سیاه و سفید بورس در روزهای فرار سرمایه

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نظر می‌رسد این مساله متاثر از جو نااطمینانی به آینده اقتصاد است که سبب شده بازار همچنان در رسیدن به تعادل دچار مشکل باشد، هرچند هنوز برخی کارشناسان معتقدند بازار سرمایه آینده امیدوارکننده‌ای دارد.

از طرفی اما ریسک‌های سیاسی افزایش یافته است. التهابات سیاسی، اعتراضات خیابانی، قطعنامه شورای حکام و تحریم‌های جدید به رشد نااطمینانی در بازارها منجر شده است. در شرایطی که وضعیت چندان پایدار نیست، جذب سرمایه و رونق خرید و فروش سهام بسیار دشوار شده است.

اما برخی کارشناسان بازار سهام با مرور اتفاقات رخ داده بر معاملات بازار سهام در هفته چهارم آبان‌ماه، پیش‌بینی خود برای مسیر این بازار در هفته آینده را بیان کردند. به اعتقاد کارشناسان هر چند که محرک اصلی بورس در هفته‌های گذشته یعنی نرخ دلار رو به کاهش گذاشته اما انتظار می‌رود سهام پس از یک استراحت زمانی کوتاه، دوباره روندی صعودی در پیش گرفته و به مرور شاهد تحرک تقاضا در تالار شیشه‌ای باشیم.

خروج پول حقیقی هشداری برای ادامه کار

روند بورس تهران پس از دو هفته صعود چشمگیر، در هفته اخیر تعدیل شد. اما در مجموع این هفته معاملاتی بورس تهران شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. در تمامی روزهای کار هفته ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود و در مجموع کل هفته هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان خارج شد.

در این هفته ارزش معاملات خرد نیز افت کرد و میانگین روزانه آن نسبت به هفته پیشین ۲۹ درصد کاهش یافت. علاوه بر این برای ۶ روز پی‌در‌پی تغییرات ارزش معاملات خرد سهام نزولی بود.

بنابراین روند بازار با هفته‌های پیش متفاوت بود. برخی از کارشناسان تعدیل قیمت‌ها پس از دو هفته صعودی را پیش‌بینی کرده بودند، اما برخی نیز نسبت به صعود شاخص در روزهای آتی تردید دارند، عواملی که این دسته از تحلیلگران به آن اتکا دارند را می‌توان با عنوان ریسک‌های سیاسی صورت‌بندی کرد. اتهام تامین تسلیحاتی روسیه از سوی ایران در جنگ اوکراین، حمله پهپادی به یک نفتکش، تحریم‌های جدید کشورهای اروپایی و ایالات متحده، قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی هسته‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران و اعتراضات خیابانی در دو ماه اخیر از این جمله است. التهابات سیاسی و اعتراضات خیابانی به رشد نااطمینانی در بازارها منجر می‌شود. سرمایه نیز که از نااطمینانی و ریسک‌های غیرقابل پیش‌بینی گریزان است تصمیم به خروج از بازار می‌گیرد. از سوی دیگر، یکی از بروزهای رشد ریسک‌های اقتصاد ایران در بازار ارز است. رشد قیمت دلار معلول افزایش ریسک‌ها است اما می‌تواند آثار مثبتی بر بازار سهام داشته باشد. درباره اثر رشد قیمت دلار بر بورس میان تحلیلگران اختلاف نظر وجود دارد، با این حال می‌توان در گزارش‌های مالی آبان ماه آثار و نتایج رشد قیمت دلار را در وضعیت مالی شرکت‌ها دید.

«عطا شاکری» کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: «محرک اصلی بازار سرمایه در روند صعودی روزهای اخیر، نرخ دلار است که به دلیل افزایش انتظارات تورمی موجب شکل‌گیری تقاضا در بازار سهام شده است. البته به دلیل شرایط اجتماعی به نظر می‌رسد فضای ترس و تردید در بین سهامداران وجود دارد که آمار خروج پول‌ اشخاص حقیقی در بازار هفته گذشته این موضوع را تایید می‌کند. بورس ایران پس از روند فرسایشی دو سال اخیر بازیابی شده و شاهد حمایت حقوقی‌ها از بازار هستیم که بارقه‌های امید را در دل فعالان زنده کرده است. اکثر تحلیلگران اعتقاد دارند بازار سرمایه ارزان‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است و در صورت تثبیت نرخ دلار و افزایش احتمالی نرخ دلار نیما، روند صعودی بازار ادامه پیدا خواهد کرد اما ریسک‌های سیاسی و اجتماعی موجود در صورت تداوم می‌تواند کفه ترازو را با وجود ارزندگی بازار به سمت منفی‌ها سنگین کند.»

فروش‌های آبشاری حقوقی‌ها بورس را دچار بحران کرده

«مهدی روزبهانی» کارشناس ارشد بازار سرمایه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: عدم نظارت کاربردی بر فروش بی‌حد و مرز و بدون حساب و کتاب حقوقی‌ها و بازارگردان‌های بازار، بورس را دچار بحران کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه برخلاف آنچه در مصوبه ۱۰بندی دولت مبنی بر مهار فروش‌های بی‌حد و حساب حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها آمده، ولی متاسفانه شاهد هیچ برخوردی با حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها نیستیم. متاسفانه شاهدیم که سهم‌ها به محض اینکه صف خرید می‌شوند، عرضه‌های آبشاری حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها آغاز می‌شود.

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، بورس در حال حاضر به شدت از کمبود نقدینگی رنج می‌برد. شاهدیم که سهم‌ها به محض اینکه یکی، دو روز صف خرید می‌شوند صف‌های خرید جمع شده و دوباره همان سهم می‌ریزد. در این شرایط پولی نیست که سهم را بالا ببرد و چون خریدار جدید نیست ناچار به سرعت منفی می‌شود.

روزبهانی با بیان اینکه ترس سهامداران از ریزش مجدد بازار سرمایه باعث گیجی و عدم ثبات در بازار شده، ادامه داد: اکثریت بازار با هر بار مثبت شدن سهام، دست به فروش می‌شوند و فرصت را برای خروج غنیمت می‌شمارند؛ یعنی در هر لحظه از بازار دست به ماشه برای فروش هستند.

کدام نمادها این هفته قابلیت رشد دارند؟

«اشکان چهره‌نگار» کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: بازار سهام به شکل نوسانی در هفته آتی به روند خود ادامه می‌دهد یعنی با وجود متغیر‌های فعلی ریزش عجیبی را تجربه نمی‌کند، از طرفی با ریسک‌های موجود افزایش شارپی را هم نخواهد داشت. در این بین صنعت خودرو به دلیل عرضه برخی از محصولات خودروسازان در بورس کالا جذابیت دارد و همچنین صنعت پالایشگاهی به خاطر بازارگردانی پالایش یکم و p/e forward پایین شرکت‌ها می‌تواند در چرخه جذابیت قرار گیرد.

این فعال بازار سرمایه تشریح کرد: با وجود افزایش تورم جهانی، با توجه به اتفاقات مثبتی که از جانب آمریکا برای بازار کامودیتی رخ داده است به نظر می‌رسد ریسک زیادی برای کاهش این دست محصولات وجود ندارد همچنین رونق زیادی هم نمی‌توان برای آنها متصور بود، احتمال دارد کامودیتی‌ها با روند کندی رشد کنند. احتمال وقوع برجام به صفر رسیده است، چراکه نامزدی ترامپ برای ریاست‌جمهوری اعلام شده و مجلس آمریکا هم در اختیار جمهوریخواهان است. از طرفی بدون برجام دلار هم روند صعودی به خود می‌گیرد و بی‌شک این موضوع شرکت‌های صادراتی را متاثر می‌کند. در این بین اما انتشار اوراق ارزی در بورس شاید بتواند تا حدودی از تب و تاب افزایش نرخ دلار بکاهد. باید گفت بی‌شک در میان‌مدت افزایش نرخ دلار را تجربه می‌کنیم که به طور قطع شرکت‌های صادراتی از این موضوع منتفع خواهند شد.

ترس همراه با امید

«سینا رهبرشهلان» کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: «‌در بازار سهام روز چهارشنبه نشانه‌هایی از ترس در رفتار سهامداران وجود داشت که به دلیل ناآرامی‌های اجتماعی اتفاق افتاد و تداوم این شرایط می‌تواند روند صعودی بازار را متوقف کند اما با در نظر گرفتن متغیرهای کلیدی و شرایط بنیادی بازار به نظر می‌رسد بورس تهران روند متعادل و مثبتی را در پیش خواهد گرفت‌. عرضه خودروی پرطرفدار و پرتیراژ ۲۰۷ در بورس کالا گام مثبتی در جهت حذف سایه قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت خودرو است که می‌تواند این صنعت را به عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سرمایه ما از محدوده زیان‌دهی خارج و در کل سیگنال مثبتی را به بازار مخابره کند. در حال حاضر با به‌روزرسانی گزارش‌های مالی شرکت‌ها، شاهد عملکرد فراتر از حد انتظار در صنایع مختلف نظیر پالایش‌ با توجه به میانگین کرک اسپرد مناسب و صنعت دارو هستیم که در هفته گذشته نیز مورد اقبال سهامداران بود. با بررسی عوامل تاثیرگذار بر کلیت بورس تهران به نظر می‌رسد روند نزولی به پایان رسیده و با افزایش امیدواری‌ها در بین فعالان، بازار روند صعودی و ملایم خود را ادامه خواهد داد.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 306301
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا