قانونی برای نوسان‌گیران

به گزارش جهان صنعت نیوز: در گذشته نرخ خرید و فروش سهام ۲۵/۱ درصد بود. روز گذشته اعلام شد با کاهش ۸۰ درصدی این عدد به ۸۵/۰ درصد می‌‌رسد. این افت مالیات کاهش کارمزد برای نوسان‌گیران و معامله‌گران را در پی دارد.

یعنی سهم مالیات دولت از فروش سهام از ۵/۰ به ۱/۰ درصد می‌رسد که در نهایت هزینه معاملات را برای سهامداران خرد کاهش می‌دهد.

اکنون معامله‌‌گران پس از خرید سهام ۰۳/۱ درصد از ارزش سهام آنها کم می‌شود و تا سربه‌سر شدن این مبلغ کسرشده در این شرایط بازار زمان زیادی لازم است. در نهایت به واسطه این مصوبه سهامداران بورسی از معاملات خود سود بیشتری می‌برند.

برخی کارشناسان عقیده دارند که اجرای مصوبه‌های جدید می‌تواند اعتماد سهامداران را نسبت به بورس افزایش دهد. کاهش ۸۰ درصدی مالیات یک خبر مثبت و محرک برای ورود پول جدید به بازار سرمایه است که به صورت ناچیز می‌تواند سود سهامداران را افزایش دهد.

یکی از فعالان بازار سرمایه در صفحه خود در خصوص کاهش ۸۰ درصدی مالیات نوشت: کاهش مالیات و هزینه‌های معاملاتی می‌تواند به افزایش انگیزه‌های معاملاتی در فعالان بازار و همچنین افزایش ارزش معاملات و افزایش کارایی بازار منجر شود.

اما این خبر تعجب برخی را در بین فعالان بازار سهام بر‌انگیخت. چراکه کاهش ۸۰ درصدی مالیات بر فروش به جای آنکه راه را برای سرمایه‌گذاران هموار کند بیشتر به مثابه مشوقی برای افراد بدبین نسبت به وضعیت کنونی عمل خواهد کرد. این به این معنی خواهد بود که خروج از بازار سهام از ماندن یا ورود به آن منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

از این رو به نظر می‌آید این‌بار متولیان اقتصاد کشور و بازار سهام به جای آنکه به وارد‌کنندگان سرمایه به بورس مشوق ارائه دهند، فرمان حمایت از بازار سهام را به سمت معکوس چرخانده و از فروشندگان حمایت می‌کنند.

اما در این بین کارشناسانی هم هستند که معتقدند این کار به توسعه نوسان‌‌گیری منجر می‌شود و باز هم به ضرر بازار خواهد بود.

بهشتی برای نوسان‌گیران؟

در همین زمینه عباسعلی حقانی‌نسب کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: «کاهش ۸۰ درصدی مالیات سهام روی بورس چیزی شبیه دادن آب‌نبات است و تاثیر چندانی برای بازگشت اعتماد ندارد.»

وی می‌افزاید: حتی این قانون به توسعه نوسان‌‌گیری کمک می‌کند و یکی از دلایل مانع رشد بازار مساله نوسان‌‌گیری است.

حقانی‌نسب تصریح می‌کند: صندوق‌های بازارگردان هم ۸۰ درصد کارمزد کمتر می‌پرداختند و از مالیات معاف بودند در نتیجه با دامنه ۲ درصد با سود یک درصد عملا بازار را کنترل می‌کردند. حال با این شرایط که بازار نیاز به دید بلندمدت سرمایه‌گذار دارد، این قانون تصویب می‌شود.

وی می‌افزاید: برای مثال در حال حاضر قیمت سهام بانک صادرات در بازار ۱۴۰ تومان است اما ارزش قیمت ذاتی آن ۴۰۰ تومان است. این نشان می‌دهد بازار به واسطه عواملی از جمله نوسان‌‌گیری سرکوب شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این قانون تنها به قدرت مانور بیشتر نوسان‌گیران کمک می‌کند، اظهار می‌کند: در واقع برای سهامداری که به معنای واقعی روی سهمی با ارزش سرمایه‌گذاری می‌کند تا در میان‌مدت و بلند‌مدت سود کند، نیم درصد کارمزد مالیات تاثیر چندانی در سرمایه‌گذاری‌اش نخواهد داشت.

حقانی‌نسب تاکید می‌کند: تاثیر این کاهش مالیات برای کسی مفید است که قصد دارد در این بازار غیرحرفه‌ای و با کارایی ضعیف، جیب مردم ناآگاه را بزند و نه ابزار حمایت از بازار باشد. این کار چیزی بهتر از گفتاردرمانی است.

برای حمایت واقعی، قانون مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کنید

حقانی‌نسب همچنین می‌گوید: اگر واقعا مسوولان به دنبال حمایت از تولید و بازار سهام هستند باید قانون مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کنند. باید جریان نقدی کشور را به سمت بازار سرمایه هدایت کنند و اجازه ندهند پول به سمت سوداگری کالاهای مصرفی مردم از جمله زمین، مسکن، ارز، طلا و خودرو حرکت کند.

وی می‌افزاید: بنابراین این اقدامات مانند کاهش مالیات سهام روی بورس فقط یک نمایش حمایت از بازار سرمایه است. در واقع فقط نشان داده می‌شود که از بازار حمایت می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: کلیات قانون مالیات بر عایدی سرمایه دو سال پیش تصویب شده و در حال خاک خوردن است و جزئیات آن به صحن علنی مجلس نیامده است. در حالی که این قانون می‌تواند بازار ارز را نیز کنترل کند.

وی خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد ذی‌نفعانی وجود دارند که نمی‌خواهند این قانون تصویب شود. چراکه اقتصاد کشور را سراسر سوداگری و تورم فراگرفته و فضا برای تولید در آن فراهم نیست.

مالیات بر نقل ‌و انتقال سهام چیست؟

مالیات بر نقل ‌و انتقال سهام به سهام‌ قابل واگذاری در بورس مربوط می‌‌شود و واگذار‌کننده آن سهام به این دلیل که از این واگذاری درآمد کسب می‌کند، باید این نوع مالیات را پرداخت کند که از هر مبادله سهام و سهم‌الشرکه مالیات مقطعی به میزان چهار درصد ارزش اسمی آنها وصول می‌‌شود و وجه دیگری به عنوان مالیات فوق، مطالبه نخواهد شد.

دو روز گذشته در جلسه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران‌ قوا و با پیگیری سازمان بورس و به منظور حمایت از سهامداران، کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام به تصویب رسید.

برای انجام این کار، کارگزار بورس موظف است که مالیات نقل و انتقال سهام را در زمان انتقال، از انتقال‌دهنده وصول و به حساب مشخص‌شده سازمان امور مالیاتی واریز کند. در مدت زمان ۱۰ روز از تاریخ انتقال سهام، رسید آن را همراه با تعداد و مبلغ فروش سهام مورد انتقال را به اداره امور مالیاتی محل ارائه دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 307090
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا