بورس در انتظار تعادل

به گزارش جهان صنعت نیوز:   به نظر می‌رسد جریان الاکلنگی بازار همچنان ادامه دارد و البته هنوز معلوم نیست که چه زمانی بازار به تعادل رو به مثبت و با بازدهی معقول خواهد رسید. به نظر می‌رسد سایه برخی ریسک‌ها هنوز بر سر بازار است در حالی که سیگنال‌های مثبتی هم از سوی تصمیم‌سازان گاه‌و‌بی‌گاه به سهامداران مخابره می‌شود. با این همه در مجموع معاملات یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از ۸ روز متوالی مثبت شد و ۸۶ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران‌خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۵۱ میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

بادهای نامساعد از سمت بازار کامودیتی‌ها

با این همه سایه ریسک‌ها همچنان بر سر بازار وجود دارد. نگرانی از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین و همچنین اظهارات مقامات فدرال بانک در ادامه سیاست‌های انقباضی باعث شد شب گذشته قیمت جهانی نفت کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرده و سایر کامودیتی‌ها نیز هر چند ملایم‌تر اما رنگ و روی کاهشی به خود بگیرند. ارتباط این موضوع با بازار سهام ایران را می‌توان در سهم بالای شرکت‌های کامودیتی‌محور در این بازار جست‌وجو کرد که عمل بورس تهران را بورسی کالاپایه کرده است. در این میان چشم‌انداز آتی بازارهای جهانی نیز چندان مطلوب نیست. شاخص ردیابی تجارت بلومبرگ در آخرین گزارش خود از یک زمستان طولانی برای فعالیت شرکت‌ها و تقاضای جهانی کامودیتی‌ها خبر می‌دهد. تداوم جنگ در اروپا، تلاش‌های مهار کووید در چین و افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا مدیران کارخانه‌ها را با چالش‌هایی مواجه کرده است. مضاف بر اینکه دو اقتصاد بزرگ جهان به طور مشابهی نسبت به چشم‌انداز صادرات احساس ناامیدی دارند، به طوری که دو کشور ایالات متحده و چین در ماه اکتبر وضعیت انقباضی در صنایع و تولید داشتند و اقتصاد آمریکا به زیر محدوده نرمال سقوط کرده است. موضوعی که می‌تواند تقاضا برای محصولات را کاهش بدهد و چشم‌انداز آینده بازار کامودیتی‌ها را نیز تیره کرده است.

سایه ریسک‌های سیستماتیک

یکی از موضوعاتی که به گفته کارشناسان بخشی از فشار فروش‌های به وجود آمده در دادوستدهای روز شنبه را می‌توان به آن ارتباط داد، نگرانی بورسی‌ها از افزایش فشارهای بین‌المللی بود. پنجشنبه گذشته (۲۶ آبان) شورای حکام آژانس اتمی برای دومین بار طی ۶ ماه گذشته و همزمان با تداوم بن‌بست مذاکرات وین، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کرد. این قطعنامه که توسط آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان تهیه شد، می‌گوید «لازم و فوری» است ایران درباره منشاء بقایای اورانیوم یافت‌شده در سه سایت خود توضیح دهد. موضوعی که سال‌ها میان ایران و آژانس مطرح بود و طی ماه‌های گذشته به دنبال مذاکرات احیای برجام، تلاش‌ها برای حل آن شدت گرفت. با تصویب قطعنامه شورای حکام زمینه ارجاع پرونده به شورای امنیت فراهم می‌شود (مگر اینکه تا آن موقع درباره برجام توافق شود) و اگر پرونده از طریق قطعنامه آژانس به شورای امنیت برود، ایران مجددا ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل (به عنوان مخل امنیت و صلح جهانی) قرار خواهد گرفت.

اقبال سهامداران به گروه خودرو

اما روز گذشته بازار به لطف اقبال به خودرویی‌ها افزایشی شد. زیان سیاست قیمت‌گذاری دستوری بر تولیدکننده و طبعا سهامدار بر کسی پوشیده نیست. پیشتر رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان بیان کرده بود: فاصله قیمت کارخانه و بازار باعث زیان ۱۲۰ هزار میلیاردی به خودروسازان شده است.

در چنین شرایطی اختلاف قیمت بازار به سود دلالان بازار خودرو و به ضرر تولیدکنندگان تمام می‌شود. در همین راستا زمانی که عرضه کالا در بورس با رقابت بر سر قیمت توافقی صورت می‌گیرد، با کاهش اختلاف میان این دو نرخ، سودآوری تولیدکننده را افزایش می‌دهد.

در ماه‌های اخیر اولین گام‌ها در جهت عرضه چندین خودرو در بورس کالا برداشته شده ‌است. خودرو پرتیراژ پژو ۲۰۷ و کامیون‌های شرکت خودروسازی بهمن دیزل جزو آخرین خودرو‌های این لیست هستند که به واسطه همین خبر، شاهد افزایش رونق در معاملات گروه خودرو بودیم. پیشتر این اتفاق مثبت برای گروه سیمان افتاده بود و با عرضه شدن سیمان در بورس کالا، شاهد رشد شاخص گروه سیمان در بورس کالا بودیم.

به طور کلی حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف و سیاست‎هایی از این دست نظیر کاهش نرخ تعرفه صادرات بر شرکت‌های صادرات‌محور باعث حمایت از صنایع و رشد اقتصاد و بازار سرمایه کشور خواهد شد.

یکی از دلایل افزایش تقاضا به گروه خودرویی در مدت اخیر، عرضه تولیدات این شرکت‌های خودروسازی در بورس کالا است که اکنون وارد فاز جدیدی شده است. در ابتدای این امر تنها شاهد برخی از تولیداتی که اغلب به عنوان محصولات لوکس شرکت‌ها شناخته می‌شدند بودیم اما اکنون با قطعی شدن خبر عرضه هزار دستگاه پژو ۲۰۷ و احتمال عرضه ۲۰۶ و سمند در آینده نزدیک، به نظر می‌رسد که تولیدات پرتیراژ خودروسازان نیز وارد این اتفاق مثبت خواهند شد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند بخش عمده‌ای از تفاوت قیمت کارخانه و بازار را از جیب دلالان بازار خودرو به جیب شرکت‌های تولیدکننده وارد کند و خودروسازانی که سال‌هاست به دلیل قیمت‌گذاری دستوری با مشکلات و زیان‌دهی‌های سنگینی روبه‌رو بوده‌اند، روزهای بهتری را پیش روی خود ببینند. در این بین نماد «کالا» به نمایندگی بورس کالا نیز در این روزها بسیار مورد توجه بورسی‌ها قرار گرفته است.

انتظار برای روند متعادل

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد که فارغ از بحث تعداد اندکی صنایع همچون گروه خودرویی، دیگر صنایع روندی متعادل را در پیش گرفته‌اند و نوسانات مثبت یا منفی شدیدی را در آنها مشاهده نمی‌کنیم. این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران فعلا به دلیل وجود ابهامات قدیمی در سطح سیاسی و اقتصادی، احتیاط را اولویت فعالیت خود قرار داده‌اند و احتمال یک روند متعادل با نوسان اندک طی روزهای پیش‌رو، منطقی‌تر از دیگر احتمالات خواهد بود. همان‌طور که در تصویر پیداست، شاخص کل بورس در نمودار تکنیکالی خود مسیر پرمانعی را در ادامه صعود خواهد داشت و طبق تحلیل امروز با برخورد به یکی از مقاومت‌های مشخص شده، روندی کاهشی به خود گرفت. پس از صعود پرشتاب بورس تهران و ثبت یک بازدهی ۱۵ درصدی برای نماگر اصلی بازار، بعید به نظر نمی‌رسد که بازار سهام برای مدت کوتاهی به استراحت نیاز داشته باشد و دوباره به مسیر صعودی خود بازگردد. همان‌طور که در اندیکاتورها نیز پیداست، می‌توان اندک اصلاحی را برای شاخص کل بورس در روزهای پیش رو متصور بود. در اندیکاتور RSI یک مقاومت داینامیک وجود دارد که با توجه به حضور در محدوده بالای مرز ۷۰، قدرت بیشتری نیز خواهد داشت و می‌تواند روند صعودی را متوقف کند. در ایچی‌موکو نیز کندل‌ها از خط کیجنسن فاصله گرفته‌اند و ابرکومو در حال تشکیل یک دره است که می‌تواند در نقش یک آهنربا عمل کرده و کندل‌ها را به سمت خود بکشاند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 307195
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا