لزوم اصلاح شرایط عرضه و تقاضای آهن اسفنجی

به گزارش جهان صنعت نیوز: مساله مهم این است که افزایش قیمت این ماده اولیه در کنار افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل، هزینه تبدیل ضایعات در فرآیند ذوب فولاد، هزینه تامین و تعمیر قطعات یدکی، برق و گاز و… تاثیر مستقیمی در افزایش قیمت تمام‌شده فولادسازان می‌گذارد. اما از طرف دیگر شرایط بازار چندان خوشایند تولیدکننده‌ها نیست. در نتیجه کارخانه‌های کوچک و متوسط ناچار می‌شوند که کالای خود را با قیمت کمتری به فروش برسانند که نتیجه‌اش ضرر و زیان قابل توجه تولیدکننده‌هاست. این موضوع وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم واحدهای تولیدی به دلیل عدم توان تحمل زیان انباشته ماه‌های گذشته و کاهش سود ناچار به توقف تولید و تعطیلی شده‌اند.

افزایش هزینه تامین ماده اولیه

در این خصوص یک فعال حوزه فولاد با گله از افزایش قیمت آهن اسفنجی به «جهان‌صنعت» گفت: آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه برای تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد اما افزایش قابل توجه قیمت آن باعث افزایش هزینه‌ها و به تدریج کاهش سود کارخانه‌ها شده است.

سعید رئوفی برای حل این مشکل از وزارت صمت خواست تا قیمت‌ها را منطقی کند و در این خصوص اظهار کرد: وزارت صمت باید درصدها را منطقی کند. در این بین از نظر شورای فولاد بهره ببرد چراکه به هرحال نمایندگی سه انجمن مهم فولادی را دارد و به طور حتم نظرات کارشناسی‌شده ارائه می‌دهد.

هزینه‌هایی که سر به فلک می‌کشد

این فعال حوزه فولاد درباره افزایش هزینه‌های فولادی‌ها گفت: افزایش قیمت مواد اولیه تاثیر مستقیمی در افزایش قیمت تمام‌شده گذاشته است. در کنار این مساله هزینه‌های جانبی، قطعات یدکی و… با افزایش نرخ ارز بالا رفته‌اند. او ادامه داد: هزینه آب و برق هم با توجه به برنامه‌های جدید افزایشی شده؛ در نتیجه این هزینه‌ها هر چه بیشتر شاهد کاهش سود‌آوری می‌شویم. از طرف دیگر وقتی شرایط بازار بد باشد، فروشنده‌ها ناچار هستند که کالای خود را با قیمت کمتری به فروش برسانند.

رئوفی همچنین با ابراز تاسف از تقابل افزایش هزینه‌ها و کاهش قیمت تولید گفت: این در حالی است که قیمت محصول نهایی فولاد کمترین رشد را در ۲ سال اخیر داشته است. حتی در بخش‌هایی شاهد کاهش قیمت هم بوده‌ایم که به هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست.

تاثیر رکود ساخت‌و‌ساز بر فولادی‌ها

این فعال حوزه فولاد با اشاره به اینکه مصرف‌کننده نهایی محصولات فولادی کم شده است، تصریح کرد: کمبود ساخت‌و‌ساز باعث شده که مصرف محصولات فولادی از تیرآهن و میلگرد گرفته تا نبشی به شدت کاهش پیدا کند و در نتیجه شاهد تولید مازاد باشیم.

رئوفی ادامه داد: در این شرایط کسانی که توان کافی دارند دست به صادرات می‌زنند اما شرکت‌های کوچک و متوسط که مشکل دارند، ناتوان از ادامه روند هستند و در نتیجه دیری نمی‌گذرد که به تعطیلی می‌روند.

لزوم اصلاح شرایط عرضه و تقاضای آهن اسفنجی

آهن اسفنجی در صنعت آهن و فولاد به‌ عنوان جایگزینی برای ضایعات آهن در کوره‌های القایی و قوس الکتریکی استفاده می‌شود. در طول سال‌ها، کمبود ضایعات ذوب گران‌قیمت، آهن اسفنجی را به یک ماده خام ارزشمند برای تولید فولاد با کیفیت بالا تبدیل کرده است. همچنین، یکی از رایج‌‌ترین موارد استفاده از آهن اسفنجی در تولید آهن فرفورژه یا نوردی است.

در همین راستا به تازگی انجمن تولیدکنندگان فولاد از به هم خوردن بازار آهن اسفنجی گله کرده و برای حل این مشکل به وزیر صمت پیشنهاداتی داده است. این انجمن خواستار اصلاح شرایط عرضه و تقاضای آهن اسفنجی شده است.

با توجه به اینکه مشکلات فولادی‌ها افزایش یافته است، ‌در کنار آن می‌توان به سردی هوا و مشکل تامین گاز هم اشاره کرد. انجمن تولید‌کنندگان فولاد در این نامه با اشاره به فرا رسیدن ماه‌های سرد سال و احتمال اعمال محدودیت تامین گاز در کارخانه‌های احیای مستقیم تاکید کرده است که سهمیه‌بندی گاز همزمان با سردی هوا موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت دوباره آهن اسفنجی خواهد شد، لذا ضروری است کف عرضه ابلاغی به شرکت‌های تولید‌کننده آهن اسفنجی به طور جدی کنترل، اجرایی و پایش شود.

گفته شده که این انجمن با مسوولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز برای کاهش محدودیت‌های احتمالی بر واحدهای احیای مستقیم رایزنی کرده تا با هماهنگی بین شرکت‌های تولید‌کننده آهن اسفنجی، زمینه عرضه مکفی و مستمر آهن اسفنجی در بورس کالا در ماه‌های آتی سال فراهم شود.

چالش بورس کالا

در بخشی از نامه انجمن تولیدکنندگان فولاد از سیدرضا فاطمی‌امین خواسته شده که با توجه به کمبود شدید عرضه آهن اسفنجی در مقایسه با تقاضا (کمتر از ۶۰ درصد)، شرکت‌های بازرگانی از ورود به رقابت در تالار اصلی منع شوند و تنها تولید‌کنندگان فولاد کشور شامل قوسی و القایی مجاز به خرید این محصول در رینگ رقابتی باشند و تجار نیز صرفا در مچینگ و در صورت عدم تقاضای واحدهای تولیدی بتوانند آهن اسفنجی را خریداری کنند.

بررسی روند نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولادی در معاملات بورس کالا نشان می‌دهد این شاخص که در مرداد ماه سال جاری به ۵۷ درصد رسیده بود، طی افزایش‌های چند هفته اخیر به ۶۵ درصد رسیده است. این در حالی است که در جدول ضرایب قیمتی که سال ۹۸ از سوی معاون وقت وزارت صمت ابلاغ شده، برای آهن اسفنجی نسبت ۵۰ درصد شمش فولادی تعیین شده بوده است. با اضافه شدن هزینه‌های حمل، تولید و پرت حداقل ۲۰ درصدی در فرآیند فولادسازی، قیمت تمام‌شده شمش فولادی به حدود ۱۴۸۰۰ تومان می‌رسد حال آنکه آخرین قیمت معاملاتی شمش فولادی در بورس کالا ۱۳۸۰۸ تومان بوده است.

گفتنی است شرکت بورس کالای ایران اعلام کرده است که از روز شنبه مورخ ۲۸ آبان ماه تا اطلاع ثانوی خرید محصول آهن اسفنجی صرفا برای تولیدکنندگان شمش فولادی و تختال فولادی که توسط وزارت صمت معرفی شده باشند، امکان‌پذیر خواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 306748
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا