مستندات ونزوئلایی شدن ایران 

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اما حالا همان سیاستمداران تندرو که باز هم اکثریت را در مجلس و نیز در دولت و سایر نهادهای قدرت در اختیار دارند هنگامی که کارشناسان می‌گویند اقتصاد ایران شبیه اقتصاد ونزوئلا شده است، خشمگین می‌شوند و خود را به راه دیگر می‌زنند. واقعیت این است که زندگی نظام جمهوری اسلامی با ادامه شرایط راهبردی فعلی بدون تردید با سه رخداد روبه‌رو خواهد شد که هرکدام از اینها در ونزوئلا تجربه شده است. این سه تجربه و همپوشانی در ادامه به طور خلاصه توضیح داده می‌شود. 


نرخ تورم و کسری بودجه 

شاید ابعاد نرخ تورم شتابان در ونزوئلا با ابعاد تورم در نظام جمهوری اسلامی قابل مقایسه نباشد اما روندها ماهیتی یکسان دارند. نرخ تورم در ایران از سال ۱۳۹۸ تا امروز در اندازه ۴۰ درصد باقی مانده که بخش عمده‌ای از آن به دلیل کسری بودجه است. برخی پیش‌بینی‌های سازمان‌های جهانی نشان می‌دهد، در صورت تشدید تحریم‌های ایران که این روزها وقوع آن افزایش می‌یابد این روند در سال‌های بعد نیز ادامه خواهد داشت. نرخ تورم ایران در حال حاضر با توجه به همه شرایط یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان است. این یک روند طولانی‌مدت است و در صورت تشدید تحریم‌ها و کاهش بیشتر ریال در برابر ارزهای معتبر می‌تواند به نرخ‌های بالاتر برسد. ایران در مسیر سال‌های پیش ونزوئلا قرار دارد. در این باره تردید نکنید. 

هرز رفتن ثروت نفت  

 ایران و ونزوئلا دو کشوری‌ هستند که در دهه‌ای پیش عضو موسس اوپک بوده و نقش و سهم قابل‌توجهی در صادرات نفت جهان داشتند. این دو کشور در دوره‌هایی توانستند با استفاده از درآمدهای ارزی زیرساخت‌های خود را نیرومند کنند و ظرفیت‌های تولید و صادرات نفت را افزایش دهند اما در حال حاضر هر دو کشور به دلیل تحریم‌های غرب به ویژه آمریکا توانایی تولید و صادرات نفت را از دست داده‌اند و حتی در صورت برداشتن تحریم‌ها برای رسیدن به ظرفیت‌های مناسب صادرات نفت باید سرمایه‌گذاری قابل اعتنایی را تجربه کنند. شوربختانه تداوم تحریم‌های غرب در سرمایه‌گذاری در نفت و گاز ایران و نیز رقابت امارات‌، قطر‌، عراق‌، عربستان و روسیه راه را برای ورود سرمایه‌دارای تکنولوژی به بخش نفت و گاز، ایران را همانند ونزوئلا با گسیختگی روبه‌رو کرده است. ایران در این مقوله نیز در مسیر ونزوئلایی شدن است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 306705
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا