موضوع ملی را بهانه کرد تا همه در یک بازه زمانی وارد پلتفرمی شوند و بعد از آن آماری را منتشر کنیم که تعداد زیادی کاربر در یک پلتفرم داخلی حضور داشته‌اند. موضوع مهم این است که یک پلتفرم باید باکیفیت، پایدار، ماندگار و نوآور باشد. با این حال به نظر می‌رسد وزیر ارتباطات و نمایندگان مجلس این شاخص‌ها برایشان مهم نیست و صرفا نگاه کمی به این ماجرا دارند.

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادامه خاطرنشان کرد: اگر سه ماه دیگر قرار است خدماتی ارائه شود باید ببینیم که آیا واقعا می‌شود کاری که یک شبکه اجتماعی طی سال‌ها فعالیت و تبدیل به یک شبکه اجتماعی بین‌المللی انجام داده است را ظرف سه ماه ایجاد کنیم؟ این موضوع هم به نظر می‌رسد یک قیاسی است که امکان‌پذیر نیست.

نقره‌کار در پایان گفت: چقدر خوب است که بتوانیم از مولفه‌هایی حرف بزنیم که در اختیارمان باشد تا بخواهیم فضایی را پیشنهاد و تعریف کنیم که شاید نتوانیم آن را اجرایی کنیم. به عنوان مثال وعده‌ ساخت یک میلیون مسکن در سال وعده جذابی بود اما آیا واقعا تمام ساز‌و‌کارها و زیرساخت‌های آن را داشتیم؟ وعده ۴۰ میلیون شغل در فضای مجازی هم همانند وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال است. به نظر می‌رسد مسوولان برای تحقق این وعده‌ها کار سختی را پیش رو دارند و در نهایت کسب‌و‌کار است که باید رضایت خودش را اعلام کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 305411
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا