چند درصد از سهام شازند به شستا واگذار شد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از ابتدای سال جاری، دولت در حال پرداخت بدهی های خود به صندوق های بازنشستگی است.در آخرین تصمیم که برمبنای جز ۱ بندی ی تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به اجرا گذاشته شده،دولت به میزان ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های خود را تحت عنوان رد دیون به تامین اجتماعی واگذار کرد.موضوعی که هرچند جیب به جیب شدن به لحاظ حاکمیتی و مدیریتی محسوب می شود،اما به گفته کارشناسان نظارت را هم در این واگذاری ها کم می کند.

شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند اراک در سال ۷۷ تاسیس شده است.در سال ۸۹ به میزان ۳۰ درصد از سهام این شرکت در راستای اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به کارگزاری سهام عدالت انتقال یافته است.اگرچه در سال ۸۸ و ۸۹ در فهرست شرکت های مشمول واگذاری به بخش غیردولتی بوده، اما در سال ۹۰ طبق تصویب نامه هیات واگذاری تصمیم گرفته شد که ۱۰۰ درصد سهام این شرکت در اختیار دولت بماند و از لیست شرکت های مشمول واگذاری خارج شود.

تا سال ۹۵ به لحاظ مدیریتی سهام مدیریتی این شرکت بین شرکت ملی پخش و پالایش،شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت و شرکت خطوط لوله و مخابرات تقسیم شده بود.

در سال ۹۹ در راستای مصوبات رد دیون هیات دولت مجموعا ۳۳.۵ درصد از سهام این شرکت به سازمان تامین اجتماعی و ساتا واگذار شد. کمتر از یک درصد از سهام این شرکت هم در تملک صندوق بیمه اجتماعی کشارزان و روستاییان و عشایر است. حالا در بودجه امسال هم مقرر شده تا ۹۰ هزار میلیارد تومان دیگر از سهم دولت به تامین اجتماعی واگذار شود.

فعالیت اصلی شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند، تولید،فروش و صادرات انواع محصولات نفتی و پتروشیمی،دریافت و معاوضه خرید خوراک پالایشگاه از شرکت ملی نفت،پالایش و پخش و شرکت ملی گاز است.

فعالیت اصلی شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند، فرآورش نفت خام و هیدروکربورها،تولید فرآورده های نفتی مثل بنزین،نفت سفید،نفت گاز،نفت کوره ،سوخت هواپیما، بنزین سوپر ،نفت کوره سبک و سنگین،نفتای سنگین،گاز مایع،وکیوم باتوم،بوتان و سایر مشتقات است.

براساس آخرین صورت مالی منتشرشده از سوی این شرکت درسایت کدال،در پایان سال مالی گذشته شرکت به میزان ۵ میلیون مترمکعب بنزین تولید کرده است.

مشتری های ثابت این شرکت، شرکت ملی نفت ایران،نفت پاسارگاد،ستاره خلیج فارس،نفت اصفهان،نفت کرمانشاه،نفت لاوان و نفت تهران و شرکت پتروشیمی شازند هستند

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 308260
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا