کشت برنج در استان‌‍‌های خشک سَمی برای منابع آبی کشور

جهان صنعت نیوز|  علی محمد شاعری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص ممنوعیت سه ساله کشت برنج در کشور جز استان‌های مازندران و گیلان، گفت: محدودیت کشت برنج گامی جدی در جهت پیاده سازی الگوی کشت در کشور محسوب می‌شود و اثر گذاری بسیاری زیادی در زمینه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی دارد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصرف آب در کشت برنج بیش از ۱۰ هزار متر مکعب در یک هکتار است، تصریح کرد: برنج محصولی آب‌بر است و در شرایطی که کشور با خشک‌سالی‌های پیاپی مواجه شده نباید آب به عنوان یک عنصر حیاتی به مصرف اینگونه محصولات برسد.

وی با تاکید بر اینکه استان‌های شمال کشور خواستگاه برنج و کشت این محصول هستند و حمایت‌های دولت باید نسبت به توسعه کشت آن در این مناطق متمرکز شود، عنوان کرد: این بخشنامه می‌تواند محدود سازی کشت برنج در استان‌های کم آب را به همراه داشته باشد و در این استان‌ها می‌توانند محصولات کم‌ آب‌بر را جایگزین کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشت برنج در برخی از استان‌های کم‌آب مانند اصفهان نوعی سَم برای منابع آبی محدود کشور است، گفت: بر اساس گزارش‌های که دریافت می‌کنیم بخش زیادی از مساحت اراضی کشاورزی کشور در استان‌های که دچار بحران آب هستند زیر کشت برنج می‌رود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه کشت برنج در استان‌های کم‌آب غیرکارشناسی و غیر علمی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید به سمت اجرای الگوی مناسب توسعه کشت در کشور بر اساس ظرفیت‌های آبی و محیطی که وجود دارد حرکت کنیم.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 30701
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا