گرانی حمل‌ونقل مواد معدنی در ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این بین مساله کلیدی این است که شکوفایی بخش معدن با رفع نواقص زیرساختی کشور قابل ‌تحقق است، اما متاسفانه جاده‌های مناسب و کافی برای حمل‌ونقل مواد معدنی در کشور  وجود ‌ندارد؛ موضوعی که تحقق هدف تولید ۵۵ میلیون تن را با مشکل روبه‌رو می‌کند. این در حالی است که گفته می‌شود مسوولان به دنبال حل این مشکل نیستند و مدام آیین‌نامه نوشته و به کمبودها، مسکن تزریق می‌کنند. تا جایی که گفته می‌شود مسوولان تفاوت میان خودروی گردشگری و باری را نمی‌دانند و در این حوزه دغدغه‌مند نیستند!  به این ترتیب در زمینه حمل‌ونقل مواد معدنی شاهد نوعی خودتحریمی هستیم که در کنار تحریم‌های خارجی به‌ دردی مضاعف تبدیل شده است.

مشکل جاده‌های کشور

‌در این خصوص رئیس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران با اشاره به مشکل جاده‌های کشور برای توسعه حمل‌ونقل به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه جاده‌های مناسب و کافی برای حمل‌ونقل این میزان از مواد معدنی که پیش‌بینی شده در سال ۱۴۰۴ تولید شود در کشور  وجود ‌ندارد. درواقع برای تولید ۵۵ میلیون تن ‌حداقل باید بتوانند ۱۲۰ میلیون تن مواد اولیه را جابه‌جا کنند؛ عددی که در عمل نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

حسن حسینقلی خاطرنشان کرد: به این ترتیب زیرساخت‌های ‌راه‌آهن و جاده‌ها را باید اصلاح کرد زیرا نمی‌توانند جوابگو باشند و مناسب این حجم از حمل‌ونقل مواد معدنی نیستند.  درواقع می‌توان گفت که جاده‌ها مهندسی درستی نشده‌اند و استاندارد نیستند.

تعداد کم ماشین‌آلات

رئیس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران در ادامه با اشاره به اینکه مشکل تامین ماشین‌آلات مورد نیاز هم در بخش معدن کلیدی است،‌ تصریح کرد: در کشور ما تعداد ماشین، کامیون و تریلی که باید بارها را جابه‌جا کنند به شدت کم است.

حسینقلی گفت: از طرفی سن ناوگان حمل‌ونقل ما هم زیاد است. ملاحظه می‌شود که ماشین‌هایی که در جاده‌ها تردد دارند متعلق به ۸۰ سال قبل هستند و  چیزی حدود ۲۶ دنده دارند! حال تصور کنید راننده چه اعصابی باید داشته باشد که با ماشینی که سوخت بالایی دارد، ‌جای خواب ندارد‌، ‌ترمز درستی ندارد بتواند ‌کار کند!  این در حالی است که ورود کامیون به کشور یا ممنوع است یا تابع قانون خودروست. بنابراین شاهد هستیم که معادن با مشکل جدی تامین ماشین‌آلات روبه‌رو هستند.

بلای اقتصاد دولتی بر سر معدن

رئیس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران با انتقاد از اقتصاد دولتی گفت: اینکه اول انقلاب همه چیز را دولتی کردند، ‌بزرگترین اشتباه بود؛ چراکه همین مساله باعث شد بسیاری از بخش‌های اقتصادی با مشکل مواجه شوند.

حسینقلی تصریح کرد: امروز از طرفی ماشین کم و گران‌قیمت است  و از طرف دیگر با  نبود لوازم یدکی و سرویس و خدمات پس از فروش روبه‌رو هستیم که بیشترین دلیلش هم به اقتصاد دولتی بر می‌گردد.

او با انتقاد از عملکرد دولت سیزدهم نیز  گفت: از زمانی که رئیسی آمده اوضاع معدن و صنایع معدنی بدتر شده است. البته این موضوع را  در انتخاب وزیر،‌ معاون وزیر،‌ مصوبات شورای عالی معادن‌، ‌بخشنامه‌ها و فشاری که از سوی مجلس به معدن وارد شد، می‌توانستیم حدس بزنیم.

رئیس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران تصریح کرد: وزیر صمت و معاونش به جای اینکه در مقابل تهاجماتی که به بخش معدن وارد می‌شود ایستاده و از خود دفاع کنند، ملاحظه می‌شود که خود به مهاجمان بخش معدن تبدیل شده‌اند. به طور مثال وقتی سیدابراهیم رئیسی در اولین سفرهای کاری خود به سمنان رفت و مطرح کرد که همه معادن یک درصد از فروش خود را به دولت بدهند، متوجه شدیم که رئیس‌جمهور اطلاعات کافی از بخش معدن ندارد؛ چراکه  این سخن مبنای قانونی نداشت. بنابراین کسانی که به او مشورت داده‌اند افرادی هستند که از بخش معدن اطلاعات خوبی ندارند.

انتظار از وزارتخانه

رئیس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران تصریح کرد: درباره حل مشکل ماشین‌آلات باور دارم که نمایندگان مجلس باید  طرحی ارائه دهند که ورود کامیون ۱۰ساله را آزاد کنند تا بتوانیم ماشین وارد کشور کنیم. این در حالی است که متاسفانه دست‌هایی  در کار است که ماشین چینی وارد کنند و مانع تردد تعداد بالای ماشین‌آلات در جاده‌ها شوند.  به این ترتیب کل کشور گروگان خودروسازی ناکارآمد است و شاهدیم که در این روند معدنکاران به شدت با  کمبود ماشین روبه‌رو هستند.

جای خالی تعمیرگاه‌های خارجی

حسینقلی با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ دنیا باید در ایران نمایندگی داشته باشند، ‌گفت: ماشین‌هایی که امروز در اختیار معدنکاران هستند به لحاظ نیازمندی به لوازم یدکی در مضیقه هستند.  بنابراین کاملا مبرهن است که ماشین‌آلات نیاز به تعمیرگاه دارند. به طور مثال ماشین بنز باید نمایندگی داشته باشد و موظف باشد به خریداران سرویس بدهد.

او با گلایه از این وضعیت تاکید کرد: تا کی معدنکاران باید هزینه‌های تحریم را پرداخت کنند!  این در حالی است که مسوولین همه این امکانات را از بین برده‌اند و مصرف‌کننده را با  مشکلات زیادی تنها گذاشته‌اند.

راه مقابله با قاچاق کالا

رئیس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران در ارتباط با مشکل کمبود سوخت نیز گفت: سوخت‌رسانی امروز به صورت کیلومترشمار انجام می‌شود. از طرفی شاهد قاچاق سوخت هستیم! این در حالی است که سیاست‌های دولت باعث کاهش مصرف و جلوگیری از رشد قاچاق نمی‌شود بلکه مشکلات را افزایش می‌دهد.

حسینقلی ادامه داد:  اگر دولتمردان با سیاست‌های خود ماشین‌ها را نو کنند، به جای اینکه ۳۵ لیتر گازوییل در ۱۰۰ کلیومتر مصرف شود شاهد خواهیم بود که ۲۵ لیتر مصرف می‌شود. در نتیجه ریخت‌و‌پاش‌های سر مرز هم درست می‌شود و کمتر شاهد قاچاق خواهیم بود. او تاکید کرد: دولت باید به این تفاوت‌ها توجه کرده و  هر چه سریع‌تر برای حلش چاره‌اندیشی کند، چراکه این سیاست‌ها باعث شده مبلغ حمل‌ونقل در کشور ما اقتصادی نباشد و معدنکاران با دشواری‌های زیادی دست و پنجه نرم کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 305894
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا