نامزدی «دونالد ترامپ»

دکتر سیف‌الرضا شهابی *

بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ و اعلام پیروزی «جو بایدن» رقیب انتخاباتی وی «دونالد ترامپ» که موفق نشده بود دیگر بار به کاخ‌سفید وارد شود، اظهار کرد: در انتخابات  به نفع بایدن تقلب شده و به این ترتیب مخالفت خود را با انتخاب بایدن اعلام کرد، از همان روزها عزم را جزم کرده بود تا در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد شود. او در مواقع مختلف به طور پراکنده و غیررسمی تصمیم خود را برای نامزد شدن به زبان می‌آورد و دنبال فرصتی بود تا رسما بیان کند. ترجیح داد صبر کند تا زمان انتخابات میان‌دوره‌ای فرابرسد و بعد از حمایت از نامزدهای طرفدارش و ورودشان به کنگره و همچنین برگزیده شدن هوادارانش به فرمانداری‌های ایالتی، رسما ورودش را به عرصه انتخابات ۲۰۲۴ کلید بزند. از آنجا که پیش‌بینی می‌شد در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره «طوفان قرمز» راه خواهد افتاد و جمهوریخواهان اکثر کرسی‌های کنگره را در اختیار خواهند گرفت و به این علت، ترامپ پیش از انتخابات اخیر در ۸ نوامبر ۲۰۲۲ اظهار داشت: در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ «خبر بزرگ» را اعلام می‌کند.
اما در انتخابات طوفان قرمز راه نیفتاد اگرچه جمهوریخواهان اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را در اختیار گرفتند، اما تعدادی از نامزدهای مورد حمایت ترامپ موفق نشدند به کنگره راه پیدا کنند یا به فرمانداری‌های ایالتی برگزیده شوند. مجلس سنا هم در اختیار دموکرات‌ها باقی ماند و به این ترتیب ترامپ در گام نخست موفق نشد کنگره را در اختیار طرفدارانش قرار دهد. مع‌الوصف سه‌شنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان ۱۴۰۱) همان‌طور که قبلا اعلام کرده بود خبر بزرگ را دو سال قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ رسما در سالن رقص ویلای شخصی‌اش «ما رالاگو» در شهر «پام بیچ» ایالت فلوریدا اعلام کرد و گفت: نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری است. با اعلام نامزدی پیش از هنگام از یک‌سو، خواست فضای انتخاباتی داخل حزب جمهوریخواهان را در دست بگیرد و به دیگران فرصت عرض‌اندام و جرات ورود به صحنه انتخابات را ندهد. از دیگر سو، شوکی به بایدن و حزب دموکرات وارد کند و آنها را در بحران و حالت انفعالی قرار بدهد! ترامپ این بار نیز با شعار شروع کرد و گفت: «برای آنکه آمریکا را دوباره به عظمت و شکوه سابق برگردانیم نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده اعلام می‌کنم.» وی در ادامه گفت: «از حالا تا روز انتخابات ۲۰۲۴ چنان مبارزه خواهم کرد که قبلا از کسی دیده نشده ما دموکرات‌های چپ رادیکال که سعی دارند کشور ما را از داخل ویران کنند، شکست خواهیم داد.»
مهم‌ترین سوال این است: آیا ترامپ با این غرولند موفق خواهد شد به کاخ‌سفید وارد شود؟ در حالی که در میان خانواده‌اش از نفوذ سابق برخوردار نیست و دخترش «ایوانکا» که در دوره قبل همراه و همگام پدرش بود اعلام کرد: «این بار درگیر مبارزات انتخاباتی پدرش یا سیاست نخواهد شد.» در ورای خانواده، در داخل حزب متبوعش هم عده‌ای از اعضای حزب معتقدند: ترامپ مسوول عملکرد ضعیف حزب است و خواهان عبور از وی هستند و رای نیاوردن تعدادی از نامزدهای مورد حمایت ترامپ را شاهد می‌آورند. غیر از دو مورد فوق، احتمال دارد «ران دسنتیس» فرماندار فلوریدا که از محبوبیتی در داخل حزب و خارج حزب برخوردار است و یا معاون سابق ترامپ «مایک پنس» یا وزیر امور خارجه‌اش «مایک پمپئو» از حزب جمهوریخواه پا به عرصه انتخابات بگذارند و به رقابت با ترامپ برخیزند. به فرض که ترامپ با ترفند‌هایی بر رقیبان درون حزب جمهوریخواه برتری پیدا کند آیا می‌تواند در رقابت با بایدن یا هر نامزد دیگر حزب دموکرات به پیروزی برسد. اگرچه در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، حزب دموکرات تعدادی از کرسی‌ها مجلس نمایندگان را از دست داد و اکثریت را به جمهوریخواهان واگذار کرد و از این به بعد جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان چوب لای چرخ دولت بایدن خواهند گذاشت و ممکن است حرکت دولت را کند کنند و در تصویب لوایح با مشکلاتی روبه‌رو سازند ولی در عین حال تعداد کرسی‌هایی که دموکرات‌ها از دست دادند، آن هم در حالتی که حزب دموکرات، کاخ‌سفید را در اختیار دارد در حدی نیست که ترامپ و حزبش برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ چندان امیدوار باشند و در ضمن دموکرات‌ها موفق شدند مجلس سنا را همچون گذشته در اختیار داشته باشند. با توجه به نکات بالا، امکان موفقیت ترامپ ضعیف است مگر اینکه تا سال ۲۰۲۴ تحولاتی در آمریکا رخ دهد که به نفع ترامپ باشد.


اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 306306
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا