روزهای کم‌نوسان در بازار ارز

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بررسی ها نشان می دهد که از ابتدای هفته گذشته و همزمان با آغاز انتشار اوراق ارزی، حضور معامله گران در بازار ارز بسیار کمرنگ شده است. در مدت یاد شده دلار در محدوده قیمتی مشخصی در نوسان بوده و پایان معاملات روزنامه نیز عمدتا با نرخ های ۳۵ هزار و ۲۰۰ تا ۳۵ هزار و ۴۰۰ تومانی بسته شده است.

برخی بر این باورند که سیاست گذار با انتشار اوراق ارزی توانسته بخشی از نقدینگی های کف بازار را جمع آوری و خریداران و فروشندگان را نسبت به حضور در این بازار بی میل کند. در این رابطه نیز کارشناسان به معافیت مالیاتی اوراق ارزی و همچنین عدم حذف یارانه خریداران این اوراق اشاره می کنند.

از سوی دیگر برخی از حضور چشمگیر بازارساز و همچنین عرضه سنگین در این بازار خبر می دهند. راه اندازی سامانه آنلاین ارزی برای ثبت درخواست ارز سهمیه ای و معرفی بنگاه های جدید معاملاتی برای خرید ارز از جمله اقداماتی است که سیاست گذار توانسته فرآیند تقویت عرضه و کاهش فشار تقاضا را پیش ببرد. به این ترتیب می توان گفت که معامله گران به دلیل اقداماتی که بانک مرکزی در پیش گرفته از بازار عقب نشینی کرده و تمایلی به خرید دلار در حجم های بالا را ندارند.

البته سهم تحولات سیاسی در این خصوص را نیز نمی توان نادیده گرفت. از یک سو در هفته های گذشته سطح فشارهای سیاسی خارجی علیه ایران بیشتر شده و امیدها نسبت به احیای برجام کمرنگ شده است. تصویب قطعنامه سازمان حقوق بشر علیه کشورمان نیز موضوع دیگری است که می تواند بر سطح تنش های ایران و غرب بیفزاید. به نظر می رسد معامله گران اخبار سیاسی را نیز با دقت رصد می کنند و در انتظار وقایع جدید سیاسی و اثرات آن بر بازار ارز هستند.

در کنار موارد یاد شده، کارشناسان همچنان به مسائل اقتصادی وزنه سنگین تری می بخشند و عنوان می کنند که شرایط اقتصادی بیش از هر موضوع دیگری بر آینده بازار ارز و قیمت دلار تاثیر می گذارد. به این ترتیب می توان نقدینگی ۵۶۷۷ هزار میلیارد تومانی و تورم نقطه ای ۴۸ درصدی را نشانه های روشن سقوط ارزش ریال در برابر دلار عنوان کرد. کارشناسان پیش از این نیز اعلام کرده بودند که اگر مسائل و مشکلات اقتصادی کشور برطرف نشود می توان روند بازار ارز تا پایان سال را افزایشی پیش بینی کرد.

 

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 308534
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا