میانجی‌گری آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  گفتنی است از ۱۰ روز گذشته تاکنون، عملیات هوایی ترکیه علیه حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و یگان‌های مدافع خلق که آنکارا آنها را بخشی از پ.ک.ک می‌داند  آغاز شده و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بارها در خصوص آغاز عملیات زمینی در شمال سوریه اشاره‌هایی را در سخنرانی‌هایش داشته است.

 در این میان برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند، آمریکا با مقامات ترکیه برای منصرف کردن آنها از آغاز عملیات زمینی وارد مذاکره شده و گفته می شود که آنکارا برای این مساله شروطی را مطرح کرده است. بنا بر گزارشی که شبکه خبر المیادین منتشر کرده، آمریکا درحال میانجیگری میان ترکیه و نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) است تا مانع از عملیات زمینی احتمالی ترکیه در مناطق شمالی سوریه شود.

طبق این گزارش، دلیل کاهش شدت حملات ترکیه به سوریه در ششمین روز از آغاز عملیات نظامی آنکارا، میانجیگری آمریکا در زمینه است.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که خلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور جفری فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه را در مقر این وزارتخانه در آنکارا به حضور پذیرفته است. وزارت دفاع ترکیه جزئیات این دیدار را فاش نکرده است.

رسانه‌های کُرد زبان در این باره اعلام کرده‌اند که آمریکا شروط ترکیه برای منصرف شدن از انجام عملیات نظامی را به نیروهای قسد منتقل کرده است. طبق گزارش این رسانه‌ها، آنکارا خواستار خروج نیروهای سوریه دموکراتیک تا ۳۰ کیلومتری نوار مرزی با سوریه در راستای اجرای توافق‌های گذشته با آمریکایی‌ها و روسیه شده است. یکی دیگر از شروط ترکیه بیرون کردن نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از سوریه و تحویل برخی از فرماندهان آن به آنکارا اعلام شده است.

این رسانه‌ها در ادامه آورده‌اند: ترکیه‌ای‌ها همچنین خواستار تخصیص بخشی از درآمدهای نفتی در مناطق تحت کنترل نیروهای قسد به مناطق تحت کنترل گروه‌های وابسته به آنکارا و ایجاد مراکز دیده‌بانی مستقل برای ترکیه یا به طور مشترک با ائتلاف بین‌المللی به منظور نظارت بر جابجایی تسلیحات سنگین در این مناطق شده‌اند.

طبق این گزارش، ترکیه همچنین پیشنهاد دیگری را پیش پای کُردهای سوریه گذاشته است و طبق این پیشنهاد، آن‌ها می‌توانند شروط مذکور را برآورده نکرده و در ازای آن کل منطقه را به ارتش سوریه تحویل دهند.

با این حال و در شرایطی که برخی از گمانه‌زنی‌ها طی هفته های اخیر حاکی از چرخش دیدگاه آنکارا نسبت به دمشق و احتمال از سرگیری روابط میان ترکیه و سوریه مطرح شده بود، بثینه شعبان، مشاور ویژه رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگو با شبکه “الاخباریه” در واکنش به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر احتمال نزدیکی روابط با دمشق تاکید کرد: این اظهارات رسانه‌ای است و هیچ ارتباطی با واقعیت موجود ندارد. وی همچنین این اظهارات اردوغان و دیگر مقامات ترکیه‌ای را فریبکاری خواند.

بثینه شعبان در ادامه اظهار کرد: ماه‌ها است که این اظهارات رسانه‌ای را می‌شنویم و آن‌ها به دلایل خاص خود این اظهارات را بیان می‌کنند، این دلایل ممکن است انتخاباتی و یا اهرمی برای فشار بر طرف‌های دیگر باشد.

این اظهارات پس از آن بیان شده است که مقامات ترکیه و در رأس آنها رجب طیب اردوغان طی چند ماه اخیر لحن آشتی‌جویانه‌ای را در قبال سوریه در پیش گرفته‌اند.

اردوغان به تازگی با یادآوری اظهارات دولت باغچلی، رئیس حزب ملی گرای ترکیه درباره دیدار با عبد الفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و حتی بشار اسد، همتای سوری وی، اظهار کرده بود: ممکن است؛ در سیاست هیچ کینه و کدورت ابدی وجود ندارد. در نهایت، تحت مناسب‌ترین شرایط گام‌هایی برداشته خواهد شد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 308627
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا