دلار صعودی می‌شود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در معاملات چند روز گذشته بازار ارز دلار در کانال قیمتی ۳۵ هزار تومان در نوسان بوده، با این حال تلاش زیادی برای عبور از مرزهای مقاومتی دیده نشده است. در معاملات روز جاری بازار نیز دلار با نرخ ۳۵ هزار و ۳۶۰ تومان در حال معامله است که نسبت به نرخ روز گذشته تغییر چندانی نداشته است.

بازار ارز در حالی در وضعیت نسبتا باثباتی به سر می برد که در هفته دوم آبان ماه شاهد خیز برداشتن دلار به سمت نرخ های قیمتی بالاتر بودیم به طوری که این اسکناس آمریکایی توانست تا نزدیکی مرز ۳۷ هزار تومانی نیز پیش برود. هرچند این قیمتها در بازار ماندگار نبودند و شاهد برگشت از قله های قیمتی بودیم، با این حال کارشناسان کمامان نسبت به تکرار جهش قیمتی در بازار ارز هشدار می دهند.

تنش سیاسی ایران با غرب و انتشار خبرهای منفی از جمله دلایلی است که کارشناسان از آن به عنوان تهدیدی جدی برای صعود دوباره دلار یاد می کنند. آغاز تولید اورانیوم ۶۰درصدی در فردو تازه ترین خبر سیاسی است که بسیاری را نسبت به اثرات آن برای بازار ارز نگران کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز سه شنبه خود، آغاز تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در فردو را تأیید کرده و که به گفته برخی از معامله گران این خبر می تواند بر سطح تنش های غرب و ایران بیفزاید. این موضوع علامت خطر صعود دلار در بازار است.

به نظر می رسد انتشار این خبر احتیاط معامله گران در خرید و فروش ارز را بیشتر کرده است. برخی می گویند که در این شرایط احتمال عرضه بالا از سوی بازارساز وجود دارد و همین مساله نیز موجب شده که معامله گران دست به خریدهای هیجانی در بازار نزنند. بررسی ها نیز نشان می دهد که سیاست گذار طی هفته های گذشته و از طریق صرافی ها توانست دست به تزریق ارز به بازار بزند.

از سوی دیگر بانک مرکزی انتشار اوراق ارزی را از روز شنبه آغاز کرده تا ارزهای خانگی کف بازار را جمع آوری کند. هدف از انتشار این اوراق نیز مدیریت نرخ در بازار عنوان شده است. هرچند به نظر می رسد خرید این اوراق برای مردم جذابیت بالایی نداشته و برخی از ناکام ماندن اوراق ارزی بانک مرکزی خبر می دهند. تشکیل صف های طویل خرید ارز سهمیه ای یکی از دلایل ناکامی این سیاست عنوان شده است.

در مجموع چشم انداز بازار ارز تیره و تار است و مشخص نیست که دلار در هفته های آینده در چه مسیری حرکت خواهد کرد. هرچند کارشناسان وجود تحریم ها، تنشهای سیاسی با غرب و وضعیت نگران کننده متغیرهای اقتصادی را نشانه های آشکاری برای صعود دوباره دلار می دانند با این حال باید دید سیاست گذار چگونه می تواند بر فشارهای موجود غلبه و راه صعود دوباره دلار را بگیرد.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 307967
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا