پالایش دارایکم به ارزش ذاتی خود می‌رسد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بورس تهران دیروز متعادل و مثبت دنبال شد به طوری که شاخص کل با افت ۲۸۱/۲ واحدی (معادل ۱۶/۰ درصد) در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۱۰ هزار واحدی ایستاد و شاهد چرخش معاملات پس از روند اصلاحی دو روز گذشته بودیم. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچک‌تر بازار است شرایط مشابهی داشت و با رشد ۲۵/۰ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد به ۳۳۷۳ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، فرآورده‌های نفتی و شیمیایی و در بین نمادها پالایش، دارایکم و خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشتند. دیروز (سه‌شنبه) حدود ۲۲۱ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد.

«روح‌الله عسگر‌شهبازی» به بررسی عوامل تاثیرگذار بر کلیت بازار پرداخت. وی در رابطه با نوسانات فعلی بازار سرمایه اعتقاد داشت: در میان‌مدت نمی‌توان انتظار حرکت شارپی در بورس را داشته باشیم، چرا که سایه ریسک‌های بودجه‌ای و تامین مالی بلندمدت بر بازار سهام وجود دارد. از سوی دیگر این روزها شاهد دو پدیده جدید در بورس تهران هستیم؛ نخست اینکه؛ گزارش‌های ۶‌ماهه حاکی از کاهش تولید در بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های بورسی است و دوم اینکه؛ شاهد طولانی شدن دوره گردش عملیات در صنایع هستیم که نیاز به تامین مالی را افزایش می‌دهد.
این کارشناس همچنین اعتقاد داشت به دلیل شکاف قیمتی دلار نیما و آزاد، افزایش قیمت دلار تاثیر قابل‌توجهی بر شرکت‌های بورسی نخواهد داشت.
زمان عرضه پژو ۲۰۷ در بورس مشخص شد و گروه صنعتی ایران خودرو ۳۰ آبان ماه ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید را در بورس کالا عرضه می‌کند. تفاوتی که این عرضه با عرضه‌های قبل دارد در این است که برخلاف عرضه‌های قبلی که مبلغ پیش‌پرداخت ۲۵‌درصد قیمت پایه بود، در عرضه ۲۰۷ در بورس درصد پیش‌پرداخت سفارش خرید آن ۱۰۰ درصد درنظر گرفته شده است. وی در رابطه با تاثیر عرضه این خودروی پرطرفدار بر صنعت عنوان کرد: این موضوع اقدام موثری جهت بهبود روند قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت و تحولات بنیادی گروه خودرو خواهد شد اما باید منتظر ماند تاثیر این تغییرات در آمار فروش خودروسازان نمایان شود چراکه این موضوع نیاز به پذیرش آزادسازی قیمت‌ها از سوی جامعه دارد و یک تصمیم صرف اقتصادی نیست.
بنا بر اطلاعیه منتشر شده از سوی شرکت بورس تهران، از دیروز فعالیت بازارگردان صندوق سرمایه‌گذاری پالایش‌یکم در بورس تهران آغاز شد.
با شروع به کار بازارگردان‌های این صندوق قابل معامله در بورس و انجام عملیات صدور و ابطال واحدها، شاهد معاملات پررونقی در این صندوق بودیم و انتظار می‌رود ظرف روزهای آتی قیمت واحدهای این صندوق به مرور افزایش یافته و به ارزش ذاتی خود (NAV)
نزدیک شود.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: صندوق دارایکم و پالایش نماد اعتماد سرمایه‌گذاران است و این اقدام می‌تواند بخشی از اعتماد خدشه‌دار شده سهامداران را ترمیم کند و معاملات دیروز این صندوق حاکی از آن است که بازار نیز از تصمیمات درست سیاستگذار حمایت خواهد کرد و می‌تواند امیدوار با رویکرد مدیریتی درست این صندوق‌ها به ارزش ذاتی خود نزدیک شوند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه

شناسه : 305519
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا