زمستان سخت

محمدرضا رسولی *

در حالی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پیش‌بینی کرده بود با فرا رسیدن زمستان سرد، اروپا با بحران انرژی فلج‌کننده رو‌به‌رو خواهد شد و این برگ برنده‌ای برای ایران در پیشبرد مذاکرات وین محسوب می‌شود، اما اروپایی‌ها با پر کردن مخازن ذخیره‌‌سازی گاز، خود را در برابر کاهش‌های آتی عرضه مقاوم کرده‌ و برخلاف انتظارها قیمت گاز نیز در بازارهای اروپا در مجموع روندی نزولی به خود گرفته و این یعنی زمستان سختی برای آنها در کار نیست! حال ایران به عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گازی بزرگ دنیا خود با مشکل کمبود گاز روبه‌رو بوده و زمستان سختی را در پیش رو دارد! اتفاقی که می‌تواند به کمبود برق نیز منجر شود و زمینه را برای بروز مشکلاتی برای تولید ایران فراهم کند. طبق اظهارات سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ممکن است مردم مجبور شوند مثل گذشته‌ها دوباره از نفت و زغال استفاده کنند. او درباره احتمال تبدیل‌شدن کمبود گاز به یک بحران امنیتی و نارضایتی عمومی هشدار داده و گفته که ممکن است در زمستان مردم مجبور شوند مانند دهه ۷۰ یا قبل از آن، وسایل گرمایشی نفتی و زغالی خریداری کنند.
در سال‌های اخیر به‌ویژه در فصول سرد سال با افزایش تقاضای بخش خانگی برای گرمایش با مشکل کمبود گاز رو‌به‌رو می‌شویم. مصرف انرژی در ایران چهار برابر میانگین جهانی است و بیش از ۶ برابر بیشتر از میانگین جهانی گاز طبیعی مصرف می‌کنیم. بر اساس گزارش های منتشره در فصل سرد سال بیش از ۷۰ درصد تولید گاز طبیعی به بخش خانگی و تجاری اختصاص یافته و این موجب شده است که صنایع عمده مانند سیمان و فولاد، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند. در این میان تنها راهکار وزارت نفت برای کاهش مصرف، جریمه کردن مشتریان پرمصرف گاز بوده و هیچ تلاشی در جهت بهینه‌سازی موتورخانه‌ها، بهینه‌سازی مصرف صنایع و همین‌طور مصرف خانگی به انجام نرسانده است.
به اعتقاد کارشناسان، مدیریت ناکارآمد و نبود سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی زیرساخت‌های انرژی، کشور را با کمبود گاز طبیعی مواجه کرده است. حال که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی که تحریم‌ها صنعت گاز ایران را تحت تاثیر قرار داده است به سر می‌بریم، اجرای قوانین مربوط به بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور بیش از گذشته احساس می‌شود.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 305911
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا