خروج سفر از سبد هزینه‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تمایل بالای ایرانی‌ها به سفر و وجود جاذبه‌های طبیعی و میراث فرهنگی جالب توجه در کشور در کنار پایین بودن مخارج گردشگری داخلی به نسبت خارجی، از جمله مواردی هستند که می‌توانند زمینه شکوفایی گردشگری داخلی را فراهم کنند.

با آنکه این پیش‌زمینه‌های کلی برای توسعه گردشگری داخلی وجود دارد اما آمار اعلامی از سوی مراجع رسمی گویای کاهش روزافزون سفر و گردشگری برای ایرانیان است.

در میان انبوه مشکلات موجود اما مساله توان پایین مالی مردم و آشنا نبودن بخش بزرگی از جمعیت با خدمات استاندارد حوزه گردشگری مانع توسعه گردشگری داخلی و منتفع شدن فعالان حوزه سفر و گردشگری از این موضوع شده است.

لزوم تمرکز بر گردشگری داخلی

در شرایطی که در حال حاضر ایران روابط چندان صمیمانه‌ای با کشورهای گردشگرفرست از جمله آلمان، فرانسه، انگلستان، کانادا و ایالات متحده آمریکا ندارد به نظر تلاش بر جذب گردشگر خارجی چیزی بیش از آب در ‌هاون کوبیدن نیست.

«اردشیر اروجی» پژوهشگر و کارشناس حوزه گردشگری با تاکید بر چالش‌های موجود در زمینه جذب گردشگران خارجی در ایران به «جهان‌صنعت» گفت: «به نظرم باید به صورت صریح و روشن بایدها و نبایدهای گردشگران ورودی به ایران را اعلام کنیم و واقعا هم به مواردی که مطرح می‌کنیم متعهد باشیم. در این شرایط است که می‌توانیم برند خود را داشته باشیم و گردشگران متناسب با شرایط مورد نظر خودمان را جذب کنیم و اتفاقا می‌توانیم حتی در این مورد بسیار هم موفق باشیم اما این در صورتی است که صادقانه اعلام کنیم و به آنچه اعلام می‌کنیم عمل کنیم.»

این کارشناس گردشگری با تاکید بر اینکه فعلا چنین سیاست شفاف و روشنی از سوی مسوولان پیش گرفته نشده است، گفت: «تا زمانی که سیاست‌های روشنی در جذب گردشگر نداریم فکر نمی‌کنم بتوانیم امتیازاتی در حوزه گردشگری ورودی کسب کنیم. این در حالی است که بعد داخلی کشور که مربوط به جاذبه‌های گردشگری بوده واقعا بی‌نظیر است. به هر روی ارتباطات کشور، ارتباطات خوبی نیست و گردشگری نیز نیاز به ارتباطات سطح بالا و عالی دارد که گردشگر با اطمینان آمده و در کشور مقصد حضور پیدا کند.»

در شرایطی که امیدی به بهبود وضعیت گردشگری ورودی وجود ندارد و نمی‌توان به جذب گردشگران خارجی چندان خوش‌بین بود، بی‌شک توسعه گردشگری داخلی و تمرکز بر ارائه خدمات پایدار گردشگری به مردم خودمان می‌تواند به عنوان جایگزین مناسب مد نظر قرار گیرد.

عدم توفیق گردشگری داخلی

باوجود ظرفیت بالا و جاذبه‌های زیاد کشورمان در حوزه میراث فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی، گردشگری داخلی نیز در ایران حال و روز خوشی ندارد و انتشار آمار رسمی نشان داده که حدود ۷۰درصد مردم در طول سال حتی یک بار هم به سفر نمی‌روند.

اروجی کارشناس گردشگری در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی که زمینه توسعه گردشگری خارجی به دلیل سیاست‌های کلی ممکن نیست، چرا از ظرفیت‌های گردشگری داخلی به خوبی استفاده نمی‌شود به «جهان‌صنعت» گفت: «بحث مهمی که اینجا وجود دارد در مرحله اول مربوط به درآمد سرانه است. متاسفانه به لحاظ اینکه در کشور عدم رشد اقتصادی وجود دارد، درآمد سرانه مردم در کشور پایین است. از سوی دیگر هزینه‌ها با توجه به بحث تورم بالاست. در نتیجه با وجود اینکه گردشگری دارای اولویت بوده و یک ضرورت برای تمدد اعصاب و آرامش انسان‌ها است اما متاسفانه به دلیل اینکه درآمدهای مردم کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد لذا سفر و گردشگری را در سبد هزینه‌های خود نمی‌گنجانند. در حقیقت پس از کنار گذاشتن هزینه‌های اولیه چیزی برای مردم باقی نمی‌ماند که برای سفر و گردشگری هزینه کنند.»

وی در ادامه تاکید کرد: «در نتیجه وضعیت فعلی اقتصادی، گردشگری داخلی با معضل مواجه است. این در حالی است که ایران جاذبه‌های جالب توجهی دارد و خود مردم ایران نیز تمایل بالایی به سفر و گردشگری دارند. با وجود تمام این مزایای نسبی اما به لحاظ بحث بالا بودن هزینه‌های زندگی و پایین بودن درآمدهای مردم، عدم تعادل بین درآمدها و هزینه‌ها رقم خورده و یکی از مشکلات عمده در حوزه سفر و گردشگری را رقم زده است.»

عامل بازدارنده مضاعف

در شرایطی که انتظار می‌رود در وضعیت فعلی با نظر به اعلام هشدار کشورهای خارجی به اتباع‌شان برای سفر به ایران، توجه به گردشگری داخلی دوچندان شود اما این اتفاق نیفتاده است. در واقع نه‌تنها شرایط برای تسهیل گردشگری داخلی فراهم نشده بلکه برخی از مسائل از جمله اعمال محدودیت بر شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی گردشگری داخلی را با مشکل مواجه کرده است.

اروجی کارشناس گردشگری ضمن اشاره به اثر مخرب محدودیت در شبکه‌های اجتماعی بر گردشگری داخلی به «جهان‌صنعت» گفت: «بخش جالب ماجرا آن است که در این سال‌ها شعار می‌دادیم که قصد داریم گردشگری ارزان‌قیمت را ترویج کنیم. در همین راستا یکسری بومگردی‌ها در مناطق روستایی طراحی شده و شروع به کار کرده بود. اتفاقا این بومگردی‌ها مزایای خوبی داشتند و حتی موفق به جذب برخی از گردشگران ورودی نیز شده بودند اما مسائل پیش آمده در زمینه شبکه‌های اجتماعی مجازی آنها را هم با مشکل و چالش مواجه کرد. در واقع قرار دادن محدودیت بر شبکه‌های اجتماعی مانع درآمدزایی بومگردی‌ها شد و این مراکزی که در ترویج فرهنگ ایرانی نقش داشتند به نتیجه لازم نرسیدند و از دست رفتند.»

نگاهی به وضعیت فعلی گردشگری در ایران مشخص می‌کند که بیش از هر مساله دیگر روشن و شفاف نبودن سیاست‌های کلی و کلان در حوزه گردشگری ورودی و داخلی این حوزه را با چالش مواجه کرده است. به نظر برای حل این مشکل وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونانش از یک‌سو و دولت و حاکمیت از سوی دیگر باید یک‌بار برای همیشه رو‌به‌روی یکدیگر بنشینند و یک تصمیم جامع و کلی برای آینده صنعت گردشگری ایران و سیاست‌های کلان آن بگیرند.

طبیعتا تداوم شرایط فعلی و اتخاذ سیاست‌های چندگانه نمی‌تواند گردشگری کشور را به ثبات برساند و به سمت پیشرفت و تعالی رهنمون شود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی

شناسه : 306764
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا