مشعل‌ها را جمع کنید، کمبود گاز حل می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سال‌هاست که مشعل‌سوزی مورد انتقاد کارشناسان بوده است. این انتقاد نه فقط مختص به کارشناسان انرژی است، بلکه کارشناسان محیط‌زیست هم نسبت به پیامدهای مشعل‌سوزی بارها هشدار داده‌اند. همیشه هم مهم‌ترین دلیلی که برای حل نشدن این مشکل مطرح شده، کمبود تکنولوژی، تحریم‌ها و هزینه بالای جمع‌آوری این فلرهاست.

این روزها که کمبود گاز دوباره به سرتیتر خبرها برگشته و تولیدکنندگان و صاحبان نیروگاه‌ها را نگران نسبت به قطع گاز کرده، یک‌بار دیگر مشعل‌سوزی مورد توجه قرار گرفته است. هر چند به نظر می‌رسد که این موضوع بعد از گذشت پیک مصرف گاز، دوباره فراموش می‌شود، با این حال تاکید چندباره بر حل این مشکل که سوختن گازهای مشعل از دست رفتن ثروت ملی است، ضروری است تا شاید باعث عزم جدی‌تری برای جلوگیری از هدررفت سرمایه کشور شود.

سیدحمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: از بعضی از فازهای پارس‌جنوبی مثل فازهای یک‌، دو و سه تقریبا ۲۰ سال است که گاز برداشت می‌شود‌. از بقیه فازها یعنی ۴،۵،۶،۷،۸ هم تقریبا بیش از ۱۰ سال است که گاز برداشت می‌شود. طبیعی است که فشار گاز کاهش پیدا می‌کند‌. اگر بخواهیم با همین سرعت برداشت گاز را ادامه بدهیم‌، با کمبود مواجه می‌شویم و ناچاریم تکنولوژی‌های جدید برای افزایش میزان برداشت گاز وارد کنیم تا هم سرعت کم نشود و هم افت فشار جبران شود.

او افزود: قطری‌ها هم اخیرا این کار را کرده‌اند؛ آنها با قراردادهایی که با شرکت‌های بزرگ نفتی‌، از توتال تا شرکت‌های آمریکایی بسته‌اند، در حال افزایش فشار در چاه‌ها برای برداشت گاز بیشتر از این میدان مشترک هستند.

حسینی تصریح کرد: برای جلوگیری از افت فشار در پارس‌جنوبی لازم است که سکوهای جدیدی ساخته شود و این کار نیاز به کمپسورهای مخصوص دارد که‌ بتوانند تولید را افزایش دهند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در حال حاضر برداشت قطر از این میدان مشترک از ایران کمتر است، گفت: با این حال قطر تلاش می‌کند تا با این روش ظرفیت تولید خود را افزایش دهد؛ این موضوع کاملا طبیعی است‌. نه در پارس‌جنوبی بلکه در بقیه جاها هم این اتفاق خواهد افتاد.

او اضافه کرد: یک راه‌حل این است که تولید از سایر میادین گازی را شروع کنیم. بسیاری از میادین گازی ما هنوز توسعه پیدا نکرده‌اند و گاز از آنها استحصال نمی‌شود.

حسینی گفت: راه‌حل دیگر این است که ضریب برداشت را در چاه‌ها افزایش بدهیم. به جای سکوهای ۲تا ۳ هزار تنی لازم است که سکوهای ۲۵ هزار تنی نصب کنیم.

این فعال صادراتی در عین حال با تاکید بر اینکه امکان کمپرسورهای افزایش فشارزایی در چاه‌های گاز به دلیل تحریم‌ها برای ما وجود ندارد، گفت:  در شرایطی که کمپرسورهای قوی نداریم، می‌توان از راهکارهای جایگزین استفاده کرد. راه عاقلانه این است که مدیریت مصرف انجام دهیم  و البته مشعل‌ها را جمع کنیم.

او گفت: جمع‌آوری مشعل‌ها می‌تواند ۷۰ تا ۷۵ میلیون متر مکعب را به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کند که معادل برداشت از یک چاه جدید است.

پول مشکل را حل می‌کند

نرسی قربان کارشناس انرژی هم در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: تمام حوزه‌های نفت و گاز نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. این مراقبت‌ها برای چاه‌های نفت از طریق تزریق گاز انجام می‌شود و در چاه‌های گاز هم با نصب کمپرسورهای مخصوص به اصطلاح منابع گازی شبیه کودکی است که نیاز به مراقبت دارد.

او افزود: بی‌توجهی به این موضوع پیامد دارد چون این چاه‌ها به سرعت پیر می‌شوند‌، افت فشار پیدا می‌کنند‌ و مشکلات مختلفی برای آنها به وجود می‌آید. این اتفاق در پارس‌جنوبی هم افتاده است. شکی نیست که دلیل آن مراقبت کمتر و مشکلات فنی بوده است.

این کارشناس نفتی با تاکید بر اینکه مراقبت از چاه‌های نفت و گاز نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، تصریح کرد: زمانی که توتال وارد قرارداد فاز ۱۱ پارس‌جنوبی شد، قصد داشت سیستم جدیدی را در فاز ۱۱ پیاده کند تا مانع از افت فشار شود و آن را کنترل کند، اما با رفتن آنها از این قرارداد، این کار متوقف شد.

قربان با بیان اینکه احتمالا وزارت نفت برنامه‌ای برای حل این مشکل دارد، عنوان کرد: درست است که در حال حاضر برداشت ما از پارس‌جنوبی بیشتر شده است، اما باید توجه داشت که قطر هم در حال توسعه فازهای جدیدی در این میدان مشترک است و در این رابطه هم با شرکت‌های بزرگی قرارداد بسته است.

او افزود: قطر میلیارد‌ها دلار سرمایه در این میدان در دست اجرا دارد و  به زودی برداشت گاز آنها از ما بیشتر خواهد شد. قربان ادامه داد: حتما نیاز است که ایران هم به موازات سرمایه‌گذاری‌ها خود را افزایش دهد، در غیر این صورت یک‌بار دیگر قطر در برداشت از این میدان از ایران جلوتر خواهد افتاد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 307181
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا