بحران در شبه‌جزیره

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در همین رابطه «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن که در تایلند به سر می‌برد به خبرنگاران گفته، کره‌شمالی اقدامات تحریک‌آمیز خود را به صورت بی‌سابقه‌ای تکرار کرده و قطعا نمی‌توانیم چنین رفتارهایی را تحمل کنیم.

بنا بر گزارشی که روزنامه گاردین منتشر کرده، پرتاب موشکی روز جمعه کره‌شمالی این نگرانی را افزایش می‌دهد که پیونگ یانگ، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در توسعه سلاح‌هایی که قابلیت حمله به آمریکا را دارد به دست آورده است. طبق گفته تحلیلگران، کره‌شمالی دو نوع موشک Hwasong-14 و Hwasong-15 را در سال ۲۰۱۷ آزمایش کرده که هر دوی این موشک‌ها توانایی فرود آمدن در هر نقطه از خاک ایالات متحده را داشتند.

با این حال در اسفند ماه سال گذشته بود که کره‌شمالی بار دیگر پرتاب چنین موشک‌هایی را در دستور کار خود قرار داد؛ امری که کاملا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص آن هشدار داده و اعلام کرده است چنین رفتارهایی باعث تشدید تنش‌های در منطقه خواهد شد.

کره‌شمالی در طول ماه‌های گذشته چندین و چند بار آزمایش موشکی انجام داده است. آخرین اقدامات کره‌شمالی در پاسخ به مانور آمریکا و کره جنوبی بود. در واقع پرتاب موشک بالستیک کره‌شمالی یک روز پس از آن صورت گرفت که این کشور یک موشک بالستیک کوتاه‌برد را روز پنجشنبه آزمایش کرده بود. مقامات پیونگ یانگ در این راستا اعلام کرده‌اند که ایالات متحده باید منتظر پاسخ‌های شدیدتری باشد؛ زیرا این کشور با افزایش نفوذ امنیتی خود در منطقه در حال انجام قماری است که قطعا از آن پشیمان خواهد شد.

کره‌شمالی در آستانه هفتمین آزمایش اتمی

طبق بیانیه‌ای که وزارت دفاع ژاپن منتشر کرده، کره‌شمالی صبح دیروز یک موشک قاره پیمای بالستیک را از نزدیکی سواحل غربی شبه‌جزیره کرده پرتاب کرده است. موشکی که هزار کیلومتر برد داشته و در ارتفاع ۶۱۰۰ کیلومتری و با سرعت ۲۲ ماخی به نزدیکی‌های سواحل شمالی هوکایدو فرود آماده است.

بر اساس محاسبات با در نظر گرفتن خط سیر موشک و بسته به وزن کلاهک آن، این آزمایش صورت گرفته می‌توانسته بردی معادل ۱۵۰۰ کیلومتر داشته باشد که به معنای توانایی برای فرود آمدن به سرزمین اصلی آمریکاست.

به گفته کارشناسان پرتاب جمعه گذشته، دومین پرتاب موشک بالستیک کره‌شمالی در طول ماه جاری بوده است. در سوم نوامبر کره‌شمالی یک موشک بالستیک قاره‌پیما را آزمایش کرده بود که گفته می‌شود در میانه راه سقوط کرده است. بحث مهم در آزمایشات کره‌شمالی این است که ناظران معتقدند این موشک‌ها از نوع جدید و توسعه‌یافته است.

همان‌طور که عنوان شد پیونگ‌یانگ در سال جاری میلادی یک رویه بی‌سابقه‌ای از پرتاب موشک را پیش گرفته و با وجود قطعنامه‌های شورای امنیت فعلا خبری از کاهش چنین آزمایشاتی نیست. کره‌شمالی همچنین اخیرا و در واکنش به مانور مشترک آمریکا و کره‌جنوبی، صدها گلوله توپ را به سمت دریا شلیک کرده که برخی از آنها به سمت ژاپن بوده است. همچنین مقامات و کارشناسان غربی معتقدند در خصوص اقدامات اخیر کره‌شمالی بحث نگران‌کننده‌تر این است که این کشور احتمالا خود را برای هفتمین آزمایش هسته‌ای آماده می‌کند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 306292
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا