قیمت هر کیلو خیار بوته‌ای به ۳۲ هزار تومان رسید

به گزارش جهان صنعت نیوز:   مشکلی که هر ساله در  بازار صیفی جات و کالاهای کشاورزی به چشم می خورد، گرانی قابل توجه این اقلام در فصل پاییز و زمستان است. به دلایلی همچون بی توجهی به الگوی کشت و کم کاری وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه و مشکلاتی همچون افزایش هزینه های حمل و نقل همواره در آستانه فصول سرد با کمبود و یا گرانی های عجیب و غریب در بازار میوه و تره بار روبرو هستیم.

اما تنها اقدامی که برای آرام کردن بازار از سوی مسوولان و متولیان این بخش در دستور کار قرار می گیرد، ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی است. ممنوعیتی که می تواند بازارهای صادراتی ایران را بیش از پیش کوچک کند. این در حالی است که چنین اقداماتی تا کنون نتوانسته موجب کاهش قیمت ها در بازار شود و مردم ناچارند محصولات مورد نیاز خود را هر روز با قیمت های بیشتری تهیه کنند.

از طرفی کمبود نظارت ها شرایطی را فراهم کرده است که مغازه داران به بهانه نوسان نرخ ارز و یا سرمای هوا و مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل، میوه و تره بار را به هر قیمتی که تمایل دارند افزایش می دهند.

گلابی بیروتی کیلویی  ۱۱۰  هزار تومان

بررسی های میدانی حاکی از افزایش قیمت خیار نسبت به هفته گذشته است  به طوری که پیاز، گوجه فرنگی و خیار از هفته گذشته تاکنون نسبت به محصولات دیگر بیشترین نوسانات را تجربه‌ کرده‌اند.

در حال حاضر  قیمت هر کیلو پیاز ۱۶ تا ۲۶ هزار تومان، گوجه فرنگی  ۱۶ تا ۲۸ هزار تومان، خیار از  ۱۷  تا ۳۲ هزار تومان، سیب زمینی ۱۵  تا ۲۶ هزار تومان، موز ۴۳ تا ۵۳ هزار تومان، سیب قرمز ۴۷  تا ۶۲ هزار تومان، پرتقال تامسون جنوب  ۵۸  هزار تومان، نارنگی ۱۷ تا ۳۹ هزار تومان و یا گلابی بیروتی کیلویی  ۱۱۰  هزار تومان است. همچنین هر کیلو خرمالو در یکی از مغازه های مرکز شهر تهران کیلویی ۵۸ هزار تومان، انار کیلویی ۵۵ هزار تومان،  سیب زرد کیلویی ۶۴ هزار تومان و انگور بی دانه زرد کیلویی ۶۵ هزار تومان است. 

قیمت گوجه فرنگی و پیاز دستخوش جابه جایی فصلی

گفتنی است در این رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران با بیان اینکه هر سال یک جابه‌جایی فصلی داریم که بازار را دچار نوسان می‌کند، گفته است که این اتفاق طبیعی است و هر سال هم تکرار می شود. به گفته  اسدالله کارگر، با سرد شدن هوا، تولید و برداشت خیار کم شده و این موضوع باعث می شود که افزایش قیمت در این کالا داشته باشیم. قیمت گوجه فرنگی و پیاز نیز دستخوش جابه جایی فصلی شده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 308088
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا