فرمان کنگره در دست جمهوریخواهان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق تازه‌ترین آماری که منتشر شده از میان ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، ۳۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا و ۳۶ کرسی فرمانداری، جمهوریخواهان توانستند با کسب ۲۱۸ کرسی از میان ۴۲۷ کرسی شمارش‌شده پیروز انتخابات کنگره شوند. در جریان رقابت‌های سنا نیز اکنون ترکیب کرسی‌ها ۵۰ به ۴۹ به نفع دموکرات‌ها بوده و هر چند سرنوشت یک کرسی باقی‌مانده در ایالت جورجیا به دور دوم کشیده شده، اما با توجه به اینکه ریاست سنا برعهده «کاملا هریس» معاون رئیس‌جمهوری است، دموکرات‌ها از هم‌اکنون پیروز انتخابات سنا هستند.

دو روی سکه برد و باخت دموکرات‌ها

یک روال سنتی در ایالات متحده وجود دارد مبنی بر اینکه معمولا مجلس نمایندگان در اختیار حزب رقیب دولت مستقر قرار می‌گیرد. در انتخابات کنونی هم هر چند پیش‌بینی می‌شد اختیار کنگره در دست جمهوریخواهان قرار بگیرد، اما آن‌طور که تحلیلگران می‌گفتند، جمهوریخواهان نتوانستند موج قرمزی که روی آن مانور می‌دادند را به راه بیندازند و با اختلاف زیاد دموکرات‌ها را در کنگره شکست دهند. همچنین در انتخابات سنا نیز جمهوریخواهان از رقیب خود شکست خوردند.

این موضوع در حالی اتفاق افتاد که مطابق نظرسنجی‌ها بایدن در کمترین میزان محبوبیت خود قرار داشته و انتقادات زیادی از عملکرد دولتش وجود دارد. حتی برخی زمزمه‌ها در محافل رسانه‌ای و رسمی دموکرات‌ها حاکی از این است که آنها به بایدن توصیه می‌کنند در دور بعدی انتخابات نامزد نشود.

در همین رابطه پیروزی دموکرات‌ها در سنا و نیز شکست نزدیک آنها در کنگره به این معنی نخواهد بود که توانسته باشند به راحتی از سد رقیب سنتی خود عبور کنند. در واقع جمهوریخواهان اکنون با تسلط بر کنگره، اهرم فشار قانونگذاری علیه دولت بایدن را در اختیار داشته و به احتمال زیاد در فاصله دو سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری، دردسرهای زیادی را برای دولت بایدن ایجاد خواهند کرد.

البته برخی از ناظران معتقدند با توجه به حضور مجدد ترامپ به عرصه انتخابات، از هم‌اکنون شکاف جدی در اردوگاه جمهوریخواهان ایجاد شده و این موضوع می‌تواند بهترین خبر برای دموکرات‌ها و بایدن در انتخابات پیش‌رو باشد.

«نانسی پلوسی» کناره‌گیری کرد

نکته حائز اهمیت دیگر در نتایج انتخابات اخیر، کناره‌گیری نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان از سمت رهبری حزب دموکرات است. با کناره‌گیری پلوسی از این سمت، حالا به احتمال زیاد حکیم جفریس نماینده لیبرال کنگره از نیویورک نخستین سیاه‌پوستی خواهد بود که رهبری حزب را برای دو سال آینده برعهده می‌گیرد.

دموکرات‌ها قرار است ۳۰ نوامبر جلسه‌ای را برای انتخاب رهبر جدید حزب تشکیل دهند. در این راستا یکی از اعضای ارشد حزب دموکرات به خبرگزاری رویترز گفته که پلوسی و سایر دموکرات‌های ارشد تحت فشار بودند تا جای خود را به نسل جوان‌تر بدهند. در چنین شرایطی، استنی هویر از اعضای ارشد مجلس نمایندگان اعلام کرده که در کنگره بعدی به دنبال مقام رهبری نبوده و از جفریس حمایت خواهد کرد. همچنین یک گزینه دیگر برای رهبری حزب دموکرات «آدام شیف» نماینده ۶۲‌ساله است که در طول سال‌های اخیر به واسطه نقشش در استیضاح ترامپ به شهرت رسیده، اما یک منبع آگاه که خواسته نامش فاش نشود به رویترز می‌گوید: شیف به دنبال نقش رهبری حزب نیست و قصد دارد نامزد سنا شود.

در این میان حالا که دموکرات‌ها نقش اقلیت را در کنگره ایفا خواهند کرد، وظیفه اصلی رهبر آتی حزب این است که با جمهوریخواهان برای تصویب قوانین و لوایح دولتی مقابله و آنها را وادار به عقب‌نشینی کند. رهبر حزب همچنین نقشی کلیدی در جمع‌آوری بودجه تبلیغاتی برای نامزدهای دموکرات مجلس نمایندگان ایفا می‌کند؛ وظیفه‌ای که نانسی پلوسی در آن موفق عمل کرده و در طول دو دهه اخیر، صدها میلیون دلار به نفع نمایندگان دموکرات در انتخابات مختلف جمع‌آوری کرده است. البته از این نکته هم نباید غافل شد که کوین مک‌کارتی جمهوریخواه که ریاست آینده کنگره را برعهده خواهد داشت نیز با یک اکثریت شکننده در این مجلس مواجه است.

سنگ جمهوریخواهان پیش پای برجام

با مشخص شدن پیروزی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا این سوال مهم به وجود می‌آید که چنین نتیجه‌ای چه پیامدها یا احتمالا تبعاتی در روابط پرتنش جاری میان ایران و ایالات متحده آمریکا خواهد داشت؟

این سوال از آنجا حائز اهمیت است که کنترل جمهوریخواهان بر کنگره، دست آنها را برای جلوگیری از قوانین و لوایحی که دولت بایدن به دنبال تصویب کردن آن است بازتر می‌کند. در همین رابطه و در شرایطی که هنوز پایان رسمی برجام اعلام نشده و ممکن است مذاکرات بار دیگر (هر چند با احتمال بسیار ضعیف) ادامه یابد، تسلط جمهوریخواهان بر کنگره، کار دولت بایدن برای توافق و لغو تحریم‌ها را دشوارتر از گذشته خواهد کرد. در این رابطه بسیاری از جمهوریخواهان علنا اعلام کرده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات هیچ نوع سازشی را برای حصول یک توافق با ایران نخواهند داشت. به همین دلیل از آنجا که بخش زیادی از تحریم‌های ایران در طول سه سال و نیم گذشته مرتبط با کنگره شده، فرمان اجرایی بایدن برای لغو یا تعلیق برخی تحریم‌ها تنها شمار محدودی از آنها را لغو کرده و تحریم‌های اساسی پولی و بانکی همچنان در حوزه اختیار کنگره قرار می‌گیرد. به همین دلیل کار برای یک توافق احتمالی بسیار دشوارتر از گذشته خواهد شد.

هر چند این نکته را نیز نباید فراموش کرد که راهبرد امنیت ملی آمریکا در قبال سیاست خارجی یکسان بوده و دو حزب جمهوریخواه و دموکرات تنها از طریق ادبیات متفاوت و گاها مسیرهایی جداگانه در جهت تحقق همان راهبردی اصلی حرکت می‌کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 306274
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا