بازگشت ترامپ!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دوره قبل انتخابات آمریکا یکی از بحث‌‌برانگیزترین انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور بود. جایی که ترامپ و تیمش با ادعای تقلب در انتخابات، فرآیندی را رقم زدند که به طور بی‌سابقه‌ای منجر به تسخیر کنگره توسط طرفداران وی شد. حالا او در جریان اعلام نامزدی‌اش هر چند که به چنین موضوعی اشاره نکرد، اما گفت که در صورت بازگشت به قدرت قاچاقچیان مواد مخدر را اعدام کرده و نظامیانی که به واسطه امتناع از تزریق واکسن کرونا برکنار شده‌اند را به کار بازمی‌گرداند. او همچنین انتقادات گسترده‌ای را به دولت بایدن و نیز برخی از رقبای جمهوریخواه مطرح کرد.

پاس گل ترامپ به دموکرات‌ها؟

این اعلام نامزدی که رسانه‌های بین‌المللی از آن به عنوان بمب خبری انتخابات آمریکا یاد می‌کنند، در حالی صورت گرفته که روز گذشته نشریه اکونومیست به نقل از وال‌استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به این موضوع آورده است: ترامپ در سخنرانی خود یادآور شده که «زوال آمریکا توسط جو بایدن و دیوانه‌های چپ رادیکال به ما تحمیل شده است. ترامپ قادر نیست اعتراف به شکست کند. به همین دلیل شاید نامزدی او برای دموکرات‌ها خبر خوبی باشد. در واقع آنها بیش از هر طیف دیگری خواهان ورود ترامپ به انتخابات هستند چراکه تنها ترامپ است که می‌تواند آسیب‌های جدی به وجهه جمهوریخواهان وارد کرده و باعث دودستگی عمیق در این حزب شود.»

  • شاید نامزدی ترامپ برای دموکرات‌ها خبر خوبی باشد. در واقع آنها بیش از هر طیف دیگری خواهان ورود او به انتخابات هستند چراکه تنها ترامپ است که می‌تواند آسیب‌های جدی به وجهه جمهوریخواهان وارد کرده و باعث دودستگی عمیق در این حزب شود

در همین رابطه شاهد بودیم که اکثر نامزدهای مورد حمایت ترامپ در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شکست خوردند. به گفته برخی تحلیلگران هر چند که نظرسنجی‌ها می‌گوید که اغلب آمریکایی‌ها دیدگاه مثبتی به ترامپ ندارند، اما نباید فراموش کرد که حضور وی یک دوقطبی اساسی در اردوگاه جمهوریخواهان ایجاد کرده و می‌تواند توسط طرفداران پرشور خود، کمک‌های مالی قابل‌توجهی را جمع‌آوری کند.

مطابق با نظرسنجی‌ای که اکونومیست صورت داده، نتایج نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از جمهوریخواهان و مستقل‌هایی که به آنها متمایل هستند، ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا را که به راحتی در انتخابات میان‌دوره‌ای پیروز شد به دونالد ترامپ ترجیح می‌دهند. این امر از آنجا اهمیت دارد که فلوریدا به عنوان خانه ترامپ یاد شده و حالا برخی از متحدان سابقش در حال رویگردانی از او هستند.

گزینه‌های دیگر جمهوریخواهان

ترامپ غیر از دیسانتیس یک رقیب بالقوه دیگر به نام گلن یانگکین از ایالت ویرجینیا دارد که به هر دوی آنها نیز تاخته است. از دیگر نامزدهای احتمالی می‌توان به مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در دولت ترامپ و همچنین مایک پنس معاون او اشاره کرد. هر چند که هنوز از پمپئو در خصوص اظهارنظر در مورد ترامپ خبری منتشر نشده، اما مایک پنس بارها در مصاحبه‌های مختلف از او انتقاد کرده است.

از سوی دیگر ترامپ اکنون در پرونده‌هایی مانند اسناد محرمانه، کمک‌های خارجی، معاملات تجاری و نیز اقدامات پس از اعلام نتایج ریاست‌جمهوری آمریکا تحت بازجویی مقامات فدرال و ایالتی قرار دارد و به نظر می‌رسد که نامزدی دوباره او می‌تواند تمامی این موارد را در مسیری متفاوت‌تر از قبل رقم زده و فشارها روی وی را افزایش دهد.

شکاف در اردوگاه جمهوریخواهان

به نظر می‌رسد که ورود مجدد ترامپ به عرصه انتخاباتی شکاف حزبی شدیدی را در اردوگاه جمهوریخواهان رقم بزند. از سوی دیگر به واسطه تحولاتی که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ایجاد شد، اکنون موقعیت او به میزان زیادی در حزب تضعیف شده است. این موضوع را می‌توان در نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا به وضوح برای جمهوریخواهان مشاهده کرد؛ جایی که اغلب نامزدهای مورد حمایت او در این انتخابات به خصوص در سنا شکست خوردند. با این حال و با وجود عدم موفقیت جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۰ و انتخابات جاری، ترامپ و طرفدارانش تاکید دارند که وی تنها فردی است که می‌تواند حزب را از زوال کنونی نجات دهد. او بدون اذعان به شکست خود در انتخابات قبلی، معتقد است که این بار شکست دادن بایدن به واسطه عملکردش بسیار آسان‌تر خواهد بود.

  • هر چند که نظرسنجی‌ها می‌گوید که اغلب آمریکایی‌ها دیدگاه مثبتی به ترامپ ندارند، اما نباید فراموش کرد که حضور وی یک دوقطبی اساسی در اردوگاه جمهوریخواهان ایجاد کند

در تاریخ ایالات متحده تنها یک‌بار در سال ۱۸۸۴ تا ۱۸۹۲ یک رئیس‌جمهوری به نام گروور کلیولند توانسته پس از شکست در رقابت‌های انتخاباتی مجددا به عرصه بازگشته و پیروز انتخابات شود. در این میان هر چند در دالان‌های پیچیده سیاست هیچ امری دور از انتظار نیست، اما بعید به نظر می‌رسد ترامپ این بار حتی مورد حمایت اعضای بانفوذ حزبش قرار بگیرد.

در واقع و در حالی که نظرسنجی نشریه پولیتیکو نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از طرفداران جمهوریخواهان مخالف بازگشت مجدد او به عرصه سیاست هستند، مایکل پنس تاکید کرده که گزینه‌های بهتری از ترامپ وجود دارد. به همین دلیل ناظران معتقدند حضور ترامپ می‌تواند یک شکاف سیاسی عمیق در حزب جمهوریخواه ایجاد کند و همین امر برگ برنده‌ای برای دموکرات‌ها جهت عبور از ناکامی‌های دولت بایدن در دوره اول ریاست جمهوری‌اش خواهد بود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 305843
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا