وزارت نیرو برای نوسازی شبکه برق بودجه ندارد

جهان صنعت نیوز|  محمد خالدی سردشتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص فرسودگی شبکه انتقال برق در کشور گفت: سرانه مصرف انرژی در کشور ما در مقایسه با استانداردهای جهانی به ازای هر فرد بسیار بالاست که به ساختار فیزیکی محیط زیست و همچنین ساختار فرهنگی کشورمان بر می گردد.

وی با بیان اینکه ساختمان‌هایی که به تازگی ساخته شده اند استانداردهای حوزه انرژی را ندارند، افزود: مصرف بهینه انرژی در جامعه ی ما، جا نیفتاده است و مردم در بالا بودن مصرف انرژی نقش مهمی ایفا می کنند.

خالدی با تاکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه تکلیف شد که نیروگاه‌هایی بسازیم که بازده بالای ۵۷ درصد را داشته باشند، افزود: بحث فرسودگی شبکه برق کشور بسیار مهم و جدی است، در اوایل انقلاب بسیاری از این کارها را جهادسازندگی فی سبیل‌الله انجام می‌داد، در شرایط کنونی چنین اقداماتی کمرنگ شده و اکنون فرسودگی تجهیزات برق و همچنین در برخی از نقاط کشور کمبود تجهیزات فنی برای کاهش تلفات را داریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت نیرو قبول دارد که سیستم برقی کشور فرسوده و حتی سن بالای پنجاه سال را داشته و از رده خارج شده است، ولی نوسازی تجهیزات برقی نیاز به بودجه دارد که دولت بودجه کافی برای اصلاح شبکه و تغییر ساختار برخی از نیروگاه ها رادر اختیار وزارت نیرو قرار نمی‌دهد.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: طی چند سالی که قیمت حامل‌های انرژی و به ویژه برق ثابت مانده است باعث شده که وزارت نیرو و به ویژه شرکت های توزیع برق با مشکل جدی روبرو شوند، قیمت تمام شده برق در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها به ویژه کشورهای خاورمیانه بسیار پایین است و ثابت ماندن قیمت حامل‌های انرژی به بسیاری از بخش های این حوزه آسیب زده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت نیرو برای نوسازی سیستم انتقال برق به بودجه نیاز دارد ولی متاسفانه این بودجه در اختیار این وزارتخانه قرار نمی گیرد و این سبب شده که بسیاری از شرکت‌ها و بخش خصوصی شرایط مالی خوبی نداشته و حتی منجر به ورشکستگی آنها شده است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 30562
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا